world wide weird Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Størrelse og vekt er vesentlig når man er ryggsekkturist. - Man ønsker gjerne best mulig bilder pr. mm³ og gram kamera man kan ha for hånden (ikke i sekken). Det skader heller ikke om kameraet ser relativt billig, anonymt og ufarlig ut. Her er noen verktøy som kan hjelpe deg med å se størrelser på ulike kameraløsninger: Kamera-Størrelses-Sammenligner Om du vurderer et microFourThirds-kamera: Simulering av ulike kameraer med ulike objektiver Husk å ha med ekstra batterier og minnekort. Lenke til kommentar
Fotonita Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Noe av det første jeg kjøpte til min Panasonic Lumix DMC-GF1 var en viewfinder, og det fungerer veldig bra. (På den annen side er jeg glad for at min EOS 50D har Liveview, det bruker jeg mye når jeg macro-fotograferer.) Hva er en Livewiew Randi? Lenke til kommentar
Fotonita Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Selvom en slik tur ikke er en dedikert fototur hvor tidsskjema styres selv, så er turen i seg selv såpass spesiell og kanskje "once in a lifetime" opplevelse at bildekvalitet bør telle mye. Alle løsninger har sine begrensninger og det å finne en god balanse mellom kvalitet / størrelse/vekt / pris er ikke lett. Men velg heller en "overkill" løsning enn motsatt, kjipt å angre på hva valgte i etterkant om bildene man ikke ble bra nok. Ja, du har mange viktige poeng her.. Lurer på om jeg likevel skal bytte ut speilreflekskameraet (har kjøper, men syns jeg taper en del) og heller skifte ut til feks Sony Nex (som jeg har kikka på og blitt litt forelsket i).. selv om det blir litt tyngre med objektiv.. Kanskje jeg kommer langt nok med bare kitobjektivet som er med?? Å ja, Macchu Picchu og det meste er vel i dagslys, selv om jeg ikke vet når skumring og mørket kommer der nede.. Macchu Picchu er vel også temmelig overfotografert, dvs alle ser vi vel bilder derfra stadig vekk- men det er jo noe eget med egne bilder derfra, da.. og her gjelder det med god panorama-funksjon, når man tar overblikket over hele byen med fjellet i bakgrunn-- Jeg har jo også et lite lommekamera, Canon Ixus, som jeg bruker der det ikke passer seg med et stort kamera på magen.. eller ved andre snapshotsanledninger. Ellers takk for mange gode innspill. Lenke til kommentar
Fotonita Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Det skader heller ikke om kameraet ser relativt billig, anonymt og ufarlig ut. Dette er viktig en del steder ja. Man blir så tydelig turist med et slr på magen- og mange lar seg også skremme av det, særlig hvis man ønsker å ta bilde av folk. Takk for linker..) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Hva er en Livewiew Randi? Liveview er at du har en skjerm du kan se på når du fotograferer, noe som ikke alle speilrefleks har....jeg byttet fra en annen Canon EOS modell til 50D nettopp fordi den hadde liveview og jeg bruker det mye i macro-fotograferingen. Lenke til kommentar
Fotonita Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Ok, takk Randi. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Ja, du har mange viktige poeng her.. Lurer på om jeg likevel skal bytte ut speilreflekskameraet (har kjøper, men syns jeg taper en del) og heller skifte ut til feks Sony Nex (som jeg har kikka på og blitt litt forelsket i).. selv om det blir litt tyngre med objektiv.. Kanskje jeg kommer langt nok med bare kitobjektivet som er med?? Speilreflekser taper seg desverre raskt i pris; så med en "gammel" modell som alpha 200, så skal du egentlig være glad du får noen penger for det. Å gå over til speiløst som NEX systemet er nok en god ide i ditt tilfelle; det jeg ikke liker med NEX systemet er at objektivutvalget er forløpig litt lite og kitobjektivet er uforholdsmessig stort. Personlig mener jeg at µ-4/3 og Samsung NX er de speilløse systemene som har mest å tilby, nettopp fordi de har best utvalg i god kompakte objektiver med autofokus. Panasonic GX1 med 14-42X og 45-175X blir et meget kompakt sett dekker et stort brennvidde omfang. Supplementert med en 20mm f/1.7 for lavlys forholdene. Og det tar faktisk ikke så mye mer plass en en NEX 5 med 18-55mm + 16mm. Lenke til kommentar
andresb43 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg skulle akkurat til å anbefale Samsung NX, men du kom meg i forkjøpet. Selv har jeg Samsung NX100 og er svært fornøyd med det. Kitobjektivet er lite, og Samsung har også flere fine pannekakeobjektiv. jeg vet ikke om noen butikker har det nå, men ser at flere selger det på Finn.no for under 3000 for enten bare kameraet eller for kamera med blitz eller søker. Samsung nyeste NX-kamera, NX200, har omtrent samme størrelse som Sony NEX, men er billigere og har mindre kitobjektiv. Men denne kan desverre ikke bruke elektronisk søker slik NX100 kan. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Samsung NX11 kom godt ut i siste DigitalFoto - det er relativt kompakt og har stor sensor - noe som gir gode bilder og lite støy. Evt. NX200 - den er en del mindre og under halve vekta, men den er nesten dobbelt så dyr, den mangler også flash og søker. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Utrolig hva det finnes av bra små-kameraer da! Ikke lett å velge nei...jeg er stort sett opphengt Canonist jeg...men den GF'n jeg har er jeg veldig bra fornøyd med som lettvekter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Samsung NX11 kom godt ut i siste DigitalFoto - det er relativt kompakt og har stor sensor - noe som gir gode bilder og lite støy. Evt. NX200 - den er en del mindre og under halve vekta, men den er nesten dobbelt så dyr, den mangler også flash og søker. Jeg har kun et ankepunkt til NX200, og det er at den ikke har muligheten for en ekstern søker. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg har kun et ankepunkt til NX200, og det er at den ikke har muligheten for en ekstern søker. Gps/geotagging oppveier noe for dette, spesielt hvis man skal på langtur, genialt å i etterkant kunne indentifisere bilder utifra lokasjon/kart. Hadde NX200 hatt mulighet til ekstern søker ville jeg nok "kanskje" vært en eier av den, liker objektivfilosofien til Samsung, "NX200 akam-test" Apropos søker i kompaktklassen så er de ikke sammenlignbar med speilrefleks, foreksempel helt nye Canon GX1 har får mye pepper for dårlig søker. Link til testen Det er dessverre ikke så mye positivt å si om søkeren til G1 X. Den fungerer greit som en nødløsning, men er liten, har dårlig dekning og det vises ingen informasjon, ikke fokuspunkt engang. Dessverre er dette gjengse i disse klassene. Lenke til kommentar
voffen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Litt off topic men... Å ja, Macchu Picchu og det meste er vel i dagslys, selv om jeg ikke vet når skumring og mørket kommer der nede.. ... da kan dette være et fint hjelpemidler, enten på PC eller Smartphone... The Photographer's Ephemeris Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) ... heller skifte ut til feks Sony Nex (som jeg har kikka på og blitt litt forelsket i).. selv om det blir litt tyngre med objektiv.. Kanskje jeg kommer langt nok med bare kitobjektivet som er med?? .. gjelder det med god panorama-funksjon, når man tar overblikket over hele byen med fjellet i bakgrunn-- Jeg har jo også et lite lommekamera, Canon Ixus, som jeg bruker der det ikke passer seg med et stort kamera på magen.. eller ved andre snapshotsanledninger. Ellers takk for mange gode innspill. Nex 7 er bra til mye og dekker nok behovet til de fleste hobby fotografer, men vil neppe erstatte speilrefleks for de kresene eller proffene enda. Bildekvaliteten er allround over forventet. Noen svakheter er det som alltid. Ser ut til at nevnte Olympus OM-D E-M5 vil overgå dette (utifra å sammenligne test bilder og egne erfaringer) samt tilby noe mere fornuftige funksjoner som værtetting og 5 akses bildestabilisator, i tilegg til større utvalg i optikk. Muligens også litt lavere pris. Jeg vet ikke når du har tenkt å dra på tur men noe tid til å lære seg kamera i forkant er alltids lurt. Evt kjøpe inn ekstra minnekort / batterier osv som alltids kommer godt med. Nex7 må man kanskje lete litt etter men JP har dem, og får også inn Olympus OM-D om noen uker. Engelsk dokumentasjon til Nex7 finner du her om du vil kikke litt i de i forkant. Nex7 matcher ganske jevnt D7000 på iso støy i allefall inntil iso 1600. For min del så er over 1600 iso på disse kameraene i meste laget (avhengig av hva resultatet skal brukes til osv). OM-D test bilder viser at 6400 iso gir ca samme støy som 1600 på Nex7/D7000, grov sammenligning vel å merke. 2 topphjulene på Nex7 stiller blender/lukkertid og hjulet på baksiden brukes til å endre iso (i manuell modus). Topphjulene er perfekt utført. Hjulet til å stille ISO er også kombinert 4 veis rettning (opp-ned-høyre-venstre) samt knapp i midten. Det kunne vært gjort bedre ved å bruke samme jogdial som på Nikon kameraer f.eks. Knapp for å ta opp video kunne gjerne vært flyttet da det kan være fort gjort å komme borti denne. Resterende knapper er greit fordelt og alt sitter fort i fingrene. Nex7 innebygde blits er en spinkel løsning så hvor lenge fjørene der varer blir spennende å se. Men den lyser opp tålig bra i forhold til størrelse. Sony burde kanskje her lagt ved en liten ekstern blits istedet slik som diverse andre gjør. På EVF søkeren & LCD kan man velge forskjellig type info som skal vises. Blandt annet levende histogram som er meget praktisk. Kameraet skal autodetektere om man setter øyet forann EVF men dette fungerer litt opp og ned om man bruker briller. Knapp til å justere diopter er noe liten & treg men justere gjør man vel kun engang. LCD skjermen er passe stor, vippbar men ikke touch basert slik som på Om-D. Den gjør jobben greit men sliter i sterk sol slik som alle andre. Nex7 størrelse/vekt er helt topp, føles ganske solid og tar man av objektivet så tar det liten plass i en sekk. Optisk kvalitet og OSS har jeg ikke fått testet grundig enda men virker helt ok. Har tatt noen bilder håndholdt ned til 1/3s hvor OSS så ut til å fungere greit. Optikk utvalget til Nex er noe begrenset enda og kvaliteten varierende som f.eks Sonys 16mm som får litt pepper. Men de kommer med mere i løpet av året og i tilegg kommer Sigma med par billige objektiver (ca 1500 pr stk) som et alternativ. Med konvertere kan Nikon, Sony alpha og også Leica optikk benyttes men da forsvinner litt av poenget med "liten størrelse" :-) Olympus har der en fordel med 20+ objektiver og deriblandt en fin 12mm f2, i tilegg til at de også har konvertere. Kameraer som Nex er nok ikke helt på høyde med speilrefleks og har klart sine begrensninger. Men de er veldig praktiske i størrelse og har såpass god kvalitet at mange her har byttet ut sitt speilrefleks utstyr. Det blitt shoppet endel Nex7, og blitt forhåndsbestilt endel Olympus OM-D den siste tiden i lokale fotomiljøet. Som nevnt så vurder også Olympus OM-D om du ikke skal reise før den tid (2-4 uker før de er i butikk her, litt tidligere for oss som har bestilt i forkant). Som reklame for hva Om-D kan prestere så er nok Robin Wong's blog verdt en liten surfetur, det ser meget lovende ut. Sjekk også hans utforsking av grotte her. Endret 11. mars 2012 av Refraction Lenke til kommentar
Fotonita Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Takk igjen.. Jeg skal reise den 27 mars, altså om to uker. Utrolig fine , klare bilder med bra dybde i de grotteturbildene der, da.. Og flotte farger i alle bildene.. Endret 11. mars 2012 av Fotonita Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Utrolig fine , klare bilder med bra dybde i de grotteturbildene der, da.. Og flotte farger i alle bildene.. Ja, det er rimelig imponerende bilder. Ulempen er at kameraet - Olympus E-M5 neppe kommer i butikken før du drar. Størrelsesmessig ganske lik NEX-7; med en forskjell - søkeren er plassert oppe på huset på E-M5. Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Med forventet dato 25 mars - 14 april, og ikke bekreftet dato heller .. så spørs det om du rekker det før den tid. En mulighet kan være å låne eller leie et kurrant kamera av noen andre(venner / fotoklubb evt høre i fotobutikk mtp leie) på denne ferien. Også shoppe Nex 7 / Om-D når du kommer hjem. Eller kjøpe f.eks Nex 7 nå og enten beholde det eller bytte det ut etterpå. Uansett bør du sette av nok tid til evt å lære menyer osv før du skal dra. Valget ble vel neppe noe enklere :-) Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg skal reise den 27 mars, altså om to uker. Utrolig fine , klare bilder med bra dybde i de grotteturbildene der, da.. Og flotte farger i alle bildene.. Kos deg, og husk å dele noen bilder med oss da ;-) De bildene imponerer ja, og de er ikke de eneste fra det kameraet som gjør det. Dessverre ikke sett eller klart å ta noen som matcher med Nex7. Men jeg kan jo late som jeg bor på feil sted også.. eneste grotten i nærheten her er en gammel wwii bunker av mindre størrelse, ikke like imponerende... Fargene skal jeg vel alltids klare, fotografere en brannbil og legge på +50 i fargemetning ... :-) Lenke til kommentar
tvister Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Nikon sitt V1 kan kanskje også vurderes, virker å være et bra kompromiss mellom bildekvalitet og størrelse. Her er en test som Akam har utført. De fleste andre speilløse systemene blir igrunn ikke så mye mindre enn et SLR når det er påmontert objektiv. Pentax har også sin Q, men den kjenner jeg ikke så mye til. Lenke til kommentar
Fotonita Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Med forventet dato 25 mars - 14 april, og ikke bekreftet dato heller .. så spørs det om du rekker det før den tid. En mulighet kan være å låne eller leie et kurrant kamera av noen andre(venner / fotoklubb evt høre i fotobutikk mtp leie) på denne ferien. Også shoppe Nex 7 / Om-D når du kommer hjem. Eller kjøpe f.eks Nex 7 nå og enten beholde det eller bytte det ut etterpå. Uansett bør du sette av nok tid til evt å lære menyer osv før du skal dra. Valget ble vel neppe noe enklere :-) jeg må stikke ned på japan Photo å høre når det kommer inn.. Ulempen med å utsett kjøp, er at jeg da ikke får pengene for salg av speilrefleksen , da kjøper også skal bli med på samme turen og trenger kamera til turen, han også. Ja, valget er vanskelig..du skal se jeg ender opp med å drasse med speilrefleksen denne gangen og. Men det blir jo flere reiser, da behovet for noe lettere igjen dukker opp. Jeg hadde jo i utganspunktet ikke tenkt på noe så dyrt heller, men du verden så fristet man blir- og hvorfor skal man ikke satse på noe som er mye bedre?? Eller gå tilbake til tanken om et tilleggskamera, avansert kompakt. Og uansett dra med seg speilrefleksen til Macchu Picchu.. Bilder skal det uansett bli, og det blir å dele litt her og. Å sette seg inn i menyen har man vel en del tid til på flyet, som tar 16 timer.. Endret 12. mars 2012 av Fotonita Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå