Gå til innhold

Så skulle man hatt seg et stativ.

Anbefalte innlegg

Men hvilket? Det finnes jo hundre milliarder å velge mellom, så helt enkelt er det ikke. Heldigvis er det mange her som har peiling, så da bør det ikke være noe problem å komme fram til et som passer for meg.

Jeg er ikke ute etter noe kjempesolid og fancy, men et lite og lett et som får plass i tursekken. Må tåle vekten av D90 og vanlige objektiver som 16-85 og 70-300. Budsjettet er på rundt tusen kroner.

Har allerede sett på dette, som ser ut til å svare mine krav. Billig er det også. Noen som har erfaringer med dette og eventuelt kan fraråde meg å kjøpe det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tatt budsjettet opp 1 hakk eller 1 1/2. Grunnen er at stativ er noe man ikke kjøper ofte og går man for flere cheapo utgaver som har kort levetid/rumpe å bruke over tid så blir disse til sammen også kostbare.

Benro sine karbonstativer tar fint lite plass, mitt ligger oppå toppen av Think Tank Retrospective 30 veska og veier litt over 1 kg, tåler litt vann skulle det være problem.

Benro Travelangel kom i nye utgaver for en tid tilbake, og her kan man også ta av ene benet og gjøre om til en monopod.

http://fotovideo.no/Produkter/Stativ/Stativ---Tripod/Benro.aspx

En annen fordel med å kjøpe ett "kjent" merke er deler hvis noe skulle bli ødelagt, og skulle du få behov for flere stativ feks ett større til innendørsbruk så gå for samme merke så kan man flytte kamera mellom disse 2 uten å måtte bytte plate under feks.

Lenke til kommentar

73cm sammenslått blir nok litt for langt. fo2re sitt Benro C169 virker jo ypperlig, men så var det dette med prisen da. Har dessverre ikke mulighet til å gå opp i en slik pris nå, men det er jo kjekt å ha i bakhodet til neste år når jeg får bedre råd.

I mellomtiden får det gå greit med noe billig. Kommer uansett ikke til å bruke det veldig mye, så at det holder fram til neste år er mer enn nok.

Takk for tips ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig, bare så det er sagt så ligger Manfrotto stativet mitt å støver ned her en eller annen plass. Det har jeg ikke brukt siden anskaffet Benro stativet. Vekt og størrelse har fint lite å si hvis man feks tar bilder innendørs eller ett "fast" sted utendørs, men ble lei av å slepe på det utendørs rimelig fort og i Frankfurt og Roma var Benro løsningen genial.

Lenke til kommentar

Sherpa 600R har vært anbefalt tidligere. Har ikke testet det selv, men i den prisklassen så er det sannsynligvis noe av det bedre, hvis du ikke skal handle i utlandet.

Ligger et brukt til salgs her: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=33&kjoepsalgid=2&id=169842

Har hatt dette stativet i 4 år nå. Det som er bra med stativet er fleksibilitet. Beina kan legges nesten helt horisontalt, og man kan skru midtstammen i to hvis man ønsker å komme nærmere bakken. Lett er det også. Prisen er hyggelig. Minuset er: Dårlig byggekvalitet. Gummiknottene på beina løsner. Plastspakene som man regulerer vinkelen på beina med detter av og gjør det kronglete å regulere. Hodet har en tendens til å skru seg løs fra stammen. Beina virker for myke, og gir etter selv med relativ liten last. Men alt i alt et stativ som funker greit. Bruker det selv enda på turer hvor jeg ikke gidder å drasse på for mye. Kommer nok til å oppgradere til et Benro snart, og da havner nok 600R på skrothaugen..

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar

Hvis man er på jakt etter billig stativ og har god tid finner man mye kjekt på eBay.

Selv har jeg god erfaring med å kjøpe HorusBennu stativ fra Korea. Jeg har ennå tilgode å måtte betale moms på noe fra Korea.

Er det karbonstativ du har kjøpt av det merket? Isåfall, virker det som kvalitet?

Jeg har kjøpt et lite karbonstativ FX-7325T, en stor karbon monopod MP-5500CX og en aluminium monopod MP-2500. God finish, funksjon og kvalitet. Stativet er ikke like stort og solid som min Manfrotto 190, men med vekt på 530g + hode kan man ikke forvente det.

Lenke til kommentar

Sherpa 600R har vært anbefalt tidligere. Har ikke testet det selv, men i den prisklassen så er det sannsynligvis noe av det bedre, hvis du ikke skal handle i utlandet.

Ligger et brukt til salgs her: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=33&kjoepsalgid=2&id=169842

Sendte melding på denne her, så er det bare å håpe den ikke er solgt enda.

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...