hypnotize7 Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Jeg kjøpte meg bolig i fjor sommer, men har ikke rekt å endre skattekortet for 2012 for å ta høyde for gjeldsrentene. I februar satte jeg meg ned å fikk et skattekort som har 33 % prosenttrekk. Det forrige skattekortet var 36 % tabelltrekk. Allikevel ble jeg trukket 128 kr MER i forskuddsskatt i mars. Jeg har 1 arbeidsgiver med fast lønn. Jeg la selvfølgelig inn lønn og skatt for januar/februar da jeg beregnet det nye skattekortet for mars og ut året. Hvordan henger dette sammen? Blir juni/desember annerledes beregnet for prosenttrekk vs tabelltrekk? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) Tror du blander "kortene" litt! Normalt så får folk et "Tabellkort", der du trekkes etter en bestemt tabell (type tabell er oppgitt). På dette tabellkortet er det også oppgitt en prosentsats. Men som det står på kortet, den prosentsatsen skal KUN brukes, når du har (eller skaffer deg) ekstrajobber, i tillegg til din faste jobb. Elles så benyttes tabelltrekket! Når det gjelder "Prosentkortet", så trekkes en fast prosent av ALT du tjener, uansett om du har flere jobber, eller ikke. Du kan kreve et Prosentkort. Men det har liten hensikt, hvis du ikke er i en arbeidssituasjon, hvor dette kan være gunstig, med tanke på å betale minst mulig "for mye" i forskuddsskatt. Som eksempel, så har jeg benyttet prosentkort når intekten har svingt betydelig, grunnet utbetaling av akkordlønn, i tillegg til ordinør lønn. I slike tilfeller opplevde jeg, at jeg betalte inn alt for mye i skatt (på forskudd) og det var jeg lite interessert i, selv om overskuddet senere ble tilbakebetalt ca. et år senere. Renteinntekter for stat/kommune og ikke for meg. Hvorfor du betaler mer nå (for mars måned), enn tidligere vet jeg ikke. Antar du har gjordt en feil, ved innlegging av data. Men det hender Ligningskontoret gjør feil også. I din situasjon, ville jeg reist til Ligningskontoret og justert Skattekortet, enten du velger Tabelltrekk, eller Prosenttrekk. Juni/desember skatten, har ingen betydning. Såkalt "halv skatt" gjelder uansett. Endret 9. mars 2012 av geco5 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Å reise til skattekontoret for å endre skattekortet er rimelig 1980, det er bare å gå inn på websidene til skatteetaten sine sider å legge inn riktige tall og se hva de beregner at nytt skattekort blir på. Er det noen endring så lagrer du de og får dem til å sende deg det nye skattekortet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Juni/desember skatten, har ingen betydning. Såkalt "halv skatt" gjelder uansett. Det gjelder selvfølgelig bare for tabellkort. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) Nei, det gjør det ikke. Også prosentkort premieres med halv skatt i desember og feriepenger på sommeren. Kilde: http://www.dfo.no/no/Forvaltning/Okonomiregelverket/Ord-og-begreper/Glossary/F/Forskuddstrekk/ Endret 10. mars 2012 av Euklid 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg kjøpte meg bolig i fjor sommer, men har ikke rekt å endre skattekortet for 2012 for å ta høyde for gjeldsrentene. I februar satte jeg meg ned å fikk et skattekort som har 33 % prosenttrekk. Det forrige skattekortet var 36 % tabelltrekk. Allikevel ble jeg trukket 128 kr MER i forskuddsskatt i mars. Jeg har 1 arbeidsgiver med fast lønn. Jeg la selvfølgelig inn lønn og skatt for januar/februar da jeg beregnet det nye skattekortet for mars og ut året. Hvordan henger dette sammen? Blir juni/desember annerledes beregnet for prosenttrekk vs tabelltrekk? Det har å gjøre med at et tabellkort trekker etter en oppgitt trekktabell (slå opp hvor mye lønn du får i tabellen, få skattetrekket ut). Selv om det står 36 % for biinntekter har ikke dette noe å gjøre med din hovedinntekt. 36 % er marginalskatten din, dvs, skatt på biinntekter og overtid. Trekk etter tabell medfører alltid et lavere skattetrekk enn trekk etter prosentsatsen på samme kort. Når du nå har fått et prosentkort med 33 % så skal du ikke sammenligne prosenter. Du skal sammenligne skattetrekket etter tabellen med skattetrekk etter 33 %. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå