Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Et par spørsmål til en erfaren elektriker :)


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg prøver å få en ventilasjonsvifte til å fungere her.

Den kom helt uten noen strømkabel så det må jeg fikse selv.

 

Så jeg lurte på om man kan bruke en pc "power supply" strømkabel.

På pc kabelen står det 250v men ikke hvilken hz den bruker, er ganske sikker på at alle kabler i norge og EU bruker 50hz men vil være sikker.

 

Også lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram for å koble til, regner med en elektriker skjønner hva som skal til ved å se på bildene jeg tok.

 

Tror man bare kan koble sammen fargene men som dere ser er den svarte ledningen fra batteriet koblet til den brune fargen i stedet for den svarte på det nederste bildet, hvorfor vet jeg ikke.

 

På forhånd takk for hjelpen, ville hjulpet veldig mye!

 

post-96860-0-79831500-1331422450_thumb.png

 

post-96860-0-25165500-1331422482_thumb.png

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det bare er 0,3 A (Ampere) (strøm) apparatet trekker, kan du fint bruke en kabel for PC-strømforsyninger.

 

Den blå (N-leder), og den svarte, er de som er strømførende. Den siste (gul-grønne) er for jord.

 

Du BØR koble til også for jord, ellers kan du få deg en (dødelig) kilevink om vifta skulle ha / få en elektrisk feil, og du berører den.

 

EDIT: Forklarende bilde:

1128552.jpeg

 

EDIT: Du har fått avisolert strømkabelen ser jeg. Skru blå på blå, gul-grønn på gul-grønn og brun på svart (se bildet mitt over).

 

(NB: Jeg er ikke noen elektriker. Jeg har kun gått GK Elektro og VK Elektro (sistnevnte bydde på utplassering i forskjellige elektrikerfirmaer). Men, jeg er sikker på at dette likevel er riktig.)

Endret av droidy
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Enig med siste taler, varselsklokkene begynte å ringe når det ble spurt om Hz i første post.

Siden du allikevel har koblet det opp selv, så håper jeg du fikset litt først. På bildet er det avisolert altfor mye på tilførselskabelen. Alt utenfor sukkerbiten skal være isolert så du ikke klarer å ta på eller kortslutte mellom lederne.

Kabelen er heller ikke tilstrekkelig strekkavlastet i nippelen da denne ser ut for å være for stor (eller rettere sagt, kabelen for liten). Denne bør du stripse fast eller sikre på annen måte, så du ikke tilfeldigvis klarer å "dra den løs" fra koblingene om du kommer borti kabelen senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...