Gå til innhold

Hodepine ved basisøvelser

Anbefalte innlegg

Som tittel sier så får eg ofte hodepine når eg utfører basisøvelser, spesielt knebøy.

Først trudde eg det var fordi eg drakk for lite, så eg begynte å drikke veldig masse vatn på trening. Litt før, veldig masse under, og litt etter. Eg merka at det hjalp til en viss grad, men problemet gjekk ikkje vekk.

Eg prøvde å legge til rette en god oppvarming før basisøvelsene.(ca 15 min på tredemølla, 2 runder med sirkeltrening med lav/moderat intensitet 10 reps). Merket at hodepinen blei redusert litt til, men fortsatt ikkje heilt vekke.

Så eg lurer på om det er nokken som sliter med det samme og som veit korleis man kan redusere/fjerne hodepinen heilt? Eller er det normalt? På basisøvelser pleier eg å kjøre 4x4, som vil si ganske tunge løft. De fleste styrketreningene utføres på skulen om morgenen, rundt kl 8.

All feedback settes pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer om du får for lite blod/oksygen i hjernen, som fører til hodepinne, pga "alt" går til musklene?

Prøv å kjøre 2min gåing på mølla, 10 rolig jogging, 2 min gåing.

Så tar du 50% av vekt du skal trene med, gjør 12 reps

60% av vekt - 10 reps

70% - 8 reps

80% - 6 reps

90% - 3 reps

Og selve treningen, kjør 6-8 reps, 3 set

(Dvs du må velge vekt slik at du greier minst 6, 6, 6. Men du skal ikkje greie meir enn 8, 8 8).

Se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Har du høyt blodtrykk?? (personer med høyt blodtrykk får lettere hodepiner)

-frank

Usikker på om eg har høgt blodtrykk. Korleis skjekker man det?

Kanskje det er et tegn på at du løfter FOR tungt?? Forsøk 20% mindre vekt og flere reps!

Når eg starter på nye programm så pleier eg alltid å starte på en intensitet som er lett å gjennomføre. Deretter fortsetter eg med å legge på litt og litt vekter

Endret av Hobsten
Lenke til kommentar

Lege/helsesøster(om du har tilgang på det gjennom skole), ellers tror jeg du kan få en "uoffisiell" undersøkelse på apotek.

Jeg tester endel "stats" hver tredje måned hos legen så jeg vet til enhver tid om mitt blodtrykk er unormalt.

(har du ikke tatt det, burde du ha en årlig undersøkelse av de vanligste tingene; kolesterol, blodtrykk, puls/rytme, blodsukker, og lignende. Er endel familisykdommer jeg er i faresonen for å få så legen min vil ha nøye undersøkelser av meg mens jeg legger om kosthold og aktivitetsnivå så ikke jeg plutselig får hjerteinfarkt under en 150kg's knebøy ;) )

-frank

Lenke til kommentar

Lege/helsesøster(om du har tilgang på det gjennom skole), ellers tror jeg du kan få en "uoffisiell" undersøkelse på apotek.

Jeg tester endel "stats" hver tredje måned hos legen så jeg vet til enhver tid om mitt blodtrykk er unormalt.

(har du ikke tatt det, burde du ha en årlig undersøkelse av de vanligste tingene; kolesterol, blodtrykk, puls/rytme, blodsukker, og lignende. Er endel familisykdommer jeg er i faresonen for å få så legen min vil ha nøye undersøkelser av meg mens jeg legger om kosthold og aktivitetsnivå så ikke jeg plutselig får hjerteinfarkt under en 150kg's knebøy ;) )

-frank

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...