RWS Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) Ateister og sekulære har det med å peke på oss selv og kalle oss for kritiske og rasjonelle når vi havner i diskusjoner med religiøse, men hvor kritisk og rasjonell ER du egentlig? For selv om vi ikke finner bevisene for en, eller flere, gud(er) gode nok til å tro på noen av dem så "tror" vi faktisk på mye annet tullball vi overhodet ikke har dekning for å tro på heller, så jeg lurer egentlig på hvor kritisk og rasjonell DU er til andre ting, som ting du gjerne vil tro på og som du holder av.... Mangel på gudetro er IKKE, nødvendigvis, mangel på tro på annet visvas... 1. Så hva gjør du når du "møter" en kontradiskjon på din vei? Hopper du over den (med det i øyet at du skal ta det for deg en dag...) eller ser du åpent og ærlig på kontradiksjonen slik du som selvutnevnt kritikker og rasjonalist bør se på den? 2. Hvor ÆRLIG er du mot seg selv og andre når slike kontradiksjoner oppstår? Det er bare å innse at å være så ærlig at man ikke freder det man selv holder for "kjært" pokker ikke er så lett.... Så hvor ærlig er DU? 3. Hvor ofte selvransaker du egne meninger? Eller bedre, hvor ofte selvransaker du at det er DINE egne meninger og ikke andres? Ærlig selvransakelse er vel noe av det tyngste vi kan gjøre som mennesker, for vi har en del "troer" og meninger vi nok ikke helt vil at alle skal vite om... . 4. Og hvor rasjonellt skal det være? Hvor ønsker vi at vår rasjonalitet skal ende? Skal vi stoppe først når all mystikk som ikke kan forklares vitenskapelig er tatt ut av verden eller skal vi la noe "visvas" være igjen å undre seg over? For min del trives jeg godt jeg med eventyr og gode historier og har ikke alltid behov for å dødsforklare ALT, men hva syntes du? 5. Siste spørsmål: Hva legger DU i et kritisk blikk? Hva legger DU i rasjonell tankegang? Er det så enkelt at ligner det for mye på et eventyr så ER det et eventyr eller forsøker du å se om det stikker noe dypere enn som så? Spørsmålene er egentlig også for at andre som aldri har tenk over hva det vil si å tenke kritisk og rasjonelt skal kunne lære noe av det også, så tilføy gjerne litt i dybden på hvordan man går frem for å bli sånn passe kritisk og rasjonell... ALT kan overdrives vettu... EDIT: Religiøse må også gjerne svare for hvorfor de syntes det er rasjonelt å tro på en gud og hva de legger i kritiske blikk på sin tro. Kan være lærerikt for begge sider det... Og vær snille å IKKE dra svarene ned til en: "nei, gud finnes ikke!", "Jooo, gud finnes!", basjing, de har vi nok av, er dere ikke enige? Som Abe Lincoln engang sa: "Du får deg en svoren tilhenger ikke ved å gjøre vedkommende tjenester, men ved å få vedkommende til å gjøre deg en tjeneste...." Tenk litt på den.. mvh RWS Endret 10. mars 2012 av RWS Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) De ytterste skribenter i dette religions forumet som påpeker at de er ateister, de kaller seg skeptiske, kritiske og rasjonelle, men jeg har for lengst avslørt at de (forutsigbare responser hver gang) har forvekslet det å være rasjonell med det å være pessimist. Det er altfor mange pessimister og altfor få rasjonelle. En veldig stor haug (og det sier jeg av lang erfaring) en veldig stor haug av de som kaller seg ateist/rasjonelle har forvekslet rasjonell med pessimisme. De kritiserer ALT, og denne kritikken baseres på noe de selv ikke forstår, selv om de tror de kan ha rett, derfor er det pessimisme, og ikke å være rasjonell. Husk på dette! Tu intelligere? Endret 10. mars 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2012 De ytterste skribenter i dette religions forumet som påpeker at de er ateister, de kaller seg skeptiske, kritiske og rasjonelle, men jeg har for lengst avslørt at de (forutsigbare responser hver gang) har forvekslet det å være rasjonell med det å være pessimist. Det er altfor mange pessimister og altfor få rasjonelle. En veldig stor haug (og det sier jeg av lang erfaring) en veldig stor haug av de som kaller seg ateist/rasjonelle har forvekslet rasjonell med pessimisme. De kritiserer ALT, og denne kritikken baseres på noe de selv ikke forstår, selv om de tror de kan ha rett, derfor er det pessimisme, og ikke å være rasjonell. Husk på dette! Tu intelligere? Nå var spørsmålet hvor kritisk og rasjonell DU er da.... Men det klarte du altså ikke å svare på... Spørsmålet er da om du i det hele tatt er kritisk og rasjonell til hva du tror på og hvor ærlig du er i så fall, OM du tar deg en titt på det... Men greit nok... 1 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Men greit nok... Hva for noe "greit nok", jeg driter da vel langsomt i hva du synes er greit eller ikke, lille gutt. Der du er nå er den prosessen jeg har brukt til å tenke, det er derfor jeg er der jeg er nå. Du snakker om en prosess som jeg har gått gjennom. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2012 Men greit nok... Hva for noe "greit nok", jeg driter da vel langsomt i hva du synes er greit eller ikke, lille gutt. Der du er nå er den prosessen jeg har brukt til å tenke, det er derfor jeg er der jeg er nå. Du snakker om en prosess som jeg har gått gjennom. Lille gutt faktisk... Skrytepave er alt jeg har å si til deg... Du SIER ditt og PÅSTÅR datt, men er som en ballong, full av luft og veldig lite annet... Du er jo ikke annet enn luft jo der du påstår i vei... Hva med å komme med noen tungtveiende grunner til at du har kommet dit du er da mister storskryter... tørr du det eller skal du bare surfe på skrytet ditt? 2 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Ser på meg selv som ganske rasjonell, har et nihilistisk livssyn og ingen som helst tro på noe overnaturlig. Hvis jeg tilfeldigvis sier ordet "elefant" og det plutselig kommer en gjeng elefanter traskende forbi, vil jeg med en gang tenke på alle ordene jeg har sagt som ikke følges av slike hendelser. Med andre ord, jeg merker når det er selektiv hukommelse på gang. Selektiv hukommelse er det som står bak karma og lignende irrasjonelle ting som mange tror på. Når kristne en gang i skuddåret får "bønnesvar" er det også selektiv hukommelse som gjør at det føles virkelig. Å kunne identifisere når selektiv hukommelse oppstår ser jeg på som en hjørnestein i rasjonell tankegang. Har dog veldig stor tro på mine ideer, og tror alltid jeg skal lykkes når jeg begynner på nye prosjekter. Det er mulig jeg er ganske irrasjonell på det området. Endret 11. mars 2012 av ikkespisgress Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Har dog veldig stor tro på mine ideer, og tror alltid jeg skal lykkes når jeg begynner på nye prosjekter. Det er mulig jeg er ganske irrasjonell på det området. + en... For jeg også har alltid stor tro på at jeg vil lykkes, coz failure is never an option... Coz if it is, why even try? Vil ikke kalle det irrasjonelt, men innoativt... Viktig å avslutte det man starter på og da er det viktig å tro at man vil lykkes og selv om det til tider kan være vanskelig er det bare desto bedre når man lykkes... Endret 12. mars 2012 av RWS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Der du er nå er den prosessen jeg har brukt til å tenke, det er derfor jeg er der jeg er nå. Du snakker om en prosess som jeg har gått gjennom. Hadde du tenkt rasjonellt hadde du aldri vært der du er nå! Så enkelt! Så ikke forsøk å skryte på deg noe du ikke kan stå for. Å tro blindt uten å vite er IKKE en tankeprosess, men en feilsluttning. Det er faktisk bare du som ikke skjønner dette tror jeg, da alle andre skjønner at det ikke er god og konstruktiv tankeprosess som står bak det å tro på noe som ikke innehar annet enn fantasi og føleri som grunnlag og bevis, det er kun å lure seg selv å tro det og det er det du gjør. Du bruker kognitiv dissonans i rikt mon her og for å liksom legitimere dette ovenfor deg selv (mest faktisk, da du egentlig driter i hva andre tror og tenker), så forsøker du å opphøye tanke feilsluttningen du har gjort ved å kalle deg selv for smart og at dette var en gjennomtenkt prosess. Men ville du kalt det en gjennomtenk prosess om jeg sa at jeg hadde tenkt lenge og nå trodde fullt og fast på Odin? Nei, du ville ikke det og jeg spør hvorfor? Jo, fordi DU tror at Odin ikke eksisterer fordi du har "sett" gud og snakket med ham i din fantasi og tror at DU er den eneste som noensinne har snakket med sin gud i sin fantasi (eller at det kun er kristne som ikke juger når de sier de har snakket med gud i sin fantasi, fordi du selv er kristen...) Men odin kan være like levende i min fantasi som yawhe er i din, bare at du ikke evner å se det OG at du på din egen måte forsøker å konstruere bedre "bevis" oppe i ditt eget hode for den gud du i dag tror på ved hjelp av kognitiv dissonans. Gudetro er faktisk misbruk av kognitiv dissonans, for ikke bare er du fryktelig uærlig som forsvarer ALT som er om den kristene guden og ALLTID finner det som står om den guden rettferdig og bra men du forsøker å dra andre inn i den tanke feilen også med det du skriver når du forsøker å innbille folk at gudetro er et produkt av en lang og konstruktiv tankeprossess... noe det ikke er og aldri kommer til å bli! For det er ikke konstruktivt å tro blindt på noe, det er ikke konstruktivt å tro at ens egen fantasi kan brukes som bevis for noe som helst, da er du helt på jordet da, til og med på feil jorde, om du tror det... Så den tankevirsomheten du har lagt til grunn har ingenting med god og kontruktivt å gjøre i det hele tatt, men masse med kognitiv dissonans og confirmation bias å gjøre. Og det syntes meget godt i det du skriver, for du forsøker her, ganske fånyttes, å få oss til å TRO at du har brukt tid og logikk og rasjonalitet for at du tilslutt havnet i båsen kristen, men det er ikke noe rasjonellt, logiskt eller konstruktivt i å tro på ting uten bevis (eller med fantasi som bevis, i ditt tilfelle) Men det spørs det om du noensinne vil forstå... Du vil vel heller fortsette å laste på med kognitiv dissonans der du forherliger deg selv mens du klapper hull i ryggen din over hvor fantastisk gjennomtenk du er som klarer å tro på visvas uten rot i virkeligheten i tråd etter tråd her inne, som jo har vært gjennomgangsmelodien i hver eneste tråd du har hatt her inne til nå.... Vi andre som har tenkt og funnet de fraværende bevisene for den guden, og alle andre guder for dens sakens skyld, for tynne til å feste noen lit til er idioter mens du, som liksom har tenkt og tenkt til du med vitenskapelig logikk og rasjonalitet har kommet frem til at den guden du har fantasier om er den riktige, eneste sanne gud er den som er den smarteste, beste, logiske, mest vitenskapelige også videre.... Så lykke til med selvforherligensen sier jeg! For det er det disse innleggene dine er nemlig... Det er ikke OSS du prøver å overbevise, men deg selv! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå