Gå til innhold

Anbefaling ultraportabel jobbpc?

Anbefalte innlegg

Hei

Er på utkikk etter en ganske tynn og lett jobbpc. Skal brukes til programmering og Office.

Krav:

*Helst 14-15", men jeg ser at de fleste kommer med 13.3".

*God nok oppløsning til å kunne utnytte skjermen fullt ut

*Mulighet for 8GB ram

*Minst 128GB SSD

*God batteritid

*Solid byggekvalitet, må tåle en trøkk som å miste sekken o.l.

*Pent design

*Helst ikke high gloss skjerm

*Gjerne WiDi

*Pris 0-18000.

Har sett på Asus UX31, Toshiba Z830, Macbook Air og Leonovo Yoga (som ikke kommer før sent på året). Ønsker tips til modeller, nåværende eller kommende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har sett på det samme selv.. Jeg for min del trenger ikke noe pc før høsten, da skal nye prosessorer være ute ;)

Men hvis jeg skulle ha kjøpt idag, har jeg gått for enten macbook air for mac os eller asus ux31 for windows.. spørs hva du liker.

Lenke til kommentar

WiDi = Wireless Display

OT: MBA om du vil ha Mac, ASUS zenbook om du vil ha windows. Har ikke prøvd noen andre ultrabooks enn en zenbook jeg klådde litt på. Likte den veldig godt, men liker MBA/MBP tastaturet bedre.

Så jeg har egentlig ingen begrunnelse for å anbefale zenbook.

Lenke til kommentar

Jeg byttet nylig ut min 15" med glossy skjerm og dedikert grafikkort mot noe ultraportabelt for å jobbe på, type tekstbehandling. Så på flere ultrabooks i 13", men valgte til slutt 'Samsung 900X3A' siden jeg likte tastaturet meget godt, og den har en grei og lyssterk skjerm. Med i5, 128GB SSD og 4GB holder den til kontorprogrammer. Jeg er godt fornøyd med den (pass på at du får versjonen uten problemer med trådløst nett, mener at de tidligste modellene hadde dette.)

Ellers kan du vurdere Dell XPS 14z, om du vil ha 14" og litt mer kraft.

Lenke til kommentar

Jeg heller litt mot UX31E pga. 1600x900 og slank design, men må få testet keyboardet før jeg bestemmer meg. Leser på asus.no at minnet er onboard, det betyr vel at det ikke går an å oppgradere fra 4GB? Det blir litt lite for utvikling...

Takk for tipsene folkens.

Lenke til kommentar

Jeg venter selv på samsung sine nye ultrabooks. Samsung 9 series 2012. Kommer vel til Norge når IB kommer. Vil selv ha 13"en, men de kommer også med "verdens første 15" ultrabook".

15" i 14" chassis

Matt skjerm 1600x900

Max 8 gb ram

1,58 kg

SSD, IB osv osv

Har lest 10t batteritid på 15"

Her er det en del info: (skriver på mobil så blir lange links :p)

http://m.engadget.com/default/article.do?artUrl=http://www.engadget.com/2012/01/09/redesigned-samsung-series-9-laptop-announced/&category=classic&postPage=1

Forum med fokus på 13"en:

http://forum.notebookreview.com/samsung/638253-new-2012-samsung-series-9-13-3-a.html

Er nå bare å google litt om det er noe interessant, ligger masse info ute. Modellen før, som er til salgs nå har fått gode kritikker men med noen småfeil. Samsung har i denne modellen fokusert på å luke vekk de feilene.

Lenke til kommentar

Ultraportabel også kalt ultrabook?

Anbefaler Asus Zenbook med i7 cpu og 4gb RAM. Bra batteritid, windows, solid aluminiums chassis,bra skjerm oppløsning osv.. -cirka 9000;-

Hvis ram'en skulle være viktig av en eller annen årsak så leverer Samsung en ultrabook med delvis alu chassis, i5 cpu med mulighet for opptil 8gb ram. cirka 8000;- med 4gb ram.

Har sett på begge selv, og asusen er cirka 500g lettere, virker mer solid og er en fryd for øyet.

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
  Mistrael skrev (På 10.3.2012 den 15.07):

Jeg venter selv på samsung sine nye ultrabooks. Samsung 9 series 2012. Kommer vel til Norge når IB kommer. Vil selv ha 13"en, men de kommer også med "verdens første 15" ultrabook".

15" i 14" chassis

Matt skjerm 1600x900

Max 8 gb ram

1,58 kg

SSD, IB osv osv

Har lest 10t batteritid på 15"

Her er det en del info: (skriver på mobil så blir lange links :p)

http://m.engadget.com/default/article.do?artUrl=http://www.engadget.com/2012/01/09/redesigned-samsung-series-9-laptop-announced/&category=classic&postPage=1

Forum med fokus på 13"en:

http://forum.notebookreview.com/samsung/638253-new-2012-samsung-series-9-13-3-a.html

Er nå bare å google litt om det er noe interessant, ligger masse info ute. Modellen før, som er til salgs nå har fått gode kritikker men med noen småfeil. Samsung har i denne modellen fokusert på å luke vekk de feilene.

Hørtes veldig interessant ut, men klarer ikke finne noen antatte release datoer... hva er IB?

Lenke til kommentar
  Saftis skrev (På 11.3.2012 den 15.51):

Hørtes veldig interessant ut, men klarer ikke finne noen antatte release datoer... hva er IB?

Ivy Bridge, siste prosessorserien til Intel...

Av fare for å virke som Sony-fanboy, i tillegg til den tidligere nevnte Sony Vaio Z-serien bør du også sjekke ut Sony Vaio S-serie. Kan få 1600x900 på 13" på ca 1.7 kg og 1920x1080 på en 15" som veier mindre enn 2 kg inkl. optisk drev. Sistnevnte er kanskje en "kompromissmaskin" du kan leve med for å få 15" skjerm - hvis det er viktig for deg?

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Har ikke funnet noen datoer enda jeg heller. Men den nye 13" har blitt sluppet flere steder med SB (som du ser hvis du leser på forumet). Så vi kan jo håpe 15"en ikke er altfor langt unna. Gjetter på rundt IB lanseringen, så forhåpentligvis vet vi litt mer om når - om en månedstid! Er jo ikke dumt å vente på IB om du har muligheten heller, men det spørs jo hvor raskt du trenger en laptop. Det kan jo fort ta noen måneder før pcen blir lansert i Norge..

Men du kan jo sende en mail til samsung og spørre. Gjorde det selv med en sony maskin og fikk gode svar. De vet nok ikke en nøyaktig dato, men de kan nok si noe om det er om 2 eller 7 måneder. + når den blir lansert i utlandet vet de nok noe mer nøyaktig om lansering i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...