Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Penecillin og alkohol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som regel går det helt fint, men det er jo en ekstra belastning, så du risikerer jo at du det tar lengre tid å bli frisk. Både alkohol og apocillin er gifter så det er derfor spesielt leveren som får litt ekstra å gjøre med å uskadeliggjøre begge delene.

Du får vurdere selv. Leger har delte meninger om dette, men tror nok det er litt myter ute å går når det gjelder totalavhold fra alkohol sånn rent fysiologisk sett, men det er jo klart det tryggeste å ikke kombinere dem. Det kommer jo an på hvor man selv trekker opp grenser.

Husk å ta gode probiotika etter at du er ferdig med kuren, slik at du får gjennopprettet en god bakterieflora. Det er desverre ikke bare de patologiske bakteriene som ryker ved antibiotika, men også mange av de som gjør en god jobb for deg. Dette synes jeg mange leger er veldig slappe på å opplyse om.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv drukket alkohol mens jeg var på penicillin-kur, gikk helt fint for meg. - Jeg gjorde på den tiden en del research om akkurat dette, det viser seg at alkoholen sannsynligvis vil svekke penicillinet, så i verste fall må du begynne penicillin-kuren på nytt.

Dersom du nettopp har begynt kuren, vil jeg anbefale å unngå å drikke; i alle fall de første dagene.

Lenke til kommentar

Har tatt 3 glass hvitvin i natt. Ikke fulle, bare sånn halvfulle glass. Drakk dem flere timer etter siste penicillinpillene for dagen, og har stoppet nå flere timer før jeg skal ta de første for dagen.

Har det noe å si for hvorvidt alkholen vil påvirke penicillinen? Har ikke 'råd' til å måtte ta kuren på nytt, for å si det sånn.. Er snakk om en infeksjon som ellers kan føre til amputasjon hvis det ikke blir bedre.

Postet av anonym: c02bf710b2da9b6946fbcb4472a797de

Lenke til kommentar

Om du ikke har råd til å ta kuren på nytt, hvorfor i alle dager risikerer du at den ikke virker med alkohol? Jeg for min del velger å kalle deg et troll, jeg har ikke troen på at noen er så dum.

'Råd' som i at jeg som sagt kan måtte amputere hvis det ikke funker, ikke råd som i pengelens.

Altså.. hvis du hadde fått vite at du mest sannsyn må amputere så hadde du nok ikke vært så imot å ta deg noen drinker når det passer seg.

Lenke til kommentar

Funke vil det, spørsmålet er jo bare om du vil ha penicillinet til å virke med en gangang, eller om du vil belage deg på noen dagers ekstra helbredelse.

Det er ingen tvil om at alkohol hemmer penicillin; men i aller verste fall blir du nok bare satt over på en sterkere type, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Er uansvarlig å drikke uansett, men altså.. er det virkelig sååå urealistisk at man tar seg noen glass vin selv om man går på penicillinkur, at du må beskylde meg for å trolle? Spesielt her i norge hvor vi har en drikkekultur som tilsier at man skal drikke seg grøftefull to ganger i uken?

Lenke til kommentar

Vel, høres ikke ut som om det er noe spesielt rasjonelt å drikke alkohol om følgene kan være amputasjon, selv om sjansen er liten.

såvidt jeg har forstått så kan alkohol "drepe" penicillinet noe som betyr at du "resetter" kuren, helt klart ikke det du bør utsette deg for :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...