Gå til innhold

Tidenes eventyrspill og andre spørsmål


Anbefalte innlegg

Ah, nå er vi inne på mitt fagfelt

 

Det som ble til Adventure (også kjent som Colossal Cave) ble først programmert i 1972 av en fyr som het Will Crowther. Han og kona hadde utforsket et hulesystem (i den virkelige verden), og han lagde en tekstbasert datasimulasjon av disse hulene, basert på kartene de hadde laget.

 

I 1976 kom en fyr som het Don Woods over Adventure og la til en rekke nye ting til programmet, og det er "hans" versjon av Adventure de fleste kjenner til. Den er svært lett å finne på nettet, og finnes selvfølgelig i versjoner som fungerer fint på dagens PC-er.

 

Adventure la grunnlaget for hele sjangeren, og ble etter hvert fulgt opp av Zork og andre klassiske "eventyrspill". Det første eventyrspillet med tegnet grafikk het forresten Mystery House, og ble designet av en viss Roberta Williams. Det var Sierra sitt første spill noen sinne. Uansett, dette spillet markerte vel begynnelsen på delingen av den opprinnelige adventuresjangeren, som i dag består av to sjangre - adventure og interactive fiction. Interactive fiction er tekstbaserte spill, som bl.a. Infocom sverget til (helt til de ble kjøpt av Activision, vel og merke). I dag finnes det knapt kommersielle IF spill, men til gjengjeld er amatørmiljøet svært kreativt.

 

(forresten, det er de som hevder at et spill som heter Hunt the Wumpus var det første spillet i sjangeren, men jeg har spilt det og er ikke enig i at det kan klassifiseres som noe adventurespill).

 

Hei! Vokn opp der bak! Pfft, dagens ungdom.

Jeg skulle akkurat til å si noe som: "Mye av dette er som tatt ut av teksten jeg refererte til tidligere".

Så la jeg merke til navnet som sto under Submission: Joachim Froholt.

 

Sierra: An Overview of the company's Amiga Adventure games

 

Hehe... verden er ikke stor.

 

Ser på profilen at du har sansen for ADOM. DER har du et fullkomment eksempel som beviser at gameplay er hevet over visuelle kriterier som grafikk og lyd.

 

Tror nesten jeg må ta meg en omgang i nær framtid...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Heh, du sier noe. Mye av det jeg skrev for AGDB er jeg mindre fornøyd med, men den teksten, som jeg lagde sammen med finske Seppo Typpö, ble ganske ok. :-)

 

Ser på profilen at du har sansen for ADOM. DER har du et fullkomment eksempel som beviser at gameplay er hevet over visuelle kriterier som grafikk og lyd.

 

Tror nesten jeg må ta meg en omgang i nær framtid...

 

Det er alt for lenge siden jeg har fått spilt ADOM. Det er et helt genialt spill. Sinnsykt vanskelig, men gameplayet er suverent. Eventuelt interesserte kan jo sjekke www.adom.de :-)

 

Joachim

Lenke til kommentar
Hva var det legend of kyrandia handlet om igjen? skulle du samle noen stener eller noe sånt? er helt blank på det, men husker jeg har spillt det

 

 

Ja , 1`en skulle du sammle stener , og kjempet mot en OND joker.(som i kortstokken).Han drepte trær og fikk kyrandias sjel til å dø.

 

Mens i 2`en (hand of fate) , så var det en skummel hånd du måtte stoppe.

Han fikk deler av øyen til å forsvinne , og du må stoppe ham. Du var en kvinne i HoF.

 

Hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Jeg synes Legend of kyrandia 3 også er et morsomt spill, selv om det ikke når så dypt ned i hjerte-rota som 1'ern og 2'ern, ellers må jeg bare nevne Monkey Island 3 som er et så bra spill at jeg får frysninger, Greit 1'ern og 2'ern er bra altså , men 3'ern er en fullverdig oppfølger! 4'ern derimot er bortimot bæsj..

 

Simon the sorcerer er jo ogs¨et knall spill, både 1'ern og 2'ern.. deilig rett og slett,

 

Grim Fandango, og Sam & max, Day of the tentacle er fantastiske spill også.

 

Indiana Jones Fate of Atlantis er enda et must for Adventure-fans...

 

Og for den som liker parodi-fantasy er jo Discworld spillene (alle 3) driiit artige..

 

Seriøst er det en spill-type som burde være Obligatorisk Pensum, i "spill-skolen" så MÅ det være adventure... det er bare så bra genre at jeg får lyst til å oppleve hele tiden om igjen... for det eneste minuset med slike spill må vel være at gjenbruks faktoren minsker dramatisk etter hver gang man går gjennom spillet, særlig for de med god hukommelse.. så send meg tilbake til når Quest for glory 1 kom og la meg sitte forran Pc'en og spille alle spillene om igjen... og gjerne slett hukommelsen min! :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...