Gå til innhold

Proffkompakt som alternativ til srl , på reise?

Anbefalte innlegg

Heisan! Er ny her, og håper noen kan gi meg noen råd og tips angående valg av lettreist kamera. Jeg reiser end el og har blitt mer og mer opptatt av å reise lett, og et godt kamera vil jeg ha med meg. Vurderte å skifte ut srl-kameraet med et hybrid, men fant ut at det ikke nødvendig blir så mye lettere med optikkene osv. Vurderer nå proffkompakt istedet og leser tester og priser så det renner av øynene..

Har kikka på Canon G12, Fujifilm X10, Olympus XZ-1, Panasonic LX5. Har noen rfaring med noen av disse???

Takk.:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Fotonita...fint at du "tok inn" hit, som jeg sa...her blir det hjelp å få. Som nevnt så er den Canon G serien fin, der har du nesten et hybrid-kamera. Jeg har som ekstra Panasonic Lumix GF og er veldig godt fornøyd med det; om jeg kjøpte i dag, ville jeg vel kjøpt den siste utgaven av det. Jeg vet mange er godt fornøyd med Canon S90/S95 også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Fotonita, du har funnet frem de beste alternativene alt.

Canon har nylig kommet med G1X, som kan være interesant. Litt større enn G12, og mye dyrere; men har en del bedre bildekvalitet.

Takk, så fint.

Kikka på et Canon, til ca 7000 på Japan Photo i går, soms elgeren visstnok mente jeg burde ha.. Men det var dyrt, da.. Husker ikke om det var G1X..

Hei Fotonita...fint at du "tok inn" hit, som jeg sa...her blir det hjelp å få. Som nevnt så er den Canon G serien fin, der har du nesten et hybrid-kamera. Jeg har som ekstra Panasonic Lumix GF og er veldig godt fornøyd med det; om jeg kjøpte i dag, ville jeg vel kjøpt den siste utgaven av det. Jeg vet mange er godt fornøyd med Canon S90/S95 også.

Takk for det Randi.:) Valgets kval, vet du...

Tror hvertfall jeg har slått fra meg å bytte ut speilreflekskameraet mitt til fordel for hybridkamera, men satser på kompakt som alternativt reisekamera..

Hei og velkommen til forumet :thumbup:

Alle nevnte er meget gode, du går ikke feil med noen av de, se også på Canon S100 hvis du vil ha noe lommevennelign.

Takk for det.:) Jeg har et Canon Ixus 110 IS, som lommekamera, da.-- det ser jo likedan ut som det du nevner..

Endret av Fotonita
Lenke til kommentar

Canon G1X er dyr; for samme sum kan du kjøpe en Panasonic GX-1. Det synes jeg egentlig er et bedre kjøp - du kan bytte objektiver, betjeningen er bedre og bildekvaliteten er i samme klasse. Panasonic har en rimelig kompakt tele og en veldig god (men dyr) makro (den RandiA og jeg har).

Lenke til kommentar

Jeg har reist og reiser verden rundt med både speilrefleks og kompaktkamera i denne klassen, klarer ikke bestemme meg for hvilken løsning jeg foretrekker. Kompaktkameraet har ikke allverden av ISO-ytelse, men et mikroskopisk Gorillapod-stativ veier i mange tilfeller opp for dette (unntak: innendørs kveldstid).

Av og til synes jeg optikkens kvalitet kommer til kort på kompaktkameraet (på tross av at jeg har enkle objektiver til dSLRen). Andre ganger skulle jeg gjerne hatt den dynamiske rekkevidden til et godt dSLR. Det er mer behagelig å skru på hjulene på dSLR enn å knotte med den lille joysticken på kompaktkameraet (men her er LX5 en del hakk bedre enn mitt LX3).

Hadde aldri fått fyren midt i steget uten et dSLR jeg er vant til å bruke og får på i en fei:

5125336277_7d6457d2df.jpg

Synes ikke kompaktkameraet gir fullt så jevne overganger som dette bildet trenger, her var det greit å dra på speilrefleksen:

5043827789_361a7d0af8.jpg

Her hadde det kanskje gjort seg med speilrefleks, men ikke pokker om jeg hadde tatt meg bryet med å dra det rundt i over 40grader varme:

4767212749_13c02fa006.jpg

Lenke til kommentar

Fujifilm X10 bør inntil videre unngåes pga "ORB" problemet dems, spørsmålet er om de klarer å løse det med firmware oppgradering eller om det må nye kameraer til.

Ser du har valgt ut kameraer i prisklassen 3500-4500kr så mine forslag er kanskje out-of-budget men kanskje greit å vite om i tilfelle :-)

Stiller man krav om at bildekvaliteten skal være "tett opptil speilrefleks" så blir det fort dyrt, men desto mere morro med skikkelig kvalitet og det åpner for andre muligheter også.

Dyrt men imponerende kvalitet i Sony NEX 7, 24,3Mpixels aps-c sensor, utskiftbar optikk, lite kamera, grei batteri ytelse (ca 430-450 pr lading), meget brukervennlig i M)anuel modus pga 3 lett tilgjengelige hjul for blender/lukker/iso. Menyer er lettnavigert og finnes på x språk inkl Norsk. Pris ca 9995,- inkl kit optikk 18-55 f3.5-5.6.

Alternativt vent på Olympus OM-D E-M5 som er på vei til Norge, ca samme pris som Nex7. 16Mpixel mFT sensor, tåler endel støv/vann(værtettet).

Liten bag i tilegg, ekstra batterier/minnekort samt et lite reisestativ på rundt 1kg så er mulighetene dekket ganske bra. Evt ekstra objektiv/blits.

Lenke til kommentar

Som refraction sier i innlegget over så har X10 problemer med at lysende punkter blir "store" hvite ringer og det kan være forstyrrende på noen bilder. Fujifilm kom nylig med ny firmware som skulle løse det (og ikke gjorde det). De skal visstnok komme med en avklaring ganske snart (til uken tror jeg), men personlig ville jeg ikke kjøpt X10 før det er løst. Det ikke er noe vanvittig stort problem, men det fins mange gode modeller uten dette problemet...

I tillegg til de du har nevnt finnes Nikon P7100, Canon S100 og Canon G1 X. De to siste er allerede nevnt av flere i tråden. Har du Canon eller Nikon speilrefleks fra før kan du bruke Canon blitser med G12 og G1 X, Nikon blitser med P7100.

Ellers er alt dette bra modeller, men med litt forskjellig styrker og svakheter. For eksempel er S100 minst, X10 og Olympus XZ-1 har best lysstyrke på tele og noen har flere og bedre knapper og kontrollhjul hvis du er opptatt av det. Krav til brennvidde er et annet moment. Må da ha zoom, og eventuelt hvor mye zoom? Krav til vidvinkel? Det er ganske stor forskjell på 24mm og 28mm. Setter du opp en liste med noen prioriteringer blir det både enklere for deg selv å velge og for andre å komme med fornuftige forslag.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hvis du har tid til å vente litt og lyst til å legge litt ekstra penger i det så ser Olympus E-M5 veldig lovende ut. Da trenger du ikke tenke på vær eller noen ting heller. Bytte objektiv etter anledning kan man også. Jeg vet hvertfall at jeg hadde kjøpt det om jeg hadde hatt pengene.

edit: Ser nå at noen allerede har foreslått det.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Takk for alle fine svar!

Så mye å tenke på, ... Var på en butikkrunde i dag og så og kjenet på kameraene. Hvordan det faller seg i handa, er viktig, synes jeg..Stødighet er viktig.

Noen nevnte brennvidde, vidvinkel etc her. Dette ble jeg veldig oppmerksom på da jeg var på Elkjøp og snakka med en ekspeditør som hadde litt peiling. Jeg liker å bruke vidvinkel og jeg vil ha en relativt bra zoom. Da ble faktisk feks G12 mer bregrenset- Kikka da på et et Canon SX 40 HS og et Panasonic Lumix FZ 150- som alternativer.

Jeg vil ha også ha søker som jeg kan kikke gjennom, ikke bare fokusere på skjerm.

jeg skal også sjekke ut noen av tipsene deres.

Pris opp mot 10 000 synes jeg er for dyrt. da ville jeg heller brukt pengen til utstyr, et nytt objektiv feks til speilreflekskameraet mit..

Jeg skal til Peru og Bolivia i påska- og det blir mye pakking opp og ned med bagasje inn og ut av buss inn og ut avhoteller---da er å dra på minst mulig viktig for meg.

Drar jeg derimot på en en fototur vil jeg jeg ha med speilreflekskamera, men på en turistreise med høyt tempo, er det greit med noe lett, men bra..

@euklid: Sånn Gorillapod har jeg faktisk, lett og kjekk å ha med ja..)

Lenke til kommentar

For meg, så blir et kamera som Canon SX 40 HS og et Panasonic Lumix FZ 150 triste saker på en såpass viktig tur som påsketur til Bolivia og Peru. Det er for mange kompromisser i slike kameraer til at det er å leve med. Da hadde jeg droppet kamera helt, faktisk.

Jeg synes det er bedre å gi avkall på et stort brennvidde-omfang enn å gi avkall på bildekvalitet. Og super-zoomene har en såpass liten bildebrikke at det blir for mange kompromisser.

Tenk litt over hva du synes er viktig å ta bilder av når du er ute å reiser; og nevn de her, så kan vi kanskje hjelpe deg med å finne et kamera som passer og ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar

Hva slags speilrefleks har du? Merke og modell?

Hva har du av objektiver?

Da ble faktisk feks G12 mer bregrenset- Kikka da på et et Canon SX 40 HS og et Panasonic Lumix FZ 150- som alternativer.

Jeg vil ha også ha søker som jeg kan kikke gjennom, ikke bare fokusere på skjerm.

Begge disse kameraene er mer "begrenset" enn G12 hvis man ser bort fra rekkevidden.

Søkeren på slike kameraer er ikke noe å rope hurra for.

Jeg skal til Peru og Bolivia i påska- og det blir mye pakking opp og ned med bagasje inn og ut av buss inn og ut avhoteller---da er å dra på minst mulig viktig for meg.

Dra på minst mulig og valgene dine er klumpete SX40HS og FZ150 :hmm:

Drar jeg derimot på en en fototur vil jeg jeg ha med speilreflekskamera, men på en turistreise med høyt tempo, er det greit med noe lett, men bra..

Du skal til Peru og Bolivia, kategoriserer dette som en turistreise og ikke fototur. Du finner nesten ikke mer spennende plasser å ta bilder. Turistreise og crappy kompaktkamera er chartertur til Gran Canaria, ikke Peru og Bolivia.

Mine anbefalninger når det kommer til gode kompaktkameraer i prisklassen 2000-3500kr.

Olympus XZ-1 Har denne selv, har også elektronisk søker VF-2. Jeg foretrekker denne framfor Panasonic LX5.

Godt tilbud på Nikon P7100, du får SB-400 med på kjøpet.

Noe billigere og mindre; Canon S95 eller Canon S95 med minnekort og veske.

Lenke til kommentar

For meg, så blir et kamera som Canon SX 40 HS og et Panasonic Lumix FZ 150 triste saker på en såpass viktig tur som påsketur til Bolivia og Peru.

Her er jeg ikke enig med Tomsi42. Det spørs litt om du drar på tur for å ta bilder eller vil ta noen bilder mens du er på tur hvis du ser forskjellen. Gitt siste alternativ hadde jeg på en slik reise vært sterkt fristet av en Panasonic FZ150 fremfor de fleste andre kameraer. Dårlig DR (som på alle kameraer med liten sensor) kan jo være et problem hvis du får mye sol så det gjelder å passe på eksponeringen slik at det ikke blir for mye utbrente høylys, men fleksibiliteten til en superzoom er veldig nyttig på tur synes nå jeg. Og bildekvaliteten er helt OK for turbilder som primært skal vises til venner og kjente.

Jeg har reist litt (bare knappe to uker) i Bolivia og Peru med speilrefleks, over 15 år siden nå, men skulle gjerne hatt noe mer diskret, noe mindre og med bedre rekkevidde enn det jeg hadde den gangen (kun en 28-105 var med). For meg hadde en av dagens bedre superzoomer vært drømmekameraet for en slik tur. Skulle jeg hatt med noe mer avansert måtte det blitt mFT med et eller to objektiver, men da er du over i en helt annen prisklasse og får mye mer å dra på - men også bedre bildekvalitet.

Ellers har jo både Panasonic LX5 og Olympus XZ-1 elektroniske søkere som ekstrautstyr (Olympus sin er best) hvis du velger å gå for en avansert kompakt. Canon G1 X, G12, Nikon P7100 og Fuji X10 har innebygde optiske søkere. P7100 er det som kommer nærmest superzoom av de avanserte kompaktkameraene med 28-200 zoom.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Oj, her var det mye innspill, viktige sådan:

@Seriksen sier: "Det spørs litt om du drar på tur for å ta bilder eller vil ta noen bilder mens du er på tur hvis du ser forskjellen." JA, jeg slkønner godt forskjellen.. Dette er en gruppetur, og jeg vet det ikke blir så mye tid til å stå å finsinnstille kameraer osv.. Jeg styrer ikke tiden min selv, da vi har plan for alle de 14 dagene. Jeg vet av slike turer, erfaringsvis, så blir det mer kjapp knipsing- enn det blir tid til å bruke tid på fotograferingen. Det blir ikke fotografering som blir i fokus. Hadde jeg reist helt alene, eller på en fototur, så hadde det blitt noe helt annet, og da hadde jeg dratt med meg speilrefleksen uten tvil.:)

Som andre sier her, er det utrolig mye å ta bilder av der, det er en spennende løype med Macchu Picchu, Cuszo, Titicacasjøen osv..

Bildekvaliteten er selvsagt kjempeviktig- men så er jeg ikke så glad i de kameraene som man bare har søker på skjermen--

@Kelix sier: "Hva slags speilrefleks har du? Merke og modell?

Hva har du av objektiver?"

Er en glad amatør, og har en Sony Alpha 200. Husker ikke årgang. 3-4 år ca?? HAr kitobjektiver på 18-70 mm, og et godt macroobjektiv. Ønsker meg vidvinkel, men har ikke blitt det enda.

@Tomsi sier. : "Tenk litt over hva du synes er viktig å ta bilder av når du er ute å reiser; og nevn de her, så kan vi kanskje hjelpe deg med å finne et kamera som passer og ikke koster skjorta. "

- det jeg tar mye bilder av er natur, landskap, bygninger, liv i byer/steder, bygninger/arkitektur- noe macro, men da helst når jeg er alene og har god tid. feks i botaniske hager.

- du mener at det er stor forskjell på bildekvaliteten på de nevnte kamera? Når merker man forskjellen? I mer ekstreme forhold, når det tas utsnitt/forstørres stort, eller uansett?

Oj, så mye å tenke på.... må sove på det nå et par netter, men mottar fortsatt gjerne gode tips, erfaringer og meninger..:)

Det er jo viktig å bruke tid på dette.:)

Lenke til kommentar

Enig med deg i at det ikke alltid er enkelt å knipse bare ved å se på skjermen...spesielt kan sol-lys være sjenerende. Noe av det første jeg kjøpte til min Panasonic Lumix DMC-GF1 var en viewfinder, og det fungerer veldig bra. (På den annen side er jeg glad for at min EOS 50D har Liveview, det bruker jeg mye når jeg macro-fotograferer.)

Lenke til kommentar

Selvom en slik tur ikke er en dedikert fototur hvor tidsskjema styres selv, så er turen i seg selv såpass spesiell og kanskje "once in a lifetime" opplevelse at bildekvalitet bør telle mye.

Alle løsninger har sine begrensninger og det å finne en god balanse mellom kvalitet / størrelse/vekt / pris er ikke lett. Men velg heller en "overkill" løsning enn motsatt, kjipt å angre på hva valgte i etterkant om bildene man ikke ble bra nok.

Selvom pocket kameraene har etter hvert blitt bedre og leverer ok kvalitet i dagslys så begrenser det seg i bildekvalitet med liten sensor.

Motsatt vei med speilrefleks som leverer kvaliteten men blir alt for stort og tungt å drasse på så de utgår av seg selv.

På papiret er det mye fint i powerzooms, G10-G12-G1x osv, mFT verden men variabelt hva de leverer i kvalitet spesielt i mørke.

Jeg gjetter på at "Machu Picchu" f.eks besøkes i dagslys men det kan jo være andre steder hvor man ikke har godt nok lys og da vil iso støy være noe som fort kan bli irriterende på billigere modeller. I tilegg om bildene skal taes raskt fordi køen presser seg fremover, så vil funksjoner som god bildestabilisator være en stor fordel.

Kommende Olympus OM-D E-M5 har relativt høy pris men bør være svært lett å selge (til forumbrukere her f.eks) i etterkant om man ikke ønsker å beholde det. Fordelene ved kameraet, værtettet så regn er ikke farlig, fysisk liten størrelse, EVF søker samt vippbar lcd skjerm, 5 aksers bildestabilisator, veldig god bildekvalitet (16Mpixels mFT), svært lite iso støy og burde dekke selv behovet for de mest kresne. Pr dags dato kanskje det ultimate reise kamera mtp kvalitet vs størrelse.

Kameraer som Canon G1X (oppfølger i G10, G12 serien) er noen hakk ned på lista mtp bildekvalitet og søkeren på denne er vel heller en ekstrem nødløsning enn noe fornuftig, lcd skjermen kan riktignok snurres.

Nikons svar heter P7100 og leverer tilsvarende kvalitet som G1X. Mer smak og behag hvem av de 2 man foretrekker.

Bilder fra de fleste slike systemer har jeg endel av i Lightroom for å kunne sammenligne side om side og det evige "man får hva man betaler for" gjelder fortsatt dessverre. Men så spørs det hvor høyt man også legger lista. For min del så er det uaktuellt med noe som ikke leverer på høyde med speilrefleks (D7000 som måleenhet) og da faller de fleste billigere løsningene ut fort :-)

Synlig iso støy, trær, hekker / detaljer som er så lite detaljert at de blir en grønn smørje osv .. ikke noe morro å ha eller vise frem.

Lenke til kommentar

Kameraer som Canon G1X (oppfølger i G10, G12 serien) er noen hakk ned på lista mtp bildekvalitet og søkeren på denne er vel heller en ekstrem nødløsning enn noe fornuftig, lcd skjermen kan riktignok snurres.

Nikons svar heter P7100 og leverer tilsvarende kvalitet som G1X. Mer smak og behag hvem av de 2 man foretrekker.

Her er jeg ganske uenig angående Canon G1 X som er et kamera med rundt 6x så stor sensor som G12 og Nikon P7100. Det gir bildekvalitet av en helt annen klasse på høy Iso for G1 X, helt på høyde med mFT-kameraer og Alpha 200 med normazoom for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...