M95 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Heisann! Er det noen andre som går på prednisilon, og som syntes det er noen helt forferdelige tabletter? Jeg har gått på de en del før, måtte begynne på de igen for en uke siden og føler meg skikkelig nedenfor. Jeg får strekkmerker av de (det skjedde ved den første behandlingen som jeg gikk på et halvt år), ansiktet mitt blir stort, rundt og stygt, får ikke sove, har konstant lyst på mat uansett hvor mye jeg spiser, jeg går opp i vekt, dårlig hummør, flau av å vise meg blandt folk pga. ansiktet mitt og føler meg rett og slett kjempedeppa! Noen som går på prednisilon og sliter med noe av det samme eller noe annet?? Hadde vært veldig godt å ha noen å dele det med, er ingen jeg kan snakke som klarer å skjønne hvordan det er når de ikke er i samme situasjonen har jeg merket. (grunnen til at jeg går på disse tablettene er fordi jeg har noe som heter ''nefrotisk syndrom'') Hilsen frustrert jente, håper på svar! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Det høres ut som om du bruker en ganske høy dose når du får så mye bivirkninger. Jeg fikk også psykiske bivirkninger av prednisolon. Legene byttet da til metylprednisolon. Det hjalp på de psykiske bivirkningene. Metylprednisolon gjør ellers samme nytte som vanlig prednisolon, og de andre bivirkningene er de samme. Postet av anonym: fe6adcdd30b0f7c96a64d076023ba5cb Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Regner med du går på disse tablettene for å nedjustere immunforsvaret p.g.a en autoimmun reaksjon. Du kan også prøve Cortef. Det er et hydrokortison-preparat som ikke er syntetisk, og som kroppen muligens kan reagere annerledes på. Dosen må økes betraktelig for å få samme effekten som prednisolon, så jeg er usikker på om du får mindre måneansikt av det. Cortef går under registreringsfritak, så legen må søke SLV spesielt for at du skal få medikamentet. Veldig viktig da og holde seg unna melk og kjøtt og melprodukter med gluten. Drikke rundt 2 liter vann om dagen og å ta spesielt gode doser av C og B-vitaminer (understøtter binyrene som produserer naturlig det som du tar i tablettform) samt være nøye på å ta vitaminer og Omega 3 (anti-betennelse og oksygenering av tarmen), og ikke minst ha et godt treningsprogram som du tåler. Viktig å ikke ta seg ut for mye. Bedre med litt for lite trening enn for mye, men litt for lite trening betyr ikke det samme som å ikke trene. Kan også være lurt å spise vegetarisk og å aktivt jobbe med stressreduksjon og avslappning. Spesielt pusteøvelser kan være effektive, der du puster dypt helt ned i magen. Hvis du har nefrotisk syndrom bør du kanskje utredes for Lupus eller andre autoimmune sykdommer. Be om ANA+ pakken som sier noe om antistoffer mot egen kropp. Du kan også be dem sjekke for unomalt mye IgG i blod og ellers vanlige hematologiske og immunologiske labtester som gir viktige diagnostiseringskriterier. Dette må gjøres når du ikke går på medisin, for den nedregulerer i praksis immunforsvaret. Du kan også se litt på TH1/TH2 ubalanse i immunsystemet om du vil lese om dette selv. Endret 11. mars 2012 av vidor Lenke til kommentar
M95 Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Tusen takk for godt svar, begge to Ja, jeg bruker 40mg daglig er vel ganske mye tror jeg. Har ikke snakket noe særlig mye med legen min om bytte av medisiner, men hun har sagt at de ikke har noen annen behandlig enn prednisolon for alternativet da ville vært cellegiftbehandlinger eller hva det heter. Jeg har tatt biopsi av nyrene mine og masse andre prøver så det er nok helt sikkert at det er nefrotisk syndom og ikke noe annet. Tror heller ikke denne Cortef medisinen du nevte er noe veldig for meg for er utrolig dårlig til å drikke, det eneste jeg drikker er somregel vann på morgenen til tablettene, og etter trening. Ellers så drikker jeg mest melk. Men går jo kanskje ann å nevne det på neste kontroll, hadde bivirkningene blitt borte så kan det jo være verdt det Endret 11. mars 2012 av M95 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Tusen takk for godt svar, begge to Ja, jeg bruker 20mg daglig er vel ganske mye tror jeg. Har ikke snakket noe særlig mye med legen min om bytte av medisiner, men hun har sagt at de ikke har noen annen behandlig enn prednisolon for alternativet da ville vært cellegiftbehandlinger eller hva det heter. Jeg har tatt biopsi av nyrene mine og masse andre prøver så det er nok helt sikkert at det er nefrotisk syndom og ikke noe annet. Tror heller ikke denne Cortef medisinen du nevte er noe veldig for meg for er utrolig dårlig til å drikke, det eneste jeg drikker er somregel vann på morgenen til tablettene, og etter trening. Ellers så drikker jeg mest melk. Men går jo kanskje ann å nevne det på neste kontroll, hadde bivirkningene blitt borte så kan det jo være verdt det Det at du drikker lite kan faktisk være årsaken til at du har nefrotisk syndrom, for belastningen på nyrene øker når de ikke får nok væske å filtrere, men det fulle svaret er neppe så enkelt. Cortef har ingenting med mengden væske å gjøre. Det at du drikker lite kan også ha med ernæringsstatusen din å gjøre, for økt væskemengde skyller ut mer magnesium og B6. Magnesium er det mange som har temmelig grovt underskudd av. Lenke til kommentar
M95 Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Tusen takk for godt svar, begge to Ja, jeg bruker 20mg daglig er vel ganske mye tror jeg. Har ikke snakket noe særlig mye med legen min om bytte av medisiner, men hun har sagt at de ikke har noen annen behandlig enn prednisolon for alternativet da ville vært cellegiftbehandlinger eller hva det heter. Jeg har tatt biopsi av nyrene mine og masse andre prøver så det er nok helt sikkert at det er nefrotisk syndom og ikke noe annet. Tror heller ikke denne Cortef medisinen du nevte er noe veldig for meg for er utrolig dårlig til å drikke, det eneste jeg drikker er somregel vann på morgenen til tablettene, og etter trening. Ellers så drikker jeg mest melk. Men går jo kanskje ann å nevne det på neste kontroll, hadde bivirkningene blitt borte så kan det jo være verdt det Det at du drikker lite kan faktisk være årsaken til at du har nefrotisk syndrom, for belastningen på nyrene øker når de ikke får nok væske å filtrere, men det fulle svaret er neppe så enkelt. Cortef har ingenting med mengden væske å gjøre. Det at du drikker lite kan også ha med ernæringsstatusen din å gjøre, for økt væskemengde skyller ut mer magnesium og B6. Magnesium er det mange som har temmelig grovt underskudd av. Vet jeg drikker for lite, men har likevel blitt litt flinkere enn jeg var før. Vet heller ikke hva som er grunnen til at jeg har fått nefrotisk syndrom. Kan utrolig lite om det også egentlig, bare det jeg har lest meg frem til på nettet. Lenke til kommentar
AnjoEntertainment Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg har hatt kreft og har da gått på Prednisolon (50 mg om dagen), og noe enda sterkere senere i behandlingen kalt Dexamethason, så jeg vet nøyaktig hva du mener! Jeg kunne spise, spise, spise og spise - og matlysten var det eneste "positive og deilige" med hele steroid-behandlingen, men det oppblåste trynet, aggresjonen og depresjonen var helt abnorm. Jeg kunne finne på å knuse ting, skrike og hyle, plutselig bryte ut i gråt osv. Det er noen forferdelige tabletter i lengden! Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg fikk utskrevet Prednisolon for noe greier i nesa, men etter å ha lest om bivirkinger fikk jeg de destruert hos apoteket. Angrer ikke på det etter å ha lest her heller 1 Lenke til kommentar
M95 Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg har hatt kreft og har da gått på Prednisolon (50 mg om dagen), og noe enda sterkere senere i behandlingen kalt Dexamethason, så jeg vet nøyaktig hva du mener! Jeg kunne spise, spise, spise og spise - og matlysten var det eneste "positive og deilige" med hele steroid-behandlingen, men det oppblåste trynet, aggresjonen og depresjonen var helt abnorm. Jeg kunne finne på å knuse ting, skrike og hyle, plutselig bryte ut i gråt osv. Det er noen forferdelige tabletter i lengden! Huff "/ Er ingen koselige tabletter nei, kjenner meg igjen i det meste du sa her om de bivrikningene du også hadde. Hadde jeg hatt noe valg så hadde jeg nektet å tatt de, men må man så må man. Får vel bare prøve å se det positive i det at det virker mot andre ting til tross for alle bivirkningene. Kanskje lettere sagt enn gjort til tider men.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå