Gå til innhold

Liten oppgradering av minne og harddisk

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å finne ut hvilke komponenter (minne, harddisk) som passer til oppsettet jeg allerede har.

Dette er PCen min nå:

Kabinett: Antec Three Hundred

CPU: AMD Athlon II X3 45

Skjermkort: Asus GeForce GTX 460 TOP

Hovedkort: Asus M4A87TD/USB3

Minne: Corsair XMS3 1600MHZ 4GB <---- Her vil jeg ha 8GB eller høyere hvis det er mulig

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 500GB < I tillegg til denne skal jeg kjøpe en harddisk nr.2 på 1TB+

Optisk enhet: Samsung SH-S223C

Corsair CX 430W

Jeg vet ikke hva dette vil komme på, så derfor sier jeg ikke budsjett.

Er det noen som kan anbefale en eller flere komponenter ( Minne eller Harddisk) så skriv gjerne en kommentar i tråden! :)

På forhånd takk!

- Marius

EDIT: Jeg skrev tidligere CPU også i oppgraderingen, men det tar jeg senere.

Endret av wergz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er gaming som er tingen din så er 16GB bortkastet. Begge passer ja.

Så du sier at 8GB eller 12GB er greit?

12GB er litt dumt å gå for, for da får man bare kjørt minnet i single channel

for ditt hovedkort er det enten 1GB, 2GB, 4GB 8GB eller 16GB

men 8GB holder i massevis

Lenke til kommentar

Hvis det er gaming som er tingen din så er 16GB bortkastet. Begge passer ja.

Så du sier at 8GB eller 12GB er greit?

12GB er litt dumt å gå for, for da får man bare kjørt minnet i single channel

for ditt hovedkort er det enten 1GB, 2GB, 4GB 8GB eller 16GB

men 8GB holder i massevis

Okei! Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Ville gått for det sveibuen her anbefaler.

8 GB er mer enn nok, sannsynligvis vil alt annet i pc'en din flaskehalse deg før 8 GB ram. Skal dog nevnes at det bare er 200-300 kr dyrere for 16 GB, men den beste løsningen er som sagt den sveibuen anbefaler.

Herlig å se at noen anbefaler en HDD som ikke er grønnere enn Mor Theresa. Når PCen ikke er i særlig bruk vil HDD roe seg ned til nesten stopp, og da tar det tid før den øker spinnehastigheten og kommer igang igjen når du ber om det. Mange produsenter får faktisk bort fra disse miljøvennlige HDDene. Ettersom disse green-HDDene er litt treigere vil oppgaver ta lengre tid, og de vil dermed trekke like mye hvis ikke mer enn om du hadde en kjapp HDD som er ferdig med oppgaven på 1-2-3.

Lenke til kommentar

Her har du det du leter etter.

Harddisk

&

Ram

Det ser faktisk ut som det jeg trenger! Takk for hjelpen! :)

Fra og med nå ser jeg etter 2TB til under 1000,- og RAM/Minne med 8GB.

Som de sier så er det like greit å kjøpe 4GB, for 8GB er mer enn nok. Men kjøper du de der så har du de til ditt neste bygg evt.

Og ett tips, ikke kjøp green disker som de her andre også sier. De bruker mindre strøm og yter mindre tror jeg, eller iallefall for å komme igang med å yte noe.

Lenke til kommentar

Ville gått for det sveibuen her anbefaler.

8 GB er mer enn nok, sannsynligvis vil alt annet i pc'en din flaskehalse deg før 8 GB ram. Skal dog nevnes at det bare er 200-300 kr dyrere for 16 GB, men den beste løsningen er som sagt den sveibuen anbefaler.

Herlig å se at noen anbefaler en HDD som ikke er grønnere enn Mor Theresa. Når PCen ikke er i særlig bruk vil HDD roe seg ned til nesten stopp, og da tar det tid før den øker spinnehastigheten og kommer igang igjen når du ber om det. Mange produsenter får faktisk bort fra disse miljøvennlige HDDene. Ettersom disse green-HDDene er litt treigere vil oppgaver ta lengre tid, og de vil dermed trekke like mye hvis ikke mer enn om du hadde en kjapp HDD som er ferdig med oppgaven på 1-2-3.

Tusen takk for svar! :)

Heisann.

Siden du allerede har 4gb med ram, så er det jo like greit å kjøpe akkurat lik ram i tillfelle :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650273

HDD(ikke gå for noe green disk)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=653071

Er ikke spesielt god i PC-bygging, men klarte alikevel på bygge min første PC i fjor sommer. Det som jeg lurer på er om jeg bare setter i 2 nye brikker (4GBx2) i sporene som er vedsiden/imellom de gamle?

Lenke til kommentar

Du bør heller kjøre parvis med brikker.

Så den rambrikken jeg linket til der, er en enkel brikke, som du setter vedsidenav den andre brikken du har fra før av.

2-4-8-16. Det vil si at du enten kjører 2 brikker eller 4 brikker som har samme rammengde :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639424

Er denne SSD'en noe å satse på?

Og er den kompatibel med harddisken jeg har nå? (Samsung SpinPoint F3 500GB)

Jeg har ikke spesielt mange spill, men når jeg først spiller vil jeg ha god fart.

Corsair SSD Force Series 3, 120GB 2.5" koster 1000kr og jeg går ikke høyere hvis noe annet blir anbefalt.

Bør jeg velge mer plass (2TB barracudaen) eller mer fart (SSD'en) ? :)

Lenke til kommentar

rettelse, corsair force SSDen koster 1100kr

jeg ville anbefalt en Intel 520 120GB, men den koster 1300kr :/

grunnen til at jeg ikke ville valgt Corsair SSDen er at den ikke er særlig stabil

Jaja, så lenge det ikke var mer enn 1500,- så er vel det fair :) Funker Intel 520 med det jeg allerede har? :)

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Du bør heller kjøre parvis med brikker.

Så den rambrikken jeg linket til der, er en enkel brikke, som du setter vedsidenav den andre brikken du har fra før av.

2-4-8-16. Det vil si at du enten kjører 2 brikker eller 4 brikker som har samme rammengde smile.gif

Merket først nå at jeg har en skrivefeil... det er nemlig 2x2 Mb jeg har med RAM. Ikke 1 enkelt 4Gb, men 2 2Mb :) (Hvis det som har blitt sagt er viktig: parvis med brikker)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...