Gå til innhold

Levetid på LCD skjerm.


Phyltre

Anbefalte innlegg

Har en aldrende LCD skjerm her. Nærmere bestemt en LaCie 20" skjerm. Temmelig old skool etter dagens standard antar jeg. 4:3 skjerm med 1600x1200 oppløsning.

 

Nå til sakens kjerne. Jeg rota rundt i menyene (for min 3 årige sønn lekt seg med knappene og rota til brightness , farger etc.)

 

Der fant jeg i en av menyene en timer som viser antall timer monitoren har vært i bruk. Og i skrivende stund så har den passert 20091 timer. Er jo litt morsomt/sørgelig (alt ettersom hvem som leser) at jeg har tilbrakt ca 2,3 år foran denne skjermen.

 

Sjekket litt online og etter det jeg kan google meg frem til er gjennomsnitts levetid på LCD monitorer ca 10 til 20 k timer. Hvis dette er tilfelle så må jeg vel snart slenge inn en bestilling på en ny skjerm :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en aldrende LCD skjerm her. Nærmere bestemt en LaCie 20" skjerm. Temmelig old skool etter dagens standard antar jeg. 4:3 skjerm med 1600x1200 oppløsning.

 

Nå til sakens kjerne. Jeg rota rundt i menyene (for min 3 årige sønn lekt seg med knappene og rota til brightness , farger etc.)

 

Der fant jeg i en av menyene en timer som viser antall timer monitoren har vært i bruk. Og i skrivende stund så har den passert 20091 timer. Er jo litt morsomt/sørgelig (alt ettersom hvem som leser) at jeg har tilbrakt ca 2,3 år foran denne skjermen.

 

Sjekket litt online og etter det jeg kan google meg frem til er gjennomsnitts levetid på LCD monitorer ca 10 til 20 k timer. Hvis dette er tilfelle så må jeg vel snart slenge inn en bestilling på en ny skjerm :p

 

Noen LCD skjermer kan fungere lengre enn 2.5 år kontinuerlig bruk, det som skjer med skjermene etter lang tids bruk er at lyset og glasset på skjermen blir slitt

på min skjerme jeg bruker til daglig er fargene begynt og bli gule, kan ha noe med at jeg røyker ( hehe ) men selve LCD panelene skal vare ekstremt lenge. før skjermen ryker så ryker det elektriske inni skjermen. om du merker at skjermen sliter med å slå seg på og lignende så er det på tide å få tak i ny skjerm så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...