Refraction Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Japp ! Da har jeg hvertfall bedt Elkjøp holde av et NEX-7 til meg. ... Dvs jeg har ikke bundet meg, bare betalt depositum. Så da får vi de. Jeg venter hvertfall spent. Det er et godt valg. Husk ekstra batteri(er) og minnekort. Du kan ta rundt 350-450 bilder pr batteri og de bruker god tid på å lade seg. Ansmann batterier er ok alternativ til de orginale fra Sony, ca halv pris men litt svakere kapasitet. Nex5 sin touch skjerm er fin og skulle gjerne hatt den muligheten på Nex7 men det går også helt greit uten. Jeg foretrekker kun RAW format, m)anuell modus og i tilegg er kamera satt opp med manuell fokus samt fokus peaking. Veldig informativt fra kamera om du har fokus eller over/under eksponerer. Noen slike meny valg tar litt tid å sette seg inn i, men med litt trening og kanskje liten jukseliste så sitter det meste fort. Forøvrig første man blir irritert på er vel Nex sine ekstremt ivrige info tekster som i allefall jeg slo av etter første 3 minuttene :-) Lykke til :-) Lenke til kommentar
Fotonita Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) Jo , det var batteri på G3`n- men jeg oppdaga vel ikke touch-skjermen der da. Hadde bare 15 min på meg før den stengte. Testa mest hvordan de lå i handa, vekt, zoom, se gjennom søkeren på G3n og sånt. Synes nok G3 var mer klumpete. De har faktisk bra utvalg på den nye Megastoren. Og ekspeditører som har litt peil. Ja, du har rett ang progammene, Tomsi. Man snakker vel varmest for det man selv liker. Japp ! Da har jeg hvertfall bedt Elkjøp holde av et NEX-7 til meg. ... Dvs jeg har ikke bundet meg, bare betalt depositum. Så da får vi de. Jeg venter hvertfall spent. Det er et godt valg. Husk ekstra batteri(er) og minnekort. Du kan ta rundt 350-450 bilder pr batteri og de bruker god tid på å lade seg. Ansmann batterier er ok alternativ til de orginale fra Sony, ca halv pris men litt svakere kapasitet. Nex5 sin touch skjerm er fin og skulle gjerne hatt den muligheten på Nex7 men det går også helt greit uten. Jeg foretrekker kun RAW format, m)anuell modus og i tilegg er kamera satt opp med manuell fokus samt fokus peaking. Veldig informativt fra kamera om du har fokus eller over/under eksponerer. Noen slike meny valg tar litt tid å sette seg inn i, men med litt trening og kanskje liten jukseliste så sitter det meste fort. Forøvrig første man blir irritert på er vel Nex sine ekstremt ivrige info tekster som i allefall jeg slo av etter første 3 minuttene :-) Lykke til :-) Takk skal du ha! Men som sagt, har bare holdt av, ikke kjøpt enda- men det skal vel noe til at jeg ikke gjør det. Endret 14. mars 2012 av Fotonita Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Problemet her, er at du allerede nå er så himmelvidt langt avgårde at en nybegynner faller av lasset. Misforstå meg rett; presets er veldig nyttig og noe man bør lære seg. Men det er npår man kjenner programmet litt. Hvor er videoen som viser .... Hverken mer eller mindre - burde ta ca. 10-15 minutter. En slik video skulle jeg ønske fantes, slik at jeg har noe å henvise folk til når du lurer på hva LR går ut på. Det eneste jeg finner på nettet er selvstendige videoer som tar for seg hvert av disse punktene i detalj. Flott når du vireklig skal sette deg inn i sakene. Men oversiksvideoen har jeg som sagt ikke klart å finne. Tja nybegynner er forskjellige også. Noen er faktisk interessert i å lære seg noe og hører etter, spør etter behov osv. Men så har man dem som melder seg på kurs i bildebehandling og ikke engang finner start knappen på maskinen eller klarer å opprette en mappe selv. Veldig individuellt det der. Forklare ting som presets er ikke alltid like enkelt, men forklarer man damene at man kan se på det som en oppskrift (f.eks mat oppskrift, broderi e.l.) så tar dem hintet fort. Men da står man igjen med herrene som lurer fælt, så da får man ty til "sjekkliste" som oversettelse. Om ikke teknisk riktig oversatt så har man oftest større suksess med å jukse litt :-) Noen slik video har jeg vel ikke sett enda men jeg har fundert flere ganger på å lage en, fordi det ville spart meg for seriøst mye ekstra arbeid .. bare man gadd lage den :-) ... Og som du sier på 10-15min burde man klare å gå gjennom grov men brukbar gjennomgang av LR som dekker det meste folk flest vil ha behov av å vite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå