Gå til innhold

EF eller EF-S objektiv?

Anbefalte innlegg

Flott bilde :)

Driver nå og prøver å finne bilder som kan sammenligne:

EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM vs EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Du kan se bilder tatt med respektive objektiver på flickr foreksempel, bare og søke med objektivspesifikasjonene som kriterier.

Bilder tatt med 15-85 IS og bilder tatt med 17-55 IS, den største forskjellen er dybdeskarphet "dof"

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha sammenlignet mange bilder så blir det nok innkjøp av:

EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM . Den vil nok dekke de fleste bruksområder :) Noen som vet om det vil komme en oppgradert versjon av denne snart? Kanskje den vil gå inn i L-serien med rød ring?

Med tanke på vidvinkel, er det stor forskjell på EF-S 10MM og 15MM ?

Takk for hjelpen!

Endret av BIG1
Lenke til kommentar

Noen som vet om det vil komme en oppgradert versjon av denne snart? Kanskje den vil gå inn i L-serien med rød ring?

Har Canon EF-S-objektiver i L-serien? Er ikke det en ren EF-greie?

På crop, ca. 20 grader synsvinkel. Rundt 105 grader diagonal synsvinkel med 10 mm og ca. 85 på 15 mm. Helt klart nok til å være merkbart, men det enkleste er nok å se forskjellen selv med f.eks. Tamrons sammenligningsverktøy. Velg "digital", det stemmer omtrent overens med Canons APS-C-sensorer. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Det finnes ingen EF-S L-optikk.

Det er stoor forskjell på 15mm og 10mm.

15mm vil gi eksakt samme utsnitt på ditt hus uansett om det er EF-S eller EF. Forskjellen er at EF-S ikke kan brukes på fullframehus, men det er irrelevant for deg. :)

Lenke til kommentar

Helt enig, jeg har både 15-85 og 10-22 fra Canon og det er som Trondster skriver stoor forskjell. Men spørsmålet du bør stille deg er hvor mye vindinkel du trenger. Selv 15mm er en ganske kraftig vidvinkel som holder for veldig mange.

Lenke til kommentar

Helt enig, jeg har både 15-85 og 10-22 fra Canon og det er som Trondster skriver stoor forskjell. Men spørsmålet du bør stille deg er hvor mye vindinkel du trenger. Selv 15mm er en ganske kraftig vidvinkel som holder for veldig mange.

Sant nok, den der "kjekt-å-ha" tendensen kan ta over noen ganger. :-)

Lenke til kommentar

Etter at jeg byttet ut 17-85 IS med 15-85 IS har 11-16 objektivet mitt blitt veldig mye mindre brukt, utrolig hvor mye 2 mm har og si i den vide enden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...