Gå til innhold

To jobber

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en fast jobb og et enkeltmannsforetak på si. Jeg lurer på om noen her inne kan fortelle med hvor mye det er tillatt å arbeide på jobben jeg har ved siden av vanlig jobb uten at jeg kommer i konflikt med min faste arbeidsgiver?

Hva sier loven om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke fast arbeidstid hos din arbeidsgiver?

På et skjema jeg har sett i fylkeskommunen så måtte man fylle inn hvor mye man jobbet på sted nr 2, og om dette gikk utover jobb nr 1 kunne dette få konsekvenser for arbeidforholdet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei.

Jeg har en fast jobb og et enkeltmannsforetak på si. Jeg lurer på om noen her inne kan fortelle med hvor mye det er tillatt å arbeide på jobben jeg har ved siden av vanlig jobb uten at jeg kommer i konflikt med min faste arbeidsgiver?

Hva sier loven om dette?

Arbeidsgivere har ofte sine egne regler for hvor mye en ansatt kan bruke sin "fritid" på annet betalt virke på. Det står vanligvis i ansettelsesreglementet.

Lenke til kommentar

Hei og takk svar.

1. Jeg finner ikke frem til arbeidsreglementet, så jeg vet ikke hvor mye det blir regulert der.

2. Arbeidstiden min kan flekses opp en time og ned en time. Vanlig er å begynne kl. 0800, men forstår at jeg kan feks begynne kl. 0700 og avslutte arbeidet kl. 1430.

Men lurer på hva arbeidsmiljøloven og generelle deler av lovverket sier om dette. Kan en arbeidstaker ha to jobber (jobb1 - vanlig jobb fra 8-1530, jobb2 fra feks 1600 til 2100)og jobbe på ettermiddagen i jobb nr. 2 uten at det går utover jobb nr 1?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

aml er overordnet regelverk for arbeidstid/lønn/ferie osv. For å finne dine særskilte forordninger vil de mest sannsynlig være å finne i avtalen med arbeidsgiver. Hvis du ikke har en avtale som omfavner det momentet, anbefaler jeg deg å ta det opp med din arbeidsgiver, slik at det ikke blir misforståelser.

Sånn forøvrig vet jeg at aml forhindrer deg ikke fra å ha så mange jobber du bare gidder/klarer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Sånn forøvrig vet jeg at aml forhindrer deg ikke fra å ha så mange jobber du bare gidder/klarer."

- Er du helt sikker på dette? Må bare være dønn sikker.

Ja, jeg er sikker. Men glem nå ikke at arbeidsgiver kan "eie" deg langt mer enn aml dekker. Aml skal bare ivareta arbeiderens sikkerhet/rettighet.

Hvis du er i disputt med arbeidsgiver, er det greit å finne ut av "overenskomsten" mellom bedriften og organisasjonen de samarbeider med.

Lenke til kommentar

Okei.

I arbeidskontrakten referes det kun til arbeidsstedets reglement og aml. Får se om jeg ikke klarer å fiske dette frem på det ene eller andre vis. Vil bare ha mitt på det tørre i tilfelle av en eventuell konflikt.

Mange takk for gode og fine innspill. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...