Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reprasjon av PC lader - Brudd på ledning

Anbefalte innlegg

Hei

nå har de jævla kattene i huset vært å ferde igjen! denne gangen har de klart å bite på laptop laderen min slik at at de har blitt brudd på ledningen som er satt fast til transformatoren.

jeg går elektro vg1, så å klare å reparere laderen burde egentlig ikke være noe problem, jeg har mye utstyr hjem og jeg får helt sikkert ta med laderen for å reparere den på skolen. men siden det nå er helg vil jeg prøve å få gjort det selv, det eneste som er problemet er at pc laderen har en liten svart sylinder formet "dings" like ved støpselet, og brudet er imellom den og støpselet.

jeg har ikke peiling på hva det er og hvilke funksjoner den har, lederen har samme tverrsnitt i inngangen som i utgangen, mulig at det er en slags sikring. hadde vært fint om noen kunne fortelle meg hvilke funksjoner den har, hva den heter og hvorfor er det slik at noen ladere ikke har den?

bruddet er helt inntil utgangen på den "dingsen" så jeg får ikke til å reparere den uten at jeg får åpnet den , som ser helt umulig ut uten at den blir helt ødelagt. en annen mulighet er at jeg klipper bort den, men det tørr jeg ikke gjøre uten at jeg vet hva den gjør.

noen som har noen ideer for hva jeg burde gjøre? om noe var uklart så kan jeg forklare mer..

Her er laderen jeg har:

http://www.amazon.co.uk/Replacement-Packard-EasyNote-Laptop-Adapter/dp/B000NDA4XC

du ser bare litt av den lille sylinderen jeg snakker om, fordi den ligger bak ledningen :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den sylinder'n du snakker om er egentlig en slags dobbel spole. Det er oftest en ringkjerne med to viklinger på med identisk antall vindinger.

Disse viklingene står retta motsatt vei i forhold til hverandre.

Det som skjer er at elektromagnetisk støy som oppstår samtidig på begge fasene vil nulles ut på grunn av tapet i spolen.

Jeg mener å huske at spoler skal være en del av grunnkurspensumet senere på året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...