Gå til innhold

Kan jeg reklamere pga programvarefeil?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Samsung Wave S8500, og plages hele tiden av "Not enough memory"- og "Page too large"-error. Det forringer brukskvaliteten vesentlig.

Jeg mener det er reklamasjonsgrunnlag, kan dere bekrefte det?

Hvordan blir da det mtp. evt. reparasjon? Det er et problem med Bada 1.0, 1.2 og 2.0, og ikke noe komplett klarer å fikse. Får jeg da igjen pengene allerede etter første reparasjon? Telefonen kostet 1889 kroner + 129 kr/mnd, som blir 3437 kroner totalt. Jeg er 2. eier av telefonen. Blir det et problem mtp reklamasjon?

Jeg har regnet meg til at forrige eier og jeg har hatt telefonen ca. 1.5 år, eller ca. 645 dager. Med beregnet levetid på 5 år, er verdien nå 2424.73 kroner. Rentene kommer på ca. 200 kroner(3.3%), og da ender jeg på rundt 2600 kroner. Right?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det under surfing du får dette opp? I såfall så ville jeg heller si at det er de som lager sidene som har glemt/ikke inkludert mobilbrukere. Jeg har funnet flere siden som min Nokia N8 ikke klarer å laste inn. Det betyr ikke at det er noe feil med telefonen min, men heller at jeg har et produkt som ikke dekker mitt behov fullt ut.

Lenke til kommentar

...eller å burde selgeren informert om det dersom det fulgte av avtalen at dette var bruksområdet, noe den ikke passer til

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

[...]

Og mangler kan som kjent reklameres på :)

edit: men blah, telefonen er jo kjøpt brukt, så mitt innlegg blir fort irrelevant

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det finnes ikke andre nettlesere til Bada.

Telefonen har 512 MB RAM, så en må jo kunne forvente at den skal klare å åpne vanlige sider. Og saken er at det gjør den. Men ikke konsekvent.

Eksempel: Hvis jeg åpner f.eks diskusjon.no, og så åpner jeg tre forskjellige emner og lukker igjen. Det fungerer greit. Åpner jeg et av de samme emnene(eller et annet) etter jeg har lukket de andre, så får jeg "Page too large"-error. Den viser nettsiden hvis det er én fane oppe, men den nekter å skrive tekst i tekstbokser, scrolle, zoome eller andre enkle operasjoner. Restarter jeg telefonen og går inn på samme nettside så fungerer det fint.

Det tyder forøvrig på en minnelekkasje. IOM at det ikke er fikset fra Bada 1.0 til 1.2, og ikke en gang fra 1.2 til 2.0, tyder på at det ikke kommer til å bli bedre med tiden. Problemet er sannsynligvis fordi halvparten av minnet er holdt av til OS+widgets. Da jeg ikke bruker widgets, har jeg en del ubrukt minne på telefonen. Når et av grunnprogrammene lekker minne, så holder ikke 250 MB til mange nettsider. Jeg forstår det som at operativsystemet allokerer en del av minnet til en fane/nettside, men når den lukkes, så blir ikke minnet frigjort. En kan derfor kun åpne en viss mengde nettsider før problemet kommer opp.

Tør påstå at det er en vesentlig mangel.

Lenke til kommentar

Diskusjon.no var bare et eksempel. Det har ingen ting å si hvilken side jeg er på. For 5 minutter siden prøvde jeg å gå inn på mine innlegg på diskusjon.no. "Page too large". Etter en reboot fungerer det som det skal.

Har enda ikke vært borti en eneste nettside som ikke gjør at telefonen blir slik. Det er veldig mange andre som også har problemet (Google "Page too large wave" eller "Not enough memory wave")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...