Gå til innhold

Debatten om debatten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Takhøyde" i denne formen er ofte opplevd subjektiv, noe som kan være komplisert og lett å glemme når fakler brennes og egen målestav føles romslig.

Diskusjonsforum har og vil alltid ha et hav av ulike personligheter og forskjeller i hvordan folk ordlegger seg, tolker osv, og man bør huske på dette når man deltar i debatter.

Hva som er "rett eller galt" - "sannhet eller ikke" vil og kunne sprike. Noen bør kanskje ta i minnet at man ikke alltid kan eie sannheten - noe som forøvrig ikke automatisk betyr at man tar feil.

Kritikk av konkrete personer som snakker med glede om sitt utstyr, enten utstyr er i entall eller hundretall, er en barnslig uting som man bør legge av seg. Man bør ikke dra med seg janteloven inn i diskusjonsforum. "Forumstalkere" kan av og til være en irriterende sak, dvs enkeltindivider som nær forfølger en annen forumbruker ved hver anledning for å prøve å "hevne seg" for et eller annet tidligere nederlag i en eller annen diskusjon.

Personlig føler jeg det var noe mer krast og subjektivt følt lavere takhøyde tidligere enn nå. Når det er sagt tenker jeg da på det helhetlige inntrykket, selv er jeg for herda til å la meg påvirkes av eventuelle forsøk på nedsabling - dessuten kan jeg svare for meg hvis jeg blir irritert nok (eller gidder, som regel gidder jeg ikke og bare lar tråden gå videre uten meg).

Det man heller ikke må glemme her på akam er at det er mange unge mennesker her (noe som i utgangspunktet ikke er negativt), og etter min erfaring er det ofte slik at når man er ung er behovet for å ha rett, og helst siste ord, noe viktigere enn når man får mer livserfaring og forstår at det ikke er verdens undergang dersom man ikke "vinner" diskusjoner.

Tor

Lenke til kommentar
Eg ser at diskusjonar stadig hamnar utanfor emnet. Ei lita påminning om kva denne tråden handlar om.

Ver venleg og respekter emnet. Andre diskusjonar kan de ta ein anna stad.

Ser at det er en del som er misfornøyde med hvordan diskusjonene i fotoforumet utvikler seg - og føler at de ikke får komme til på en skikkelig måte.

Er dette et reelt problem? Eller hva er problemet? Hvordan kan vi sikre at alle får komme til?
Lenke til kommentar

Jeg orket ikke lese hele tråden. Det ble slitsomt, og det er noe jeg personlig syns er en gjenganger på akam-forumet. Omtrent alt hva man diskuterer ender opp i en krangel om teknikaliteter. Jeg skjønner at det er mange her på forumet som sitter med god teknisk innsikt i hvordan kameraer og objektiver fungerer. Problemet er at når trådene ender opp med å kun dreie seg om teknisk teori så faller mange av, og man orker/gidder ikke lese trådene.

Så er jo folk selvfølgelig uenige, og det skal man jo få lov til å være. Problemet som oppstår da er at folk setter seg i hver sin skyttergrav og fyrer løs på hverandre. Så ender man opp med å ikke lese den tråden heller, fordi man er lei av at folk kaster argumenter på hverandre uten å tilsynelatende ville ønske å komme til en enighet.

Og når man ser summen av disse to momentene jeg har tatt opp over her så tror jeg det er litt av grunnen til hvorfor folk kvier seg for å delta.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen ganger kan man kanskje heller skrive innlegget i tekstbehandler og lagre det på dataen. Så tar man det frem etter en stund og leser det en gang eller to. Da ser man gjerne at man går over streken, eller at man bare skriver tull, hvis man gjør det. Det er derfor det er så stille fra meg i perioder. ;)

Med bilder er det lettere. De kan man jo velge å åpne i nettleseren, så kan man late som de er lagt ut på nett, så venter man noen dager og gjør det samme igjen .. og ser at man ikke har fått noen kommentarer. Det bruker jeg ofte. Egentlig gjør jeg det hver gang jeg har tatt bilder. Og da ser jeg at jeg bare tar middelmådige snapshot som ikke fortjener å vises frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...