Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pcn finner plutselig ikke hdd eller cdd - hjelp

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte pcn til en venn av meg (ca ett år gammel) i desember. den har funket relativt greit, helt til søndag hvor pcn ikke finner harddisk D.

spørsmål 1: jeg bruker en 60gb SSD som C-disk for systemfiler, så alt annet havner på disk D (mekanisk hdd). jeg ringte han en kjøpte den av angående dette. han ba meg dra ut og sette inn ATA-kablene til diskene. dette fungerte, men bare intil neste morgen. etter ca en time fant ikke pcn disk D atter en gang. utallige utnappinger av ATA-kabler senere var det fortsatt ikke noe å finne. noen tips?

spørsmål 2: nå finner ikke pcn CD-driven (ergo cd-spilleren) på pcn heller. med andre ord har det spredd seg. hva skal jeg gjøre? er det noe galt med komponentene (HDD'n og CD-drivern) eller noe annet som foresaker dette?

jeg tok bilder av disken for å spore den opp (se bilde) og finne ut hvilke garantier jeg har. garantien gikk ut 4.1.12 og er en WESTERN DIGITAL WD MER 3200TE på 320GB.

spørsmål 3: han jeg kjøpte pcn av hevdet at han kjøpte samtlige pc-deler på komplett.no. dermed tenkte jeg at jeg kan benytte meg av reklamasjonsrett/garanti fra komplett - dette krever dog kjøpsbevis. dette er noe han som i utgangspunktet kjøpe delene fra komplett.no kan se i loggene sine på kompletts hjemmeside ikke sant? i så fall bør det være et problem å få byttet disken, evt. cd-driven og? kjøpsbevisene er noe jeg har glemt å kreve av han tilbake i ettertid, dette bør være lett tilgjengelig for han ikke sant? i tilfelle han prøver å snakke jeg bort, mener jeg.

er det noen måte jeg kan restorere filene jeg hadde på den ødelagte harddisken på egenhånd, eller krever dette fagkompetanse?

spørsmål 4: jeg har en annen harddisk SSD Crosshair på 120gb. når jeg prøver å bruke denne får jeg beskjed om at den ikke er formatert og at windows ikke vet hvordan den skal brukes. er dette noe jeg kan løse på egen hånd?

generell info om pcn:

Intel Core? i7 Quad Processor i7-2600K

Corsair Vengeance. DDR3 1600MHz 4GB CL9 x4, tilsammen 16 gb minne

ASUS P8P67 PRO, Socket-1155

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

Corsair SSD Force Series F120A, 120GB (må formateres før bruk?)

NZXT HALE 90 Series 1000W PSU

XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5

HIS Radeon HD 6950 2GB GDDR5

NZXT Phantom Big Tower Hvit

plus dvd reader/writer, aner ikke hvordan. og en standard 300gb disk me 7200 rp. (disse klarer ikke pcn lenger å "finne")

post-183486-0-26769600-1331325480_thumb.png

Endret av corwera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør teste diskene i en annen datamaskin før du tenker det er noe feil med harddiskene, corsair sine SSD disker ( force 3 og Force GT ) har problemer med kontrollerene sine noe som kan gi forskjellige problemer, angående SSD kan du sende mail til corsair for å få en ny disk som fungerer fint (forhåpentligvis) du kan prøve å få forrige eier til å snakke med komplett.no for å få erstattet harrdisk, men dette er om det er samme problem med andre maskiner du setter harddiskene i. det kan og være problemer med SATA kontrollerene i hovedkortet eller evt. andre kort du bruker som SATA kontrollere.

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitering
Lenke til kommentar

du kan teste med nye sata kabler, man får vanligvis rikelig med sata kabler med hovedkort, men det ser ut til å være problem med hovedkortet ditt, da er det best å snakke med komplett å sende inn hovedkortet for så å få nytt om det ennå er garanti på det. garantien skal vare mellom 2 - 5 år.

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitering
Lenke til kommentar

Hovedkortet er kjent for å ha problemer med visse sata porter , den nyeste revisjonen av hovedkortet fikser dette.

Alle kort som har Rev eldre enn 3.0 bør man ta kontakt med forhandler og forklare problemet, tipper at du vil få nytt kort her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...