Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Priser elektromatriell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes folk i dette landet klager mye på elektriker regninger, mener de er skyhøye osv...

Jeg er elektriker, har 4 års utdanning for å bli det. Jeg bor i en standard liten leilighet med skyhøyt lån som alle andre. Nei, vi lever ikke som kakser....

Lenke til kommentar

Det er mye utgifter som disse prisene skal dekke. Administrasjon, biler, verktøy, arbeidsgiveravgift, forsikring, lønn til ansatte, kurs, osv. Elektrobransjen er avhengig av å tjene penger på det som gjøres ute av elektrikere/montører, det er den eneste veien penga kommer inn. Allikevel er det veldig få som lever som kakser i bransjen.

Lenke til kommentar

Spørsmål til elektriker:

Hva om jeg hadde kjøpt inn en dimmer selv til en fjerdedel av prisen, dvs nøyaktig samme dimmer som elektriker leverer.

Hadde elektriker nektet å kommer hjem til meg og installert den?

Er ikke timelønn på 700,- nok til å dekke utgifter?

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Noen elektrofirmaer tar da et tilleggsgebyr for å montere utstyr de selv ikke bringer med seg. Elektrikeren kan heller ikke gi noen garanti på produktet, siden du har skaffet det selv.

Garantien får man uansett fra produsenten.

Hva slags størrelsesorden er det på dette tilleggsgebyret?

Lenke til kommentar

Det er mye utgifter som disse prisene skal dekke. Administrasjon, biler, verktøy, arbeidsgiveravgift, forsikring, lønn til ansatte, kurs, osv. Elektrobransjen er avhengig av å tjene penger på det som gjøres ute av elektrikere/montører, det er den eneste veien penga kommer inn. Allikevel er det veldig få som lever som kakser i bransjen.

Ja, men siden folk stadig vekk reagerer på enorme påslag på materiell, hadde det ikke vært mer realt å øke timeprisen og redusere fortjenesten på materiellet?

Samtidig mener jeg også det bør være et marked for små (gjerne enmanns) håndtverkerbedrifter (ikke bare elektrikere) som jobber hvitt, men klarer seg uten store admistrative utgifter og utgifter til kontorleie etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at Elektriker-firmaer er som andre firmaer i andre bransjer.. Noen kan ha skyhøye priser, og noen har veldig greie priser, både på timer og utstyr. Derfor er det lurt å sjekke litt først, med forskjellige firmaer, slik at man kan finne et av de rimeligste. Men ha og i bakhodet at kvalitet og har noe å si på selve arbeidet.

Timeprisene variere gjerne mye, og det kan av og til gjenspeile seg i prisen på utstyret. Men ikke alltid.

Når det gjelder materiellpriser, så finnes det listepriser. Men den kan variere fra grossist til grossist. Men ikke store variasjoner.

Noen elektrikere bruker listepris direkte, noen bruker et vist påslag på listepris, og noen har rabatt på listepris, samt av noen har bare et påslag på innkjøpsprisen. Sistnevnte er som regel de rimeligste.. Og det kan skille ganske mye. Hvis de bruker sistnevnte er det stor variasjon i forhold til listepris. Da elektrofirmaer har variert rabatt, i forhold til firmastørrelse, og i forhold til type produkt..

Noen firmaer kan også tilby rimeligere produkter, som feks Chint, Etman, Gewiss osv.. Disse kan være mye rimeligere en oprinnelige produkter som Elko, Schneider, Moeller, Phillip hauge osv.

Spør gjerne om slike rimeligere produkter. Kvaliteten kan være like god, men ofte litt forskjell på utseende.

Men det finnes også firmaer som av og til bruker slike billigmerker, men fakturerer samme pris som de dyre, og sitter dermed igjen med høyere fortjeneste..

Derfor kan det lønne seg å undersøke litt før du bestiller elektriker..

Men faktisk så er rørleggere mye verre på priser, ofte både timepris og materiell..

Men i det hverdagslige så er det kundene som skaper konkurranse! Men det er lite utbredt på visse markeder! La kundene bli mer prisbeviste og lage større konkurranse! Da finner firmaene ut at de må konkurrere mer, og det vil bli billigere for forbrukerne!

:w00t:

Lenke til kommentar

Må si meg enig i at det kan være mange syke tilfeller av prispåslag i den bransjen, de operer med timepriser som skulle tilsi at de hadde gått høyskole og universitet for å skru opp noen plastbokser på veggen..

Selv har jeg gått grunnkurs elektro, og allerede der lærer man strengt talt det man trenger for å banke opp kabel, sette opp brytere og uttak..

Egentlig burde vi hadde samme praksis som i Sverige, der har man selv lov å koble opp slik, så sant man vet hvordan.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må si meg enig i at det kan være mange syke tilfeller av prispåslag i den bransjen, de operer med timepriser som skulle tilsi at de hadde gått høyskole og universitet for å skru opp noen plastbokser på veggen..

Selv har jeg gått grunnkurs elektro, og allerede der lærer man strengt talt det man trenger for å banke opp kabel, sette opp brytere og uttak..

Egentlig burde vi hadde samme praksis som i Sverige, der har man selv lov å koble opp slik, så sant man vet hvordan.

Hvorfor tror du det er så mange branner i norske hjem som oppstår av det elektriske anlegget?

Hvis du tror du lærte nok på grunnkurs, så mangler du trolig litt...

Det er ikke bare noe av det praktiske som du trenger å vite for å sette opp elektriske produkter o. l. Veldig mye består av lover og forskrifter.

Og hva om hjemmet brenner ned, og du har skyld i det? Kanskje noen omkommet og.. Da vil jeg si at du og trolig har ødelagt ditt eget liv samt økonomi for resten av livet. Da er det lett å være etterpåklok..

Lenke til kommentar

Jeg bare sier at det å feste 3 ledningstumper i en bryter eller et uttak ikke krever høyskole, det skal veldig godt gjøres å gjøre noe feil der så lenge man avisolerer riktig og skrur til.

Det er nok av lover og forskrifter, og mye papirarbeid gjør sitt for prispåslaget uten tvil, men jeg har også sett endel dårlig utført elektrikerjobber rundtomkring, så er jo nødvendigvis ingen garanti selv om man har en trikker på besøk.. I alle bransjer er det variabel kvalitet på ansatte.

Et eksempel, som ikke nødvendigvis utgjør et problem, men som jeg ikke ville vært fornøyd med var når det åpnet et nytt supermarked her i byen, og på bryterpanelet til porten inn til grønnsakskjølen så var kabelen avmantlet 2-3cm utenfor boksen.. ikke veldig profesjonelt :/

Og grunnen til at mange branner oppstår i det elektriske er nok mer fordi folk som ikke aner hva de driver med gjør jobben selv, man har jo sett mange fine løsninger på nett, folk som skjøter videre ved å teipe ledninger fast i uttak, bruker jordledning som en ekstra leder når de har behov for en 3+1, men bare har 2+1.

Mange av de elektriske brannene har vel også en tendens til å oppstå i apparater tilkoplet nettet, og ikke det elektriske anlegget i seg selv.

Om hjemmet mitt brenner ned pga elektriske feil, så har ikke jeg et problem, da har min elektriker et problem, for da har han gjort en dårlig jobb :)

Ja jeg bruker faktisk elektriker, ikke fordi at jeg ikke klarer å skru opp en stikk, men fordi jeg ikke kan skrive en samsvarserklæring til meg selv.. dessverre

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...