seratonin Skrevet 11. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2012 Hei, Jeg har lenge slitt med grunnforståelsen innen elektrisitet. Jeg kjenner til begrepene spenning, strøm, resistans - men jeg sliter med å forstå hvordan de samspiller med hverandre. For å løse dette har jeg brukt en del timer på å lese meg opp på emnet, samt se videoer på Youtube slik at jeg kan øke forståelsen min rundt dette, men jeg føler fremdeles ikke jeg "vet nok" til å bruke informasjonen til noe fornuftig. Hvis jeg har forstått dette rett, så er spenningen (V) i en likestrøm-krets det som skal til for å sende strøm (I) over kretsen. Strømmen i kretsen kan igjen begrenses av resistorere ( R). Jeg tenkte å bruke denne kunnskapen til noe nyttig ved å feilsøke en defekt vindusvisker på bilen min, slik at jeg kan finne ut hvor problemet ligger. Hvis jeg da skrur av panelet på innsiden av bakdøren burde jeg få tilgang til viskermotoren (har ikke sjekket dette enda). Men når jeg da får tilgang, så tenkte jeg å gjøre følgende: 1. Sjekke at motoren får spenning ved å koble på et multimeter på +/- kablene inn til denne. Hvis jeg kan lese av spenningen, vet jeg at det ikke er noe feil med kablene. Hvis jeg har forstått det rett, så betyr det da at det enten er viskermotoren som er defekt eller at reléet som kontrollerer motoren som er defekt. 2. Korriger meg om jeg tar feil nå, men jeg antar det ikke vil være like lett å sjekke om motoren funker - for da må den få korrekt spenning og korrekt strøm inn. Jeg kan med andre ord ikke bare koble på en 12V batterilader som gir ut en strøm på 4A? Hvis jeg hadde gjort dette, så hadde vel motoren fått alt for mye strøm enn hva den forventet (i og med at det ikke er noen resistorer i kretsen som begrenser strømmen) og i verste fall sluttet å fungere? Det kan jo hende det er resistorer inni motoren, men dette vet jeg ikke. 3. Hvis jeg klarer å konstatere at motoren er defekt (på et eller annet vis), så kan jeg konkludere med at det er releet som må byttes. Kan dette stemme? Er jeg inne på noe her, eller er jeg på villspor? :-) Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 11. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) 1. Kan også være en sikring om du ikke har spenning fram til motoren når den i utgangspunktet skal gå. 2. I utgangspunktet kan du koble på en 12V batterilader. Spiller ingen rolle om du kobler på en batterilader som lever 4A eller 10A. Motoren trekker ikke mer en den er merket med. Med mindre det er en kortslutning inni. Motoren er i seg selv er en motstand på en måte. EL-motore er en induktiv last. Om du har et multimeter kan du måle motstanden over viklingene på motoren. Da kan du få en indikasjon på om det er brudd eller ikke. 3. Om motoren er defekt kan det være flere ting. Brudd på viklinger, kortslutning, mekaniske feil som gir, stag osv. Releet kan også ohmes. http://www.ehow.com/video_4936065_troubleshoot-broken-windshield-wiper-motor.html Bør for så vidt koble fra minuspolen eller no når du driver med ohming så du ikke klarer å kortslutte noe med måleinstrumentet. Endret 11. mars 2012 av BigJackW Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 11. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2012 1 . tja releet sitter vel gjerne foran i motorrommet eller under rattet. så hvis det er gåent vil du neppe få spenning bak til selve motoren. 2. det meste av "kraftelektro" er sin egen motstand så du kan trykt koble 12VDC direkte på viskermotoren. når det gjelder laderen leverer nok den ca 14,4V og KAN levere opptil 4A men det er resistansen i den tilkoblede kretsen som bestemmer hvor mye strøm det faktisk går. det betyr at hvis du kobler til en motor som trekker 1 ampere vil det gå 1A, men hvis du kobler til noe som trekker 5 ampere vil ikke laderen klare å levere nok strøm, resultatet er vanskelig å forutsi. vær obs på at moderne "smarte" ladere merker at de ikke er tilkoblet batteri, eller at det er for mye last på kretsen og gir ikke spenning ut. 3. hvis du klarer å konstatere at motoren er defekt, er det vel ikke releet du skal bytte men motoren. hvis motoren derimot ser ut til å fungere, bør du kontrollere releet. Lenke til kommentar
seratonin Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. mars 2012 Takk for gode svar BigJackw og SirAmp. 3. hvis du klarer å konstatere at motoren er defekt, er det vel ikke releet du skal bytte men motoren. Hehe, dette var en skrivefeil fra min side. Jeg mente selvfølgelig hvis motoren _ikke_ var defekt. Spiller ingen rolle om du kobler på en batterilader som lever 4A eller 10A. Motoren trekker ikke mer en den er merket med. Med mindre det er en kortslutning inni. Motoren er i seg selv er en motstand på en måte. Ah, OK. Jeg trodde en elektrisk komponent (som en motor, LED, eller hva det måtte være) krevde spenning X og strøm Y. Gjelder dette kun el-motorer, eller LEDs også? Tar de ikke mer strøm enn de trenger? Jeg fikk demontert panelet på bakluke-døren min og fikk tilgang til motoren. Det var 4 kabler som var tilkoblet motoren. 2 av disse ga spenning, og de resterende brukes vel til styrestrøm? Eller tar jeg feil her? Uansett, de to kablene som ga spenning viste 12VDC på multimeteret mitt, så da kan jeg vel konkludere med at motoren er defekt. Er det å feilsøke en el-motor mye jobb? Vil det være enklere/lønne seg å bare kjøpe en ny/brukt hos bilopphogger eller eBay? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 11. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Det er riktig at LEDs ikke skal ha mer strøm enn det som er oppgitt. Dioder har et spenningsfall over seg som er konstant uansett tilført spenning. Derfor bruker man en forrankoblet motstand i serie med dioden for å begrense strømmen. Om jeg ikke husker helt feil er lederne i en vindusviskermotor som følger: 1 for jord/0v/minus/bilens chassis, kall det hva du vil. 1 for lav hastighet 1 for høy hastighet 1 for park Intervallkjøring styres av bilens elektronikk, evt. et inervallrele. Så om du målte spenning mellom 2 ledere med vindusviskeren av har du sannsynligvis målt spenning på park lederen. Prøv de andre også med vindusviskeren på. Når du har funnet ut hvilke ledere som har spenning når du slår på lav/høy hastighet kan du finne de samme pinnene på selve motoren. Bruk da måleinstrumentet for å måle motstanden mellom jord og f.eks. lav eller høy-pinnen, på selve motoren. Endret 11. mars 2012 av BigJackW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå