Gå til innhold

Finnes det en norm for utarbeidelse av turnus ordning?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det finnes noen norm som omhandler utarbeidelse av en turnus/rotasjons ordning.

Jobber i et firma som driver service worldwide, og vi prøver å utarbeide en turnus ordning som er gjennomførbar, og er lønnsom for begge parter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basis er Arbeidsmiljøloven!

Men det er ikke uvanlig å legge opp til en rullering, som overstiger loven på noen punkter, men som det kan søkes dispensasjon for. Helsesektoren er en av bransjene som "må" utnytte dette, for å få døgnkonteniuelle vakter til å gå opp.

Kontakt andre firmaer, som driver med lignende reisevirksomhet. Eller kontakt Arbeidstilsynet og søk råd der. Det er likevel de som skal godkjenne en arbeidstid, som går ut over lovens ytterpunkter.

Lenke til kommentar

Vi har prøvd å kontakte lignende firmaer, men dokumentene som beskriver dette er jo interne dokumenter, som ingen vil slippe ut, så er vanskelig å sammenligne dette.

Jeg har kontaktet Lovdata, om det finnes en norm for dette, så for se hva jeg får til svar.

Lenke til kommentar

Altså hvis du mener lover og regler så ligger AML sine begrensinger i bunn. Utover disse er det fritt frem for arbeidsgiver(e) for å sette opp turnuslister og skiftplaner, innenfor kravene til AML(noen få unntak finns/dispensasjoner osv.)

:)

ps. jeg har ansvar for turnus/skiftplaner for to avdelinger selv(ca. 4 år nå)

Lenke til kommentar

Altså hvis du mener lover og regler så ligger AML sine begrensinger i bunn. Utover disse er det fritt frem for arbeidsgiver(e) for å sette opp turnuslister og skiftplaner, innenfor kravene til AML(noen få unntak finns/dispensasjoner osv.)

smile.gif

ps. jeg har ansvar for turnus/skiftplaner for to avdelinger selv(ca. 4 år nå)

Hva slags turnus da?

Vi har prøvd 5uker på 3uker av, men får ikke helt timekabalen til å gå opp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...