Gå til innhold

Abit BP6 - Dual prosessor, hvor kan jeg få fatt i et slikt?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Holder for tiden på å pusle sammen en billig og grei server for filer og annet og snublet over et kort som jeg gjerne kunne tenkt meg. Nemlig et ABIT BP6 med dual prosessor (Celeron av den tidligere varianten). Er det noen nettsteder her i det ganske land som driver og selger brukte hovedkort eller er det noen som vet om noen som har et slikt et til salgs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I stedet for å kjøpe BP6/V6, så kan du kjøpe et billig Athlon hovedkort, og en Athlon XP/Duron prosessor, som blir ganske billig, og yter mye bedre. Har hatt BP6 selv, og det er ikke vits i dag når 'single' CPU yter så mye bedre til samme pris.

 

Eks komplett:

 

Socket A hovedkort: 500kr

Athlon XP 1800: 500kr eller Duron 1.3Ghz til 350kr

 

= ca 1000kr og MYE bedre ytelse. I tillegg er det nytt. Kjøper du det brukt får du det enda billigere.

 

Ellers hvis du absolutt MÅ ha BP6 (siden det er så -tøft- med dual CPU...) så kan du sjekke demobrukt i diverse nettbutikker. Husker å ha sett det der et par ganger. Der kan du sikkert få et billig Athlon hovedkort også.

Lenke til kommentar

Jah. Jeg har en maskin med duronprosessor på da, det er denne jeg sitter med nå, men den skal jeg lære meg linux på. Så har jeg hovedmaskinen min, en xp1800 som jeg bruker til spilll og slikt fanteri.

 

Derfor hadde jeg lyst på en billig server, da gjerne med dualprossessor (fordi det er tøft ja, og ettersom jeg forstår, noe mere stabilt?). Har sett meg ut et billig kabinett jeg skal ha, skikkelig servertower. Og så tenkte jeg å bygge på filmaskinen min etterhvert med nye HDer, for så evt etter det igjen å smelle den opp som server, bare for å lære meg det.

Lenke til kommentar

Hvis noe 'staller' eller du skal drive med mange ting av gangen så er dual greier, den vil bare "føles" kraftigere - litt vansklig å forklare, prøv det. Alternativt, et i865pe kort og en P4 med HT er et mye kjappere alternativ, men endel dyrere.

 

Hva stabilitet angår så holder jeg en knapp på Abit BP6 med BX-chipsett over et 500-kroners socket-a (VIA-kort) når som helst.

Lenke til kommentar

Jeg holder med på dual-tingen!

Jeg hadde en duron 900 en gang i tiden så for noen mnr`r siden kjøpte brodern dual p3 på rundt 800 MHz..husker ikke HK men de oppstettet slo duronen min sønder og sammen når det gjalt gjøre flere oppgaver sammtidig. Men til spilling så tok duronen seiern tilbake:P

Lenke til kommentar
Hei.

 

Holder for tiden på å pusle sammen en billig og grei server for filer og annet og snublet over et kort som jeg gjerne kunne tenkt meg. Nemlig et ABIT BP6 med dual prosessor (Celeron av den tidligere varianten). Er det noen nettsteder her i det ganske land som driver og selger brukte hovedkort eller er det noen som vet om noen som har et slikt et til salgs?

 

Hei! På stua står en Abit BP6 med 2x celeron 400, med win xp pro.

Bruker den som mp3/dvd/divx spiller... Stille er den også... kun vifte på strømforsyninga.... Er Ganske fornøyd med den egentlig...

Tenkte bare jeg skulle nevne det.... :D

Lenke til kommentar

En annen ting grunn til at jeg tror Dual prosessor er bedre enn en enkel prosessor er det faktum at dette blir ikke bare en fil server, men snarere en alt i ett løsning. Tenkte jeg skulle putte opp en spilleserver, en filserver (for egen bruk) og, om jeg fikk det til, bruke denne samme serveren til å hoste noen websider jeg holder på å pusle på med. Og da tror jeg fort at om alt dette hadde stått og falt på en prosessor så ville det blitt et lite helvete av hele greien. Som sagt, siden det til å begynne med ihvertfall kommer til å bli en billigløsning går jeg ikke for den AMD dobbel saken, siden det blir altfor dyrt for meg, men etterhvert kommer jeg kanskje til å oppgradere. Etterhvert.

Lenke til kommentar

Hadde dual Celly 500 med BP6 før. Angrer nesten litt at jeg solgte, men prisen var for god til å si nei til. Hadde på LAN og kjøleribba datt av ene cpu'n .. funka som ****** den :=) Vet ikke hvor lenge den var av .. bare fant plutselig ut at den hang å slang i strømledningen.

Eneste positive med dual er at du får 2 (to) pingviner i boot på linux !!!!!!! :woot::woot::woot: Det alene er jo vært kostnadene :D

Lenke til kommentar

tror nok en Dual maskin hadde vært det beste for deg med tanke på alle de forskjellige oppgavene du har tenkt å kjøre.

 

har selv en Dual maskin bestående av ett Asus CUV4X-D og to P3-933Mhz og da jeg kjøpte det så tok den råtta på P4-1.6 og Tbird 1400, som var det raskeste som var tilgjengelig på markedet, i dvd ripping og 3D rendring. er vel forsåvidt fortsatt ganske rask maskin :)

multitasking følesen man får med en ekte dual maskin er deilig btw, herlig å kjøre flere tunge operasjoner samtidig som normal alene villet ha gjort en singel maskin ubrukelig og samtidig ha smidighet og kjappheten i OS'et som om absolutt ingenting foregikk :D

 

Edit: kanskje en ide å få med seg rett modellnavn på HK'et :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...