trygvan Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Ergonomi er definitivt en smakssak. En speilrefleks er uansett ikke et lommekamera. Noen foretrekker at speilrefleksen like gjerne kan være litt større når den først er speilrefleks, så man får skikkelig "tak" på det, mens andre foretrekker at de skal være minst mulig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) DXO-labs er én ting, dpreview en annen. DR-tallene som gis i dpreview reflekterer synlig, opplevd DR, mens den i DXO er maskinlesbar DR. Hva mener du med dette? Ps. Vær obs på at Dxomarks testmetode begrenser seg til maks 13 trinn og klarer dermed ikke å måle det samme som Dxomark klarer. Our Dynamic Range measurement system involves shooting a calibrated Stouffer Step Wedge (13 stops total range) which is backlit using a daylight balanced lamp (98 CRI). Dessuten er ikke DR alt som betyr noe ved et kameravalg. Selvsagt! Hvem er det egentlig du diskuterer med? Jeg har ikke fått med meg en så tøvete påstand hittil å tråden i hvert fall. 3. Gjengi en feilaktig utgave av motstanderens argumenter, avblås dem, og lat som at motstanderens posisjon i diskusjonen har blitt redusert. Endret 11. mars 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Jeg har ikke fått med meg en så tøvete påstand hittil å tråden i hvert fall. Burn. Drit i slikt. Edit: Min kommentar som du reagerte på var ikke vondt ment verken mot deg, tråden eller noen. Synes da det er leit å få "trådens mest tøvete påstand" slengt i trynet. Det ble litt mye snakk om objektive fakta og DR en liten vending her. Det må jeg ha lov til å mene og ytre. Hva mener du med dette? Ps. Vær obs på at Dxomarks testmetode begrenser seg til maks 13 trinn og klarer dermed ikke å måle det samme som Dxomark klarer. Jeg har ikke tid til å sette meg godt nok inn i ulikheter mellom de ulike testmetodene, men Dpreview og DXOlabs har i allefall ulike testmetoder, og det kan diskuteres hvilken som er best. Her er et eksempel. Her er for øvrig tall jeg har hentet om DR fra DPreview: 1. Nikon D7000: 9,2 2. Pentax K-5: 8,5 2. Canon 50D: 8,5 4. Canon 5dmk2: 8,4 5. Canon 7D: 8,3 Endret 11. mars 2012 av trygvan Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Hvis man ønsker å se bilder tatt med Pentaxutstyr: http://www.pentaxphotogallery.com/ Her kan man se på fotografers arbeide, man kan se på hvordan et spesifkt hus gjør det , og man kan søke på kombinasjoner av hus og objektiv. Mange norske fotografer er også representert her. Jeg er det ikke , bare så det er sagt 3 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Hvis man ønsker å se bilder tatt med Pentaxutstyr: http://www.pentaxphotogallery.com/ Her kan man se på fotografers arbeide, man kan se på hvordan et spesifkt hus gjør det , og man kan søke på kombinasjoner av hus og objektiv. Mange norske fotografer er også representert her. Jeg er det ikke , bare så det er sagt Nice! Det er i hvert fall sånt jeg liker å se på når jeg søker på utstyr. Da får man i tillegg se masse gode bilder, noe som er så utrolig mye mer interessant enn å studere utsnitt av kretskort. Dessuten synes jeg det er ganske forfriskende å se hvor mye bedre bilder enn meg andre som bruker mitt utstyr klarer å ta med nøyaktig det samme som jeg bruker, for det betyr enkelt og greit at jeg har veldig mye å gå på før jeg klarer å utnytte utstyret maksimalt - og den læringa jeg har behov for koster ikke et øre. Morsom er den også. Tror vi alle har lett for å gå oss bort i utstyrsonani, men når man kikker på bilder ser man at det er tatt fantastiske bilder med betydelig eldre utstyr enn de fleste av oss har. Hva ren bildekvalitet angår finner man vel knapt en ekspert som mener det er mulig å gjøre et dårlig kjøp av kamerahus i dag, men når man leser utstyrstråder i ymse fora ser det sånn ut. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Gode poenger! Jeg kikker på bilder fra den gangen jeg brukte Canon 300D og jeg fikk definitivt gode bilder den gangen også, selv om kameraet er temmelig mye dårligere enn 50D. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg syntes det var utrolig godt sammenfattet Keyser Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Ellers, trådstarter, hvis du kikker på bildekvalitet, kikk også på en egenskap som elegant hoppes over i DxOMarks tester - oppløsning. Hvor mye detaljer som kommer med. Her vil jeg sterkt anbefale å ikke kikke på tall for linjer/høyde, men heller se på bilder og se hvilket hus som gir mest detaljer. Dessverre vil dette (som alle andre tester) være avhengig av optikken man har tatt testbildene med, men det er interessant å se hvilke som gir mest detaljer, hvis man er interessert i det. Og - dra og klå i butikken! Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jeg tror trådstarter like godt kan beholde sin 50D og heller vurdere saken når 7DM2 eller 70D kommer ut, eller tilsvarende fra Pentax/Nikon. Ja, K-5 er et flott og fint kamera på alle måter, men en oppgradering nå vil hovedsakelig være for å tilfredsstille utstyrsdilla. Bildene blir ikke på magisk vis så mye bedre av å oppgradere til én generasjon nyere kamera. 1 Lenke til kommentar
GHP Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Dette har vært en veldig interessant tråd! Jeg føler at jeg har kommet til en konklusjon: Å beholde mitt nåværende 50D/system inntil videre. Det bør duge en sesong til, eller inntil en etterfølger av 7D blir tilgjengelig. Om jeg bytter til FF er ennå noe usikkert. Dersom 5D mk2 blir veldig billig, kan det hende jeg hopper på det. Skulle økonomien få en boost i nær fremtid, kan det hende jeg hopper på 5D mk3 også, og gradvis bygger opp en ny EF linsesamling. Takker igjen for alle råd så langt, denne tråden har hjulpet meg med å sette ting i perspektiv. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Dette har vært en veldig interessant tråd! Jeg føler at jeg har kommet til en konklusjon: Å beholde mitt nåværende 50D/system inntil videre. Det bør duge en sesong til, eller inntil en etterfølger av 7D blir tilgjengelig. Om jeg bytter til FF er ennå noe usikkert. Dersom 5D mk2 blir veldig billig, kan det hende jeg hopper på det. Skulle økonomien få en boost i nær fremtid, kan det hende jeg hopper på 5D mk3 også, og gradvis bygger opp en ny EF linsesamling. Takker igjen for alle råd så langt, denne tråden har hjulpet meg med å sette ting i perspektiv. Tror du gjør et klokt valg her og skulle du få lyst til å kjøpe nye objektiver før du har bestemt deg 100% for om det blir crop eller Ff så kan det jo være lurt å satse på EF objektiver som du kan ta med over på en eventuell FF . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå