carpsdi Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Hei! Så jeg lurte da hva som på en måte var "best" trening mellom knebøy og benpress. Jeg mener liksom, begge to hjelper utrolig mye på legg og lår muskler. Jeg kan godt ta begge to - men problemet er da som følger: Benpress kan jeg ta 150kg, fordi det føles lett og jeg bare belaster lår og legg/bena. Men da jeg tar knebøy så er det stort mye vanskeligere, fordi det legger vekt på skulder og nakke. Jeg prøvde da rolig og lavt med 40 kg (10kg vekter på hver side + ca 20kg stang). Da jeg faktisk tok knebøy, følte jeg ikke at det "brant" noe særlig i knærne - sikkert fordi vekten var så lav. Men, jeg klarte ikke å ta noe særlig mere vekt, da trykket var så hardt på skulder og nakke. Nå vet jeg jo at knebøy hjelper til andre steder i kroppen og (mest ben så klart vil jeg tro) mens benpress som regel bare hjelper til ved bena. Kanskje jeg kan trene litt muskler rundt nakke og skuldre for å "dempe" trykket/belastningen med musklene? I så fall; hvilke øvelser burde jeg ta? Men ellers - knebøy vs benpress. Hva hjelper kroppen best "samlet"? (Brukte translate, og fikk samlet, men tenker på det engelske ordet "overall"). Håper på svar! Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Som du sier er forskjellen at knebøy aktiverer mange flere muskelgrupper. Spesielt setter den krav til kjernemuskelaturen for å stabilisere hele kroppen. Har du svak core så blir det vanskelig å løfte mye. Etter min mening så er benpress kun noe man bruker når man trener core såpass mye at den ekstra belastningen ved knebøy blir ugunstig så hvilken av disse treningsmetodene du velger avhenger helt av resten av treningsprogrammet ditt og målet du har for treningen. Min filosofi er core før armer og lår når jeg driver med vekttrening. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg hadde samme problem som deg før; rygg/nakke hindret meg fra å løfte mer. Løsningen var ganske enkel, jeg spurte rett og slett den best trente personen på treningssenteret om han kunne se litt på teknikken min mens jeg løftet. Et par små justeringer gjorde store utslag. I tillegg blir det bedre etter hvert som du blir sterkere. Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Etter min mening så er benpress kun noe man bruker når man trener core såpass mye at den ekstra belastningen ved knebøy blir ugunstig så hvilken av disse treningsmetodene du velger avhenger helt av resten av treningsprogrammet ditt og målet du har for treningen. Jeg skjønte ikke hva du mener ved den første setningen. Trodde knebøy var for core og ikke benpress??? Ble forvirra her! Satser på å bli kjappere/bedre spenst (derfor knebøy eller benpress), sixpack til sommeren, brystmuskler ("puppe"muskler), fine armer, så å få muskler på rygg, nakke og skuldre siden jeg sliter med de delene ellers pga muskler i følge legen. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Etter min mening så er benpress kun noe man bruker når man trener core såpass mye at den ekstra belastningen ved knebøy blir ugunstig så hvilken av disse treningsmetodene du velger avhenger helt av resten av treningsprogrammet ditt og målet du har for treningen. Jeg skjønte ikke hva du mener ved den første setningen. Trodde knebøy var for core og ikke benpress??? Det stemmer, men om du trener core såpass mye, ved hjelp av andre øvelser, at belastningen blir for stor, så kan beinpress være en fin øvelse. Husk at musklene trenger hvile også. Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Etter min mening så er benpress kun noe man bruker når man trener core såpass mye at den ekstra belastningen ved knebøy blir ugunstig så hvilken av disse treningsmetodene du velger avhenger helt av resten av treningsprogrammet ditt og målet du har for treningen. Jeg skjønte ikke hva du mener ved den første setningen. Trodde knebøy var for core og ikke benpress??? Det stemmer, men om du trener core såpass mye, ved hjelp av andre øvelser, at belastningen blir for stor, så kan beinpress være en fin øvelse. Husk at musklene trenger hvile også. Nei jeg tror du msforstår. Belastnngen selv for musklene blir ikke for stor. Det er bare trykket fra stangen med vektene pÅ siden som gjør veier mye for skulder og nakke. Knebøyeb i seg selv er lett som en plett for bena. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Les en gang til. Jeg snakker ikke om belastningen som i antall kilo du løfter, jeg snakker om belastningen i form av trening vs. restitusjon. Om du trener kjernemusklaturen såpass mye ved hjelp av andre øvelser, kan det være ugunstig å ta knebøy i tillegg da musklene trenger hvile. Dette er uansett ikke noe du trenger å tenke noe særlig på. Ta knebøy, det er en kjempefin øvelse! 2 Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Et tips: Ikke ha stanga på nakken! Ha den på traperizus (øvre ryggmuskel eller noe sånt), og du kan evt. da på en sånn pute. Ikke bare at det gjør j*vlig vondt (gjorde det samme selv de første gangene), men itilegg så vil du pådra deg skader. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Med tanke på at du ikke klarer å lese enkel råd og veiledning så kan det være en ide å kjøpe en eller to timer med PT for å få riktig teknikk. 1 Lenke til kommentar
beaverHunter69 Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Er problemet ditt at du får trykksmerter av å stanga på nakken/skuldrene, eller at ryggen din er for svak til å holde deg oppreist når du tar knebøy? Så lenge du har et snev av atletiske ambisjoner er det knebøy du bør satse på. Kan anbefale å se alle videoene i denne serien . 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå