Gå til innhold

Smålig selvberging eller..?


Anbefalte innlegg

Ante ikke engang hvor jeg skulle putte denne, og siden jeg snakker litt om dyrehold, så prøver vi her! ;)

 

 

Sitter å smådrømmer for

for min del virker det mer realistisk å drive delvis selvberging på hytten!

Vi eier en hytte på en øy ute i fjorden. Øya er rimelig stor og var for 50-60 år siden et lite samfunn med små gårder!

Så det skal absolutt være mulig å få til noe!?

Nå eier vi riktig nokk ikke så mye land der mer, men de veldig snille naboene som kjøpte land vi eide, de bruker ikke åkrene så de ligger nedgrodde for tiden... Alt ligger jo til rette for å drive smått med dyrehold. Sau, et par storfe, kanin, høns... Dyrke litt frukt og grønt i mindre skala!

Kjenner jeg blir halveis gira bare jeg skriver!

 

Noen som har peiling på om det "bare" er å kaste seg inn i det eller om det må søkes om ett eller annet tull..?

 

Blir jo ikke noe stort opplegg, og jeg har gått på landbruks skole (ikke fullført, beklaglig vis..) så jeg vet jo hva jeg driver med og hva som må gjøres! Og siden skolen driver med melkekyr, så selger de oksekalver _svært_ billig! (syns jeg da!) de taper langt mere på oksene enn hva de vil tjene på slakt.

 

Det blir en del jobbing ser jeg! Med det er akkurat hva jeg kunne tenkt meg! :w00t:

Har kjent i det siste at når mat er så dyrt, arbeid er vrient å få og ting blir smålig desperat, så blusser et lite instingt opp i meg :!: føles smålig rart å ville "sette seg tilbake i tid", med smålig selvberging når man bare er 20 år, da jeg luftet ideen til venninnene mine rullet de bare øynene! Untatt ei, som er vokst opp på gård! :roll:

 

Når det kommer til frukt og grønt, så der det jo bare å begynne smått med å dyrke spirer å plante om når de er store nokk!

 

Så, nå kan dere få bedømme! Er det en håpløs tanke jeg har gjort meg eller er den faktisk realistisk..?

(mulig jeg er naiv igjen da..)

Ikke slakt meg helt da! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lykke til.

 

Mattilsynet er nok en god plass å starte dersom du skal holde dyr. De vet hva som må til og hvilke lover og slikt som gjelder. Det er også ikke bare å ta seg til rette på åkerland som ligger brakk, så skaff en skriftlig avtale med naboene.

 

Nå kjenner jeg naboene ganske godt, så ser ikke for meg at det skal være noe problem i grunn! Vi får jo allerede rense skog og mye annet på deres tomt :)

Ikke er det mye 'åker' mere heller, mere som et eneløst kaos av tusser...

 

Synes i grunn at det er smålig trist å se et bittelite samfunn forfalle!

Var jo en butikk og en skole der også en gang i tiden!

Også, tro det eller ei, men vi har en "hovedvei" :!: og de eldste gatelyktene jeg har sett...

Synd det skal være så umulig å bo på en øy... Det hadde vært hærlig å få til! For mere fredfull plass tror jeg ikke finnes :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...