Tmz Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Har en kompis som deler et hus med broren sin, moren står forøvrig som eier av huset, men hun bor ikke der. Det som skjedde var at vi skulle ha et vorspiel hos denne kompisen da, vi var vel en 5-6 stykker. Etter en liten stund stikker jeg innom et annet vorspiel rett nedi gata for å hilse på noen bekjente. Jeg er ikke så ofte hjemme så prøver å få møtt de fleste vennene mine mens jeg først er her. Etter rundt en halvtime rusler jeg tilbake, og i gangen møter jeg 2 karer på rundt 25-30 år. Jeg tenker ikke noe særlig over det, tenkte det var noen venner av broren til han som bodde der eller noe. Men når jeg kommer inn ser jeg jo at det er politiet som var der, de gikk i sivilt men hadde sånn skilt rundt halsen. Jeg er litt lettere forvirret over hva som skjer, men han ene politimannen sier at vi kan starte med meg siden jeg kom sist. Fikk ikke lov til å samle sammen tingene mine, hadde endel øl, greier til mobilen osv. Nøklene fikk jeg heldigvis lov til å ta med. Jeg blir ihvertfall tatt til side, blir jeg først ransaket, han sjekker gjennom meldingene mine på telefonen min, spør meg hvor jeg har vært, hvorfor jeg hadde gått og kommet tilbake osv. Han påstår så at jeg røyker hasj og han tok meg faktisk i hånda på at han veddet 3000 kroner på at kom til å teste positivt på thc. Jeg sa da at jeg gladelig ble med på politistasjonen for å avlegge en test hvis jeg fikk 3000 kroner om den var negativ, men da backet han fort ut og sendte meg ut Det jeg da lurer på er om de faktisk hadde lov til alt det de gjorde, vi ble kastet ut av et privat området, ingen av oss hadde gjort noe som helst, såvidt jeg vet ble det heller ikke funnet noe på stedet. Det var broren til han som bodde der som jeg fikk intrykk av at kanskje hadde litt ugler i mosen, men han var ikke tilstedet engang. Så har dem lov til å sjekke gjennom min telefon og lese mine meldinger på så tynt grunnlag? Skal også sies at de slo inn hele inngangsdøren, denne var ikke låst engang... Litt maktmissbruk av politiet og bruke rambuk på en åpen dør i et hus som ikke står oppskrevet på personen de skal ha tak i engang? Når kompisen min kom tilbake var politiet fortsatt i leiligheten og såvidt jeg skjønte fikk han bare beskjed om at han måtte finne seg et annet sted å sove... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 "indisier" - ja, det har politiet "lov" til å reagere på. Denne gangen var du heldig - hva med neste gang? Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 <<< TEKST >>> Såvidt du vet var politiet tipset om at det var narkotika og derfor var de der. politiet opplyser ikke om hvorfor de er et sted til andre enn huseier, (og ikke alltid det engang). Opererer politiet på "ferske spor", (altså de har fått tips om noe kriminelt innen veldig kort tid), så er deres myndighet temmelig bred, og de opperer med en, (ikke alltid like positiv), SOP om å heller gå litt for langt enn å la eksempelvis en distributør av narko slippe unna. Og siden det var sivilpoliti kan det og ha vært en planlagt aksjon, for patruljerende politi er sjeldent uuniformert. Sikkert en nabo som ringte å se det var hasj-party på gang, og politiet hadde tid til overs for å se om de kunne fått fakket en langer eller to. -frank 2 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Men kan han kreve erstatning for døren som ble slått i stykker? Jeg var heldig? Jeg hadde da ikke gjort noe ulovlig. Det hadde forsåvidt ingen av oss som var der. Skjønner ikke hvorfor vi ikke fikk bli da de fant ut at vi var uskyldige og han de var ute etter ikke var tilstede. 1 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Men kan han kreve erstatning for døren som ble slått i stykker? Jeg var heldig? Jeg hadde da ikke gjort noe ulovlig. Det hadde forsåvidt ingen av oss som var der. Skjønner ikke hvorfor vi ikke fikk bli da de fant ut at vi var uskyldige og han de var ute etter ikke var tilstede. Du kan søke om erstatning, bare gå ned på politistasjonen og si det, jeg tror det er et standard sjema. For guds skyld vær høffelig når du spør, og vil de ha en forklaring på hvorfor forklar, sammarbeid; å sammarbeide med politiet gjør at ting går så mye bedre -frank 1 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Men kan han kreve erstatning for døren som ble slått i stykker? Jeg var heldig? Jeg hadde da ikke gjort noe ulovlig. Det hadde forsåvidt ingen av oss som var der. Skjønner ikke hvorfor vi ikke fikk bli da de fant ut at vi var uskyldige og han de var ute etter ikke var tilstede. Du kan søke om erstatning, bare gå ned på politistasjonen og si det, jeg tror det er et standard sjema. For guds skyld vær høffelig når du spør, og vil de ha en forklaring på hvorfor forklar, sammarbeid; å sammarbeide med politiet gjør at ting går så mye bedre -frank Hvorfor det? Er det ikke noen lovtekster man kan banke i bordet, og så saksøke jævlene? Du må riktignok ha 30 000kr for å kunne gå til sak, da. Det er slik det funker i rettsvesenet, rettsikkerheten gjelder bare for de som har penger og kompetanse i Norge. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Be om info på den som ledet raidet og legg inn klage på maktmisbruk el.lign. Kommer til å bli henlagt umiddelbart, men sjefene ser på det. 1 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Men kan han kreve erstatning for døren som ble slått i stykker? Jeg var heldig? Jeg hadde da ikke gjort noe ulovlig. Det hadde forsåvidt ingen av oss som var der. Skjønner ikke hvorfor vi ikke fikk bli da de fant ut at vi var uskyldige og han de var ute etter ikke var tilstede. Du kan søke om erstatning, bare gå ned på politistasjonen og si det, jeg tror det er et standard sjema. For guds skyld vær høffelig når du spør, og vil de ha en forklaring på hvorfor forklar, sammarbeid; å sammarbeide med politiet gjør at ting går så mye bedre -frank Hvorfor det? Er det ikke noen lovtekster man kan banke i bordet, og så saksøke jævlene? Du må riktignok ha 30 000kr for å kunne gå til sak, da. Det er slik det funker i rettsvesenet, rettsikkerheten gjelder bare for de som har penger og kompetanse i Norge. for å saksøke må vise til et reellt økonomisk tap, og for at du skal evt. få tilbake saksomkostningene må det omhandle mer enn 100'000,-, Det er for å spare penger at politiet har en ordning der man søker om erstaning fra politidirektoratet. Eksempelvis ble jeg taua inn for noe jeg ikke hadde gjort, (politiet hadde fått feil tidspunkt fra et minibankkamera fordi klokken på dette var ikke synkronisert med minibanken; utrolig hva 140 sekunder har å si). Og jeg fikk utlevert et sjema når jeg var i avhør og jeg ble etter 6 laaaaaaange timer på en førstebetjents kontor, sjekket ut av saken; han ga meg et sjema å fylle ut hvor jeg krysset av for å be om erstaning for tapt inntekt, (de hentet med idet jeg hadde begynnt på jobb), var null stress, (fikk mer tilbake enn jeg hadde krav på for 7 tapte arbeidstimer). Til tross for at mange, (inkludert TS), har hatt negative opplevelser med politiet, er det faktisk slik at de er greie å ha med å gjøre og er etter min erfaring 1000 ganger mindre byråkratiske enn NAV, så ting blir gjort kjapt somregel. -frank Endret 11. mars 2012 av frankhaugen 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 DET kommer an på situasjonen. Hvis du har blitt frastjålet en sykkel er alt rutine og alt går greit. Blir du hanka inn med 5 gram hasj derimot, vil jeg tro du får se en annen side av onkel. 1 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 DET kommer an på situasjonen. Hvis du har blitt frastjålet en sykkel er alt rutine og alt går greit. Blir du hanka inn med 5 gram hasj derimot, vil jeg tro du får se en annen side av onkel. De jeg kjenner som har det, har ikke gitt utrykk for at politiet har vært drittsekker, han ene sa det at han tøyset med politiet hele veien til stasjonen og politiet tøyset tilbake. Alt har med hvordan du oppfører deg mot dem; masse motstand til dem, gjør at de er drittsekker tilbake (big time). Har hørt hva som skjer med folk som ytrer trussler mot en betjents familie og jeg har ikke tenkt å "falle i trappa" med håndjern på ryggen skulle jeg bli huket inn for noe småtteri, (men nedlasting av filmer/tv-serier er ikke ulovlig under straffeloven så skjer ikke ^^ ). -frank 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Jepp. Variabler i ligningen :| Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Jepp. Variabler i ligningen :| Ja, betjenter, politijurister, politidistrikter, og politifunksjonærer er desverre ikke alle like. Og som i alt annet er det bare de negative tingene folk forteller om. Ingen går til avisen å forteller hvor godt de ble tatt imot av politiet når de anmeldte en voldtektsak, (derimot hører du når politiet bare har anntydet at de er skeptiske), {dårlig eksempel}. I markedsføring lærte jeg at for hver totalt misfornøyde kunde var det 100 som ikke var misfornøyde. Men selv om 10 av disse hundre er strålende fornøyd er ikke det noe som er nyhetsverdig eller som man spre rundt seg uoppfrodret; negative opplevelser er det stikk motsatt meg). Jeg tror det samme gjelder for alle typer tjenester, uansett hva det måtte være. -frank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå