Gå til innhold

Test: AMD mot Intel på integrert grafikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke testet med ett skikkelig skjermkort også for å få noe sammenlignings grunnlag?

Det burte vært med 3 normale skjermkort. Ett low-end, ett mid-end og ett high-end. Testet på begge prossessorene. Når er det jo intet skikkelig sammenlignings grunnlag.

I det minste sammenligne hvor langt brukerne må opp før ulike spill blir spillbare.
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke testet med ett skikkelig skjermkort også for å få noe sammenlignings grunnlag?

Det burte vært med 3 normale skjermkort. Ett low-end, ett mid-end og ett high-end. Testet på begge prossessorene. Når er det jo intet skikkelig sammenlignings grunnlag.

Endelig tester HW.no APU mot APU, og ikke slik det har vært før, altså APU vs 580GTX, også presterer enkelte å ville ha de gamle, håpløse testene tilbake?

Herrejemini...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og z77 spennende lesing:

Virtu Universal MVP Enable

1. HyperFormance™ :

A new technology which combines integrated and discrete graphics for uncompromised performance and improves gaming frame rates 30-70%.

It's also supported with both ATI™ and NVIDIA® graphics cards.

2. Virtual Vsync :

A technology designed to solve the ever lasting debate between quality and performance. Bring GPU performance from 60 FPS Vsync limit back to its maximum while keeping Vsync image quality and no tearing.

:ohmy:

http://www.xtremesys...Tested-Xfastest

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Imponerende! Ser man 5 år tilbake måtte man ha grafikkort til flere tusen for å spille i full HD oppløsning og for 10 år siden var man heldig om man fikk 60 fps på 1280x1024 med de råeste grafikkortene på markedet. I dag er faktisk mange spill på grensen til spillbart med integrert grafikk på full HD oppløsning. Da er også grafikken langt bedre enn det man fikk med dedikerte grafikkort for 5 og 10 år siden. Resultatene i denne testen vil jeg si markerer starten på spilling i full HD med integrert grafikk. Vi kan jo bare forestille oss hvordan dette vil se ut få år inn i framtida.. :dribble:

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Imponerende! Ser man 5 år tilbake måtte man ha grafikkort til flere tusen for å spille i full HD

Tror jeg betalte 4400,- for mitt X850 XT i 2005, det drar dårligere enn den integrerte på min 2500K gjør idag. må tro hva vi ser i 2019? hd7970 ytelse integrert??

Ellers så tror jeg det er overhengende fare for at vi ser at hd77xx blir integrert i nye FM2 det hadde vært stas :)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Jeg tror nok dette henger delvis sammen med "konsolliseringen". Når neste generasjon konsoller dukker opp vil vi nok kunne se ett hopp i systemkrav for PC-spill også.

Utviklingen går uansett i retning av at en større del av mainstreamprosessorene dedikeres til grafikk - Både Trinity og Ivy Bridge skal etter ryktene gi større forbedringer i grafikkytelse enn prosessorkraft, målt mot forrige generasjon. Fordelen med dette er at spill-utviklere kan ta utgangspunkt i et mye bedre "worst-case scenario" enn tidligere, da integrerte grafikkløsninger virkelig var bedritne.

Lenke til kommentar

Ellers så tror jeg det er overhengende fare for at vi ser at hd77xx blir integrert i nye FM2 det hadde vært stas :)

Grafikkløsningene integreres i prosessor ("APU" som AMD nå kaller dem), ikke på hovedkortene/sørsidene.

Trinity sin grafikkdel vil helt sikkert bli brandet som "HD7xxx", men jeg er usikker på om de vil være basert på GCN-arkitektur (som HD7750 og oppover) eller på forrige generasjons arkitektur. (som HD7670 og nedover). Det siste er nok mest sannsynlig, da det er de sistnevnte kortene som blir aktuelle å kjøre i "crossfire" med APU'en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok dette henger delvis sammen med "konsolliseringen". Når neste generasjon konsoller dukker opp vil vi nok kunne se ett hopp i systemkrav for PC-spill også.

jeg ser på neste generasjon konsoller som ett hakk ned i systemkrav (for de med 4 kjerner)

hvis ryktene er sanne om at neste Xbox får AMD APU med fire kjerner vil vel omtrent alle spill støtte det, og da betyr det at man kan få omtrent dobbelt så god prosessor ytelse i spill :)

Lenke til kommentar

du tuller nå?

Nei.

Skal de først gjøre en test, så gjør det skikkelig. Å slenge med ett normal skjermkort eller 2 ville gjort testen bedre. De ville ha gruset de integrerte, men ville vært ett korrekt sammenligning grunnlag.

Man får standalone skjermkort til noen få hundrelapper, og det er greit å vite hva man får hvis man legger det til i en maskin.

Siden det å bare sammenligne med de andre skjermkort testene ikke blir 100% korrekt, siden de kjører på annen maskinvare.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

du tuller nå?

Nei.

Skal de først gjøre en test, så gjør det skikkelig. Å slenge med ett normal skjermkort eller 2 ville gjort testen bedre. De ville ha gruset de integrerte, men ville vært ett korrekt sammenligning grunnlag.

Man får standalone skjermkort til noen få hundrelapper, og det er greit å vite hva man får hvis man legger det til i en maskin.

Siden det å bare sammenligne med de andre skjermkort testene ikke blir 100% korrekt, siden de kjører på annen maskinvare.

trodde du mente de APU VS GTX 580 testene dems jeg...

Lenke til kommentar

du tuller nå?

Nei.

Overskriften på testen er jo "AMD mot Intel på integrert grafikk", så sånn sett har de jo faktisk testet akkurat det de skulle (I motsetning til de meningsløse testene av APU'er de har gjort tidligere). Uansett har du rett i at noen low- og midrangekort kunne ha vist hvor de integrerte løsningene ligger i forhold til dedikerte skjermkort, og også hvordan man kan øke grafikkytelsen på APU'ene ved å kjøre i "crossfire" med Radeon HD6450/6570/6670.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Vi vet allerede at 30/60 fjellstøe FPS er "spillbart". Det er det eneste sammenligningsgrunnlaget vi trenger. Det du tenker på er vel å teste hvordan CPUen gjør det i seg selv, eller hvordan ytelseøkningen er på f.eks Crossfire? Det blir noe helt annet, og det kan være en fotnote på en side, men ikke som hoveddel. Vi trenger ikke å sammneligne med noe dedikert, fordi vi vet allerede hva vi trenger for å kjøre et spill som spillbart.

Det eneste som mangler er en måling på framejitter og stabilitet av FPS. Men det er fortsatt ikke standard å måle da, så ikke store manglet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok dette henger delvis sammen med "konsolliseringen". Når neste generasjon konsoller dukker opp vil vi nok kunne se ett hopp i systemkrav for PC-spill også.Utviklingen går uansett i retning av at en større del av mainstreamprosessorene dedikeres til grafikk - Både Trinity og Ivy Bridge skal etter ryktene gi større forbedringer i grafikkytelse enn prosessorkraft, målt mot forrige generasjon. Fordelen med dette er at spill-utviklere kan ta utgangspunkt i et mye bedre "worst-case scenario" enn tidligere, da integrerte grafikkløsninger virkelig var bedritne.

Du har et godt poeng her, de fleste spill er multiplatform og det skal ikke mye til å dra et spill designed for 6 år gammel hardware.

På den adre siden virker det som de satser ganske lavt, den nye fra nintendo og ryktene om ny xbox er ikke veldig imponerende. Får bare håpe de får ram, 256mb var latteling lite selv i 2005.

Lenke til kommentar

Grafikkløsningene integreres i prosessor ("APU" som AMD nå kaller dem), ikke på hovedkortene/sørsidene.

Trinity sin grafikkdel vil helt sikkert bli brandet som "HD7xxx", men jeg er usikker på om de vil være basert på GCN-arkitektur (som HD7750 og oppover) eller på forrige generasjons arkitektur. (som HD7670 og nedover). Det siste er nok mest sannsynlig, da det er de sistnevnte kortene som blir aktuelle å kjøre i "crossfire" med APU'en.

skulle vel skrevet de nye apu til fm2 sokkelen :) men unsett bør man få integrert nye 28nm gpu i sine nye chipper. kan ikke ha noe mere rebranding av de små gpu'ene, viktig for å få ned tpd. har uansett lyst på en apu med hd7750'ish gpu i

Lenke til kommentar

Trinity sin grafikkdel vil helt sikkert bli brandet som "HD7xxx", men jeg er usikker på om de vil være basert på GCN-arkitektur (som HD7750 og oppover) eller på forrige generasjons arkitektur. (som HD7670 og nedover).

Trinity bruker VLIW4, altså samme som Radeon 6900-serien.

Lenke til kommentar

Trinity sin grafikkdel vil helt sikkert bli brandet som "HD7xxx", men jeg er usikker på om de vil være basert på GCN-arkitektur (som HD7750 og oppover) eller på forrige generasjons arkitektur. (som HD7670 og nedover).

Trinity bruker VLIW4, altså samme som Radeon 6900-serien.

hvor er denne infoen fra? jeg har fått med meg at ihvertfall A10 skal bruke HD 7***

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...