eirikri Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) Hei, jeg har en MBA 2011 som jeg kjøpt i høst. La da inn Win7 og det har fungert fint til nå. Måtte formatere i går og skulle i dag legge inn win7 på nytt. Hadde samme USB-stick med Win7 på som jeg hadde sist gang jeg gjorde dette. Bruker denne videoen som guide som jeg gjorde sist gang uten problemer: Stegene jeg gjør er som følger (gjort nøyaktig slik som i videoen): 1. I disk utility formaterer jeg disken fra OS X til MS-DOS (FAT) 2. Plugger så i USB-sticken med Win7 3. Starter pcen og booter fra USB-sticken 4. Får opp install menyen, velger Win7 Ultimate, clean install og før jeg skal velge hvilken hdd jeg skal installere på, trykker jeg slik at jeg får opp et cmd vindu 5. Kommandoene jeg skriver inn der er som følger (igjen, som i videoen. Starter rundt 9:30 i videoen): diskpart select disk 0 clean create partition primary size=230000 (jeg har en større HDD enn han som lagde videoen) select partition 1 active format fs=ntfs quick exit exit 6. Når jeg så trykker refresh i vinduet med hdd'n, velger den og trykker next får jeg denne feilmeldingen: "Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS menu." Jeg fikk ikke denne sist gang og jeg kan ikke skjønne hva som jeg gjør galt. Hjelp? 7. Når jeg restarter pcen etter dette for å boote til Win7 install igjen får jeg "BootMGR not found (eller noe lignende). Press CTRL+ALT+DEL to restart" Dermed må jeg inn i Disk Utility til Apple og formatere disken tilbake til MS-DOS (FAT) for å kunne prøve prosessen på nytt. Veldig tidkrevende mao. Håper noen kan løse dette for meg mvh Endret 10. mars 2012 av eirikri Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg har ingen erfaring med Macbook, bare lurer på et par ting. Punkt 1, du formaterer disken. Punkt 5, du sletter alt. Altså var vel punkt 1 fullstendig bortkastet? I punkt 5 ville jeg stoppet etter "clean". Da har du slettet MBR, og installasjonsprogrammet vil se en tom disk. Installasjonsprogrammet bør selv initialisere, opprette partisjon og formatere. Lenke til kommentar
eirikri Skrevet 10. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2012 Skal prøve dette nå! takk for tipset Lenke til kommentar
eirikri Skrevet 10. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) Jeg har ingen erfaring med Macbook, bare lurer på et par ting. Punkt 1, du formaterer disken. Punkt 5, du sletter alt. Altså var vel punkt 1 fullstendig bortkastet? I punkt 5 ville jeg stoppet etter "clean". Da har du slettet MBR, og installasjonsprogrammet vil se en tom disk. Installasjonsprogrammet bør selv initialisere, opprette partisjon og formatere. Hvis jeg ikke formaterer til NTFS som i 5. så får jeg error om at win7 ikke kan installeres fordi disken ikke er NTFS Endret 10. mars 2012 av eirikri Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Hmm, det har jeg aldri sett. Det er ikke helt logisk, Windows skal jo kunne installeres på en blank disk. Når man får opp dette vinduet i instalasjonsprogrammet, og ser at det ikke finnes noen partisjoner, så trenger man egentlig ikke gjøre noe. Hvis man fortsetter så opprettes alt som det skal. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Veivisere er laget med en hensikt, å gjøre enkelte jobber enklere. Følg Hårek sin link i forrige innlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå