Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Argumenter for mopedlappen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente som ble 16 år i Oktober i fjor. Jeg går på en internatskole og er hjemme nokså ofte i helgene.

Jeg har veldig lyst på mopedlappen, problemet er at jeg ikke får lov å ta den av foreldrene mine. Hvorfor? Vel, de syns jeg bare bør vente, og spare pengene, til bil lappen ettersom jeg bor borte. Det skjønner jeg, men ettersom jeg er hjemme nokså ofte i helgene og i feriene, behøver jeg virkelig å komme meg fra A til B. Jeg bor 5 km fra nærmeste sentrum og at foreldrene mine skal ligge å kjøre rundt på meg er jeg lei av. Tingen er at når jeg først er hos venner eller lignende i helgene, så vil de alltid ha meg hjem igjen i 12 tida. Jeg er 16 år, skjønner de ikke at jeg vil tilbringe mer tid ute? Dette ødelegger jo mye av moroa for meg og vennene mine, noe som er virkelig irriterende!

Det er akkurat som foreldrene mine ikke vil gi slipp på meg, at de ikke vil innse at jeg vokser opp. Jeg er "bare" 16 år og behøver ikke å være ute hele nettene, sier de. Neivel? Når jeg bli 18, skal de bare plutselig gi slipp på meg da? Jeg må lære å blir mer selvstendig allerede nå. Så å kunne få tatt mopedlappen mener jeg ville hjulpet meg på den veien. Jeg hadde blant annet blitt mer sikker i trafikken og kunne passet på tiden selv og lignende.

Det er ikke sikkert jeg får bil lappen en gang allerede det året jeg blir 18 ettersom fyller året nokså sent. Da hadde vært virkelig godt for meg å hatt et kjøretøy jeg kan komme rundt forbi med.

Vennene mine, på min alder, har også lappen på ulike kjøretøy, så de kommer seg lett rundt forbi.

Så er det noen her som vet om noen gode argumenter til meg for å ta mopedlappen? Jeg føler jeg har lagt frem det som er problemet med at jeg ikke får tatt lappen. Jeg har prøvd mye å si hva jeg mener til foreldrene mine, men de sier bare nei. Jeg er sikker på det er noen her med argumenter, for jeg kan vel ikke være den eneste som har vært i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si at du er i den alderen hvor du vil komme deg ut. At du er 16 år og må hjem i 12 tiden i helgene synes jeg er litt drøyt, og viss du mener du kan få være lenger ute viss du kommer deg ut på egenhånd, så si det. Vær hard i tonen mot foreldrene dine og ikke gi opp! Si dem alt det positive for dem med at du får mopedlappen, for eksempel at de slipper å kjøre deg rundt og at da kan de for eksempel gjøre noe annet uten å tenke på at de må hente deg. Lykke til!

Lenke til kommentar

Hva stopper deg i å ta lappen? At foreldrene dine sier nei, eller at de nekter å betale for det?

Det er vel egentlig litt begge deler. Jeg mener jeg har nok penger til mopedlappen, men kan ikke si jeg blir den rikeste etter å ha tatt den. Det vil vel kanskje hindre meg i å kjøpe ulike ting etterpå, men jeg brenner mer for å ta mopedlappen. Jeg har spurt dem om å få litt av mopedlappen til både fødselsdag- og julepresang, men da begynner de å bable om at jeg tenker alt for langt.

Lenke til kommentar

For å vera ærleg, er ikkje mopedlappen veldig nyttig. Det er bare to år, og dei åra går fort. Dersom du verkeleg treng å komme deg rundt omkring kan du sitte på med alle dei venene dine som har lappen.

Og det er dyrt å bruke penger på kjøretøy allereie nå. Spar dei og bruk dei på bil heller, du kjem neppe til å angre på det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva stopper deg i å ta lappen? At foreldrene dine sier nei, eller at de nekter å betale for det?

Det er vel egentlig litt begge deler. Jeg mener jeg har nok penger til mopedlappen, men kan ikke si jeg blir den rikeste etter å ha tatt den. Det vil vel kanskje hindre meg i å kjøpe ulike ting etterpå, men jeg brenner mer for å ta mopedlappen. Jeg har spurt dem om å få litt av mopedlappen til både fødselsdag- og julepresang, men da begynner de å bable om at jeg tenker alt for langt.

Ja, men da har du jo ett fint utgangspunkt for kompromiss. Ta mesteparten av utgiftene ved opplæringen (hvis du klarer), og be foreldrene om hjelp til mopedkjøp, og "sukre" det hele med å være villig til å finne brukbart kjøretøy på bruktmarkedet. Hvis de går med på den delingen, passer du på å få med at det de sparer på dette, kan legges i noe raffere når det blir snakk om bil etter hvert.

Til slutt: Aldri undervurder hvor engstelig foreldrene er for spesielt sine døtre (og da kanskje far, spess spess spess ...;)

Til slutt2: Sånn som jeg leser/forstår saken din, kan jeg uten tvil si at du har gode foreldre.

Lykke til, unge dame!

smile.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...