Gå til innhold

Proffkompakt som alternativ til srl , på reise?

Anbefalte innlegg

Nikon sitt V1 kan kanskje også vurderes, virker å være et bra kompromiss mellom bildekvalitet og størrelse.

Her er en test som Akam har utført. De fleste andre speilløse systemene blir igrunn ikke så mye mindre enn et SLR når det er påmontert objektiv.

Pentax har også sin Q, men den kjenner jeg ikke så mye til.

Takk for tips, men leser at det er litt dyrt. Så det blir litt sånn midt-i-mellom.kamera..virker det som.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig fine , klare bilder med bra dybde i de grotteturbildene der, da..:) Og flotte farger i alle bildene..:)

Ja, det er rimelig imponerende bilder. Ulempen er at kameraet - Olympus E-M5 neppe kommer i butikken før du drar.

Størrelsesmessig ganske lik NEX-7; med en forskjell - søkeren er plassert oppe på huset på E-M5.

Nice med en slik sammeligning. Søker på toppen er absolutt et pluss. Og ulempen er som du sier datoen for når Olymusen kommer i salg...

Lenke til kommentar

Takk for tips, men leser at det er litt dyrt. Så det blir litt sånn midt-i-mellom.kamera..virker det som.

Et hverken-eller kamera kaller jeg det; men de er godt skrudd sammen - det skal Nikon ha.

Du har rett i at det er tid til å lese manaul på flyet; men det er noe med det å ha fått tatt med kamera på en rundtur eller to før reisa, slik at du kan oppdage om det er noe du burde finne ut av før turen.

Lenke til kommentar

jeg må stikke ned på japan Photo å høre når det kommer inn..

Ulempen med å utsett kjøp, er at jeg da ikke får pengene for salg av speilrefleksen , da kjøper også skal bli med på samme turen og trenger kamera til turen, han også.

Ja, valget er vanskelig..du skal se jeg ender opp med å drasse med speilrefleksen denne gangen og. Men det blir jo flere reiser, da behovet for noe lettere igjen dukker opp.

Jeg hadde jo i utganspunktet ikke tenkt på noe så dyrt heller, men du verden så fristet man blir- og hvorfor skal man ikke satse på noe som er mye bedre?? Eller gå tilbake til tanken om et tilleggskamera, avansert kompakt. Og uansett dra med seg speilrefleksen til Macchu Picchu..

Bilder skal det uansett bli, og det blir å dele litt her og.

Å sette seg inn i menyen har man vel en del tid til på flyet, som tar 16 timer..

JP nevner ikke engang OM-D på web men mulig butikk vet mer. FV har pris og tar imot forhåndsbestiling av kamera (førstemann/kvinne til mølla osv prinsippet). Olympus.no oppgir fint lite om dato eller noe annet enn vanlige reklamen.

Speilrefleksen får du vel solgt etterpå også om du velger å bruke den på turen. Men kjedelig for den du har tenkt å selge til så det gjør vel ikke valget lettere. Tror jeg hadde solgt nå og sett etter andre muligheter selv, leie/låne noe.

Det er nok mange meninger om hvor dyrt kamera og utstyr kan/bør være til amatør bruk, men ser jo en viss sammenheng mellom pris & kvalitet. Min filsofi på det området er vel det lønner seg ofte å spare inn det ekstra og heller ha en ting med skikkelig kvalitet enn to-tre ting av lavere kvalitet. Mer motiverende når man ser utstyret ikke svikter eller setter begrensningene, men nissen bak kamera.

Mye å lese i en slik bruksanvisning og det er nok greit å øve litt i forkant og finne begrensningene i kamera osv så ville vel satt av 2-3 kvelder til praktisk trening. Spesielt om man går fra DSLR til Nex7 e.l. som har litt annen menystruktur enn hva man er vant med fra DSLR, det er en litt forvirrende overgang. Har du iPad eller lignende kan du jo legge inn PDF'n der.

Du risikerer ikke noe annet enn ett nei så hvorfor ikke ta en tur til Fotovideo f.eks. Fortelle hva tur du skal på og si du kunne tenke deg f.eks OM-D/Nex7 og er villig til å legge summen på bordet nå som forhåndskjøp. MEN at du imens trenger et kurrant kamera til turen og ønsker å "låne" et slikt for turen.

I værste fall får du nei men en fornuftig butikk burde se både reklame potensiale og sikring av et salg. Skulle låne kamera bli ødelagt/forsvinne på turen så trekker man fra på forskuddssummen man betalte slik sett løper ikke butikk noen risiko.

Har brukt lignende metode x ganger i diverse butikker og skjeldent fått nei (bortsett fra på elkjøp/expert). Det er utrolig hvor hjelpsomme folk blir når de får noen penger og gjerne noen extra kroner også :-)

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du selger kamera nå; verdien vil bare synke etterhvert som tiden går.

Ettersom det er liten sannsynlighet for at E-M5, så må vi finne en løsning for den aktuelle første turen. Det er et annet godt kamera vi har glemt å nevne - ta en titt på Panasonic G3 med 14-42X objektivet (desverre må du kjøpe de hver for seg, så det blir noe dyrere enn en GX1 med 14-42X; men du slipper å kjøpe ekstra søker til 2 lapper). Størrelsesmessig likt E-M5. Og fordi 14-42X er mye mindre enn de fleste andre kit-objektivene blir total-løsningen meget kompakt.

Lenke til kommentar

Støtter Tomsi sitt forslag om å selge nå, også jakte på noen andre løsninger for denne turen.

Om man kjøper et midlertidig kamera og selger dette etter turen så er det en mulighet. Men det blir litt ekstra jobb, litt tap av penger og kanskje en liten risiko om man ikke får solgt. Derfor låne/leie litt gunstigere, om man har den muligheten. Et annet alternativ vil være å kjøpe noe som beholdes som reserve/lommekamera siden., f.eks Canon S95 men da er man egentlig tilbake ved utgangspunktet.

Annen løsning er å glemme Om-D og gå får Nex7 med de fordeler/ulemper det medfører og bare akseptere at sånn blir det. Føles kanskje litt kjipt om OM-D viser seg å være x % bedre enn Nex men sånn skjer.

Panasonic G3 er fint kamera om ikke helt på høyde med Nex/Om-D. Med flott størrelse, grei søker, praktisk roterbar skjerm, ok bildekvalitet osv. Men det koster jo noe kr så kjøpe det for den ene turen sin skyld er en avveining. Samme med Olympus E-PL serie også forsåvidt. Fine kameraer men blir kanskje litt feil å kjøpe for en tur sin skyld.

Låne/leie er økonomisk sett kanskje beste løsning om man kan få til det. Hvis ikke blir det vel valgets kvaler hva man skal offre.

Lenke til kommentar

jeg må stikke ned på japan Photo å høre når det kommer inn..

Ulempen med å utsett kjøp, er at jeg da ikke får pengene for salg av speilrefleksen , da kjøper også skal bli med på samme turen og trenger kamera til turen, han også.

Ja, valget er vanskelig..du skal se jeg ender opp med å drasse med speilrefleksen denne gangen og. Men det blir jo flere reiser, da behovet for noe lettere igjen dukker opp.

Jeg hadde jo i utganspunktet ikke tenkt på noe så dyrt heller, men du verden så fristet man blir- og hvorfor skal man ikke satse på noe som er mye bedre?? Eller gå tilbake til tanken om et tilleggskamera, avansert kompakt. Og uansett dra med seg speilrefleksen til Macchu Picchu..

Bilder skal det uansett bli, og det blir å dele litt her og.

Å sette seg inn i menyen har man vel en del tid til på flyet, som tar 16 timer..

Det er nok mange meninger om hvor dyrt kamera og utstyr kan/bør være til amatør bruk, men ser jo en viss sammenheng mellom pris & kvalitet. Min filsofi på det området er vel det lønner seg ofte å spare inn det ekstra og heller ha en ting med skikkelig kvalitet enn to-tre ting av lavere kvalitet. Mer motiverende når man ser utstyret ikke svikter eller setter begrensningene, men nissen bak kamera.

Du risikerer ikke noe annet enn ett nei så hvorfor ikke ta en tur til Fotovideo f.eks. Fortelle hva tur du skal på og si du kunne tenke deg f.eks OM-D/Nex7 og er villig til å legge summen på bordet nå som forhåndskjøp. MEN at du imens trenger et kurrant kamera til turen og ønsker å "låne" et slikt for turen.

Ang 1- så vet jeg og ser at det er det. Nå skal sies at jeg også planlegger å skrive reiseartikler, og har gått kurs for det, bl.a. gjennom Vagabond og DNT, og gode bilder er der også viktig. Er det skriftlige godt, er magasinene mindre nøye med bildene, men er bildene riktig gode er de mindre nøye med det skriftlige- men best er jo at begge er bra. Btw- så kan jo et godt kompaktkamera også gi gode nok bilder i noen henseender, men langt fra alltid. Helge Baarseth, red i Vagabond, anbefalte meg Sony Nex-7, men nå har da altså dere kommet opp med Olympen som også frister..:)

Ang gå til Fotovideo , så var det et godt tips.:)

Jeg foreslår at du selger kamera nå; verdien vil bare synke etterhvert som tiden går.

Ettersom det er liten sannsynlighet for at E-M5, så må vi finne en løsning for den aktuelle første turen. Det er et annet godt kamera vi har glemt å nevne - ta en titt på Panasonic G3 med 14-42X objektivet (desverre må du kjøpe de hver for seg, så det blir noe dyrere enn en GX1 med 14-42X; men du slipper å kjøpe ekstra søker til 2 lapper). Størrelsesmessig likt E-M5. Og fordi 14-42X er mye mindre enn de fleste andre kit-objektivene blir total-løsningen meget kompakt.

Takk, det skal også vurderes. Er veldig glad for at dere tar dere tid til å diskutere med meg og gi gode tips.:)

Lenke til kommentar

Helge Baarseth, red i Vagabond, anbefalte meg Sony Nex-7, men nå har da altså dere kommet opp med Olympen som også frister..:)

Hvis du synes NEX-7 med kit-objektivet har en grei størrelse, så tror jeg du trygt kan gå for det; det er et glimrende kamera, og Om-E5 skal være j**lig bra for å slå det. Tipper de vil være rimelig like i praksis.

Takk, det skal også vurderes. Er veldig glad for at dere tar dere tid til å diskutere med meg og gi gode tips.:)

Ta en titt på den i butikken; og se om du liker den.

Bare å hyggelig å kunne hjelpe.

Lenke til kommentar

NEX-7 er sikkert et meget god kamera, men jeg synes hele systemet er kjedelig pga manglende optikk. Microfourthirds (Olympus/Panasonic) er et mye bedre valg hvis du ønsker å ha noe annet enn kitzoomen.

Det er lov å starte forsiktig. Jeg har hatt MFT før, kjøpte meg inn i systemet nå nettopp for andre gang. Jeg startet med en brukt E-P2 og et fastobjektiv.

Du kan starte med f.eks. E-PL1 til 2159kr eller 1500kr. brukt. Da har du kamera og kitobjektivet til Olympus, det er lite og lett. Ekstra batterier fåes kjøpte her og her.

Edit: E-M5 kan du kjøpe senere. Bruk pengene på god optikk...

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Jeg greier ikke å finne Fotovideo-butikk på opplysningen i Trondheim. Stemmer det at de bare har butikk i Oslo? Mener å ha sett dem her, men det kan jo være før..

Det stemmer at de ikke holder til i Trondheim lenger. Kun butikk i Oslo nå.

Men jeg lurer på om det er en selvstendig fotobutikk i de lokalene som Fotovideo var i? Eller gjaldt det Bergen? :hmm:

Lenke til kommentar

NEX-7 er sikkert et meget god kamera, men jeg synes hele systemet er kjedelig pga manglende optikk. Microfourthirds (Olympus/Panasonic) er et mye bedre valg hvis du ønsker å ha noe annet enn kitzoomen.

Det er lov å starte forsiktig. Jeg har hatt MFT før, kjøpte meg inn i systemet nå nettopp for andre gang. Jeg startet med en brukt E-P2 og et fastobjektiv.

Du kan starte med f.eks. E-PL1 til 2159kr eller 1500kr. brukt. Da har du kamera og kitobjektivet til Olympus, det er lite og lett. Ekstra batterier fåes kjøpte her og her.

Takk for tipset. Noe å tenke på det også, i påvente av den nye Olympen. CDONcom har jo tilbud på Olympus for tiden også..

Jeg greier ikke å finne Fotovideo-butikk på opplysningen i Trondheim. Stemmer det at de bare har butikk i Oslo? Mener å ha sett dem her, men det kan jo være før..

Det stemmer at de ikke holder til i Trondheim lenger. Kun butikk i Oslo nå.

Men jeg lurer på om det er en selvstendig fotobutikk i de lokalene som Fotovideo var i? Eller gjaldt det Bergen? :hmm:

Var det der Elitefoto nå holder til, på Trondheim Torg?? Der har de i så fall lite utvalg, var innom senest i lunsjen i dag.

Endret av Fotonita
Lenke til kommentar

Edit: E-M5 kan du kjøpe senere. Bruk pengene på god optikk...

Noe å tenke på det - tror jeg hadde lagt på litt og kjøpt E-PM1 istedet; for å få nyeste utgave av 14-42mm-en. Det er en del av de eldre 14-42mm som ikke er helt skarpe ved lukker-tider rundt 1/100s ...

Var det der Elitefoto nå holder til, på Trondheim Torg?? Der har de i så fall lite utvalg, var innom senest i lunsjen i dag.

Aner ikke; men det kan godt hende.

Er nok Bergen jeg tenker på.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Tomsi har rett i at OM-D skal være ekstra bra for å slå Nex7.

Basert på sammenligning av test bilder så er det gode muligheter for at nettopp det kan skje, men i fall de ender opp likt på bildekvalitet så er det også de andre fordelene med om-d å tenke på. Som værtetting og stabilisator i huset istedet for i optikken slik som med nex.

Så er det biten med ekstra utstyr og utvalg i optikk osv.

Det blir mange detaljer å vurdere i tilegg til tidsperspektivet.

Hadde det ikke vært for tidsproblemet så kunne bruktsalg kanskje vært noe. Kommer endel lokale Nex5/7/Nikon DSLR osv tilsalgs fremover. Flere som melder overgang eller innvestering i om-d. En bekjent dumper ca 40k+ i nesten ubrukt Nikon gear for ca 20k, nettopp mtp Oly. Selger sin Nikkor 24-70 2.8 til ca 50%, nesten galskap.. Adapter til nex7 og den kan brukes :-)

Lenke til kommentar

Nex 7 har en av de beste APS-C sensorene, målt til ca samme verdi som Pentax K5 og Nikon D7000 (DxOMark). Det er ingenting som tyder på at OM-D vil ligge på samme nivå. RAW-tester viser at bildekvaliteten ligger ganske nært Panasonic G1X.

ISO-ytelse ligger et godt stykke under, og det har neppe tatt igjen gapet i dynamisk omfang. At 200 er valgt er også synd. Men se gjerne testbilder.

http://www.focus-numerique.com/test-1381/compact-olympus-om-d-e-m5-bruit-electronique-12.html

Uansett tror jeg ikke forskjellene har kjempemye å si. Hvor ofte skyter du på ISO 1600+? Dynamisk omfang er i mine øyne viktigere, så det blir spennende å se hvor reelle forbedringene er.

Lenke til kommentar

Jeg fulgte med i starten av diskusjonen, har ikke lest alle innleggene mellom, men ser at hovedkandidatene nå har blitt speilløse systemkameraer. Noen kommentarer:

Jeg oppfatter Panasonic GH2 og NEX 7 som de to beste speilløse kameraene (i salg) i øyeblikket, men med litt forskjellig fokus. Den store ulempen med NEX-7 (og andre NEX-er) er at jeg ikke finner noe objektiv jeg kunne tenke meg å kjøpe til. Både 18-55 og 18-200 er forsåvidt brukbare objetkiver, men ikke så gode at de gir fullt utbytte av Sonys 24MP sensor. Den viktigste ulempen er imidlertid størrelsen som gjør at totalt blir NEX-kombinasjoner av hus og optikk ganske store med unntak av 16-millimeteren.

Neste skritt ned på skalaen (hvis du skal ha innebygd søker) er Panasonic G3 og Samsung NX11. Av disse synes jeg G3 er klart bedre og og G3 er også ganske nært Olympus OM-D hvis man ser på finesser: Samme formfaktor, samme søker (spesifikasjoner), samme sensorspesifikasjoner (men muligens ikke samme sensor), OM-D har bare vippbar skjerm mens G3 har en som kan vris i alle retninger. Til gjengjeld er nok Olympus-skjermen et hakk bedre enn Pansonic-skjermen. Olympus har også værtetting, og innebygd stabilisator, men Panasonic har stabilisering i objektivet og et mer kompakt kitobjektiv (som dessverre ikke selges i pakke med G3). Slik jeg ser det er det store spørsmålet om OM-D har fått bedre sensor enn G3, og det har vel ingen gitt noe helt entydig svar på ennå. I hvert fall ikke hvor store forskjellene er.

Fordelen med G3 er relativ gunstig pris og at det er tilgjengelig nå. For en som vil ha søker innebygd og ikke må ha det aller hotteste er G3 et meget bra alternativ synes jeg. Jeg så Nikon V1 nevnt i et innlegg også og personlig ville jeg mye heller hatt G3 enn V1.

Edit: Jeg oppfatter forøvrig Canon G1 X som et bra alternativ til alle disse for de som ikke trenger å bytte objektiv selv om den optiske søkeren er mye dårligere enn de elektroniske i kameraene nevnt over.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det kommer mange gode forslag og innspill her.

Om man ser det fra litt annen vinkel enn kamera mot kamera så er det den biten med timing.

På ene siden kommer avreise dato nærmere og nærmere. Det samme gjør slipp av om-d men neppe i tide før avreise.

Da faller man på om man bør/må kjøpe noe nå og bruke 3-5-10k på et eller annet alternativ.

Eller avvente innkjøp til etter om-d er ute slik at man kan vurdere alle mulighetene opp mot hverandre, og som nevnt det blir sikkert noen G3, Nex5/7 osv til salgs brukt snart :-)

Noen vil sikkert si det kommer noe nytt hele tiden og Panasonic har vel en G?/Gh? på gang, men 2-4 ukers ventetid er kanskje levelig i forhold til måneder.

Med alle de forslagene OP har fått så er vel alle muligheter snart dekket, blir spennende å se hva utfallet blir :-)

Lenke til kommentar

Nå er det vel kun en råtest der ute; den du linket til. Nå vet jeg ikke hvilke råkonverter de bruker der ute - det er vel kun Olympus Viewer som støtter E-M5 filene enda?

Jeg har kikket litt på filene fra OM-E5, G3 og NEX-7. Noen tanker rundt støy her.

Vi har faktisk ingen DR målinger fra E-M5 enda; så der er det bare den uformelle testen til Pekka som vi har. Grottebildene til Robin Wong synes jeg passer bra til denne grafen. I såfall, så er ikke DR argumentet godt nok for meg til å velge NEX-7 fremfor G3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...