Gå til innhold

Mass Effect 3 slutt [STORE SPOILERE]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får ta å spille igjennom Mass Effect-spillene på en skikkelig måte som jeg selv ønsker, med en kvinnelig karakter. Men... effort. :(

 

*edit*

 

I forberedelse for "The Truth"-DLC, eller hva den vil hete.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Takker for posten, mye bra og lese. Lurer på om BioWare sin intensjon er å se hvor langt fansen går for det riktige svaret eller hva som skjer. Er enten den beste cliff hangeren noensinne eller den dårligste slutten noensinne.

 

Satser på et "The Truth" Dlc :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Det har blitt påpekt tidligere her i tråden at man må være tilbakestående dersom man mener at slutten er bra.

 

Av og til inntreffer fatale hendelser helt uavhengig av hvilke valg man har tatt i livet, og hvor mye man enn har jobbet for det. En av argumentene her har vært at valgene man har gjort ikke har noen innvirkning osv.

 

En venn og medstudent av meg studerte medisin i 6 år, og ble kjørt ned og drept av en taxi når han skulle hente papirene på universitetet. Han hadde jobbet hardt, tatt mange harde valg - men det hjalp lite når 1 tonn i 80 km/t hadde andre planer.

 

Jeg synes slutten på ME3 var ok, cinematisk porno men ikke den helt store finalen jeg hadde håpet på. Det er for mange løse ender til å avslutte alle, som det også var i B5. Jeg fikk egentlig det jeg hadde forventet, men jeg har ikke tenkt å kaste bort tiden min på å spille gjennom det en gang til.

Lenke til kommentar

I want to believe ;_;

 

nekter å tro at Bioware klarte å si seg fornøyd med det helvete av en slutt vi har nå, virker merkelig at ikke en eneste person klarte å se det latterlige antallet plothull

Du reagerte ikke på åpningen av spillet eller at Illusive Man plutselig hadde blitt Bad Guy da?

Lenke til kommentar

I want to believe ;_;

 

nekter å tro at Bioware klarte å si seg fornøyd med det helvete av en slutt vi har nå, virker merkelig at ikke en eneste person klarte å se det latterlige antallet plothull

Du reagerte ikke på åpningen av spillet eller at Illusive Man plutselig hadde blitt Bad Guy da?

 

Han er indoktrinert dog ? Noe vi har fått følelsen av igjennom hele spillet, litt som Doktoren i The Arrival, eller Saren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I want to believe ;_;

 

nekter å tro at Bioware klarte å si seg fornøyd med det helvete av en slutt vi har nå, virker merkelig at ikke en eneste person klarte å se det latterlige antallet plothull

Du reagerte ikke på åpningen av spillet eller at Illusive Man plutselig hadde blitt Bad Guy da?

 

Han er indoktrinert dog ? Noe vi har fått følelsen av igjennom hele spillet, litt som Doktoren i The Arrival, eller Saren.

Forskjell på å være indoktrinert og være totalt irrasjonell:

ME2: Good work Shepard, thank you for giving me the Collector Base.

Mass Effect 3: You need to die Shepard, you opposed me.

 

Hæ?

 

EDIT:

Det endrer fortsatt ikke hvor utrolig få valg du har gjennom spillet og hvor lite "valgene" har å si. Har til og med opplevd et par ganger at Shepard sier nøyaktig det samme uansett valg.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Har ikke spilt Mass Effect 3, men har noen tanker etter å ha lest litt i trådene om spillet (skjer lite på forumet for tiden). Det forundrer meg litt at folk tar helt av på grunn av at slutten er dårlig, særlig hvis de mener at spillet ellers var bra. Det er svært få spill som har en bra slutt, og det samme kan sies om veldig mange filmer.

 

For min egen del kan jeg godt leve med om et spill har en temmelig svak slutt dersom resten av spillet er veldig bra. Jeg er mye mer opptatt av selve reisen enn veis ende når det gjelder spill. Den største underholdningen skal du ha underveis, hvis ikke har det vært bortkastet tid (da det er gjennomspillingen og ikke avslutningen du har brukt mest tid på). Skjønner det kan være frustrerende, men ikke dimensjonene denne saken har fått.

 

En skal ikke se bort fra at utviklerne har tenkt at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet og på forhånd har kalkulert med at slutten vil lage rabalder. Vanvittig mye gratis reklame i dette (for så å legge ut en DLC senere). Kan være mange som ikke hadde tenkt å kjøpe spillet som er blitt fristet bare pga alt oppstyret og vil finne ut selv hva som er realitene i tidenes mest omtalte spill-slutt. Brått har utviklere/utgiver da kanskje fått mange nye kjøpere av spillet i tillegg til alle de som har rundet det og venter på DLCene som kommer.

 

Spillere er vel de armeste sjeler av alle med sitt avhengighetsforhold til denne kyniske bransjens "opium for folket". Likevel må det sies at spillere det siste året har blitt flinkere til å si fra når spill ikke holder mål. Det viser jo at de oppfatter at dopet er blitt dårligere og at balletaket på forbrukerne kanskje er i ferd med å løsne litt.

 

Ja til flere "hylekor", og ikke bare om dårlige avslutninger. "Hylekor" har ført til at til og med anmeldere har begynt å sette fokus på den dårlige utviklingen spillene har hatt de siste årene. Her på Gamer har de allerede somlet seg til å skrive noen artikler som tar opp temaer spillerne har kritisert jevnlig de siste par åra. Det er tegn på fremskritt, men forutsetter at samme utvikling også skjer i større utenlandske fora.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du reagerte ikke på åpningen av spillet eller at Illusive Man plutselig hadde blitt Bad Guy da?

The Illusive Man har aldri vært noen helt akkurat. Han tar ikke fem øre for å ofre tusenvis av menneskeliv hvis han har noe å tjene på det. Dette kan man også lese om i Mass Effect-bøkene.

Lenke til kommentar

Med fare for at folk kommer til å rasle med høygaflene og fyre opp faklene, kan jeg ikke si jeg helt skjønner hva folk hisser seg sånn opp over. Ok, det er ikke det beste jeg har sett av slutter, men jeg synes det var helt greit.

Lenke til kommentar

Med fare for at folk kommer til å rasle med høygaflene og fyre opp faklene, kan jeg ikke si jeg helt skjønner hva folk hisser seg sånn opp over. Ok, det er ikke det beste jeg har sett av slutter, men jeg synes det var helt greit.

Misnøyen dreier seg i stor grad om at man ikke får svar på ting. Den har jo også en del huller som er forholdsvis store. Det store OMG øyeblikket alle har ventet på er blitt byttet ut med et WTF øyeblikk
Lenke til kommentar

Du reagerte ikke på åpningen av spillet eller at Illusive Man plutselig hadde blitt Bad Guy da?

The Illusive Man har aldri vært noen helt akkurat. Han tar ikke fem øre for å ofre tusenvis av menneskeliv hvis han har noe å tjene på det. Dette kan man også lese om i Mass Effect-bøkene.

Etter å ha lest 10 sider med Dietz skal jeg holde meg et lysår unna "bøkene" om Mass Effect.

Lenke til kommentar

Ble ferdig med ME3 2-3 dager etter det kom ut. Og hele spillet fram til de siste 15 minuttene var gull følte jeg. Men så kom slutten, jeg satt jo bare å måpte igjennom hele greia. Har enda ikke klart å sette meg ned for å spille det igjen som jeg sa jeg skulle rett før jeg startet siste angrepet.

 

Ser en del poster teoriene om indoktrinering. Jeg har ikke akkurat tro på dem egentlig men jeg gidder heller ikke å gå inn i den diskusjonen, men uansett så fikk vi jo ikke det vi lovte. Uansett hvordan du vrir og vender på det så er det bare 3-4 endinger, når vi ble lovet minst 16. Og det skulle ikke være noe sånn ABC valg.

 

Nei, jeg tror aldri jeg har blitt så skuffet over et spill før noen gang. Håper gjerne på flere avslutninger. Det må ikke være noe skyfritt greier som er drit happy, selvom jeg synes jeg har fortjent det også. Men det må være en ending som faktisk passer til min Sheperd.

 

Synes forøvrig denne videoen også er god når det kommer til forklaring av slutten.

 

http://www.youtube.com/watch?v=4H_A7SeawU4

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

*snip*

 

Du greier ikke helt å fatte at personer ikke liker å bli ført bart lyset? Bioware har fra starten lovet mye og noe tror jeg endel har sett seg blind på, men det er forskjell på å måtte gi etter for virkelighetens begrensinger og det som ble gitt på Mass Effect 3. Valgene vi tok skulle få konsekvenser, men til syvende og sist gjør de ikke det. Man får valget mellom hvilken favoritt farge man har og alt som gjorde Mass Effect så bra er borte i slutt scenen av spillet. Dialog med valg og konsekvens. Man blir presentert til en ny karakter som har 5 sekund i rampelyset i ett spill med tresifret antall spilletimer i seg som gir deg disse valgene.

 

Så er det gåtene man fra starten får lyst å løse, hvem er reapers, hva er målet deres? Og mange andre mindre gåter. Disse blir ikke forklart, ihvertfall ikke på en måte som gir mening. Jeg er vant med å overse små plothull, men de siste 10 minuttene er så full av de at det gjør vondt i sjelen.

 

At gåtene ikke blir forklart på noen måte ville jeg sammenligne med en krimbok hvor man ikke får vite hvem skurken er, selv om saken blir løst. Jeg brydde meg mye om historien nettopp fordi jeg likte gåtene, verdenen og mysteriet. Når dette håpet ikke blir innfridd mister jeg egentlig mye av lysten til å spille på nytt. Eventuelt, spille fram til slutten og stoppe.

 

Og gamere er arme sjeler med avhengighet? Vil da påstå de som er avhengig av ekte opium og andre tunge stoffer har det mye verre. Du vet, kaldsvette, migrene, oppkastsyke, irritasjon og til og med faren for å dø fordi kroppen har blitt avhengig av stoffet. Latterlig sammenligning. Gamere er en kundegruppe som har kjøpt noe basert på lovnader som ikke har vært i nærheten av å bli innfridd. At vi har blitt mer kravstore har vel mest sammenheng med at konurransen har vokst ilag med våre forventninger.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest 10 sider med Dietz skal jeg holde meg et lysår unna "bøkene" om Mass Effect.

 

De tre første Mass Effect bøkene er ganske gode, da de er skrevet av Drew Karpyshyn, men den fjerde "Deception" er skrevet av den andre karen, og er langt fra like bra, inkluderer mange feil i forhold til universets lore og slikt

Mass Effect Deception Rage Comic

Denne forklarer det meste.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Du greier ikke helt å fatte at personer ikke liker å bli ført bart lyset? Bioware har fra starten lovet mye og noe tror jeg endel har sett seg blind på, men det er forskjell på å måtte gi etter for virkelighetens begrensinger og det som ble gitt på Mass Effect 3. Valgene vi tok skulle få konsekvenser, men til syvende og sist gjør de ikke det. Man får valget mellom hvilken favoritt farge man har og alt som gjorde Mass Effect så bra er borte i slutt scenen av spillet. Dialog med valg og konsekvens. Man blir presentert til en ny karakter som har 5 sekund i rampelyset i ett spill med tresifret antall spilletimer i seg som gir deg disse valgene.

 

Så er det gåtene man fra starten får lyst å løse, hvem er reapers, hva er målet deres? Og mange andre mindre gåter. Disse blir ikke forklart, ihvertfall ikke på en måte som gir mening. Jeg er vant med å overse små plothull, men de siste 10 minuttene er så full av de at det gjør vondt i sjelen.

 

At gåtene ikke blir forklart på noen måte ville jeg sammenligne med en krimbok hvor man ikke får vite hvem skurken er, selv om saken blir løst. Jeg brydde meg mye om historien nettopp fordi jeg likte gåtene, verdenen og mysteriet. Når dette håpet ikke blir innfridd mister jeg egentlig mye av lysten til å spille på nytt. Eventuelt, spille fram til slutten og stoppe.

 

Og gamere er arme sjeler med avhengighet? Vil da påstå de som er avhengig av ekte opium og andre tunge stoffer har det mye verre. Du vet, kaldsvette, migrene, oppkastsyke, irritasjon og til og med faren for å dø fordi kroppen har blitt avhengig av stoffet. Latterlig sammenligning. Gamere er en kundegruppe som har kjøpt noe basert på lovnader som ikke har vært i nærheten av å bli innfridd. At vi har blitt mer kravstore har vel mest sammenheng med at konurransen har vokst ilag med våre forventninger.

Jo da, jeg skjønner dette - jeg ble bare veldig overrasket over dimensjonene dette har fått (har som sagt ikke spilt spillet selv og det er sikkert derfor). Mulig innlegget mitt virket selvmotsigende. Lenger ned viser innlegget tydelig at jeg er for at spillere reagerer på svakheter med spill og at jeg mener det er essensielt for å få bransjen på rett vei. Tror ikke du skjønte hva jeg mente med opium for folket, men det er helt greit :) .

 

Edit: Uttalelsen om "opium for folket" var et kinderegg (inneholdt minst 3 ting på en gang)

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Mass Effect 1 og 2 har jo vært enormt store spill, og har bygget opp forventningene våre til de grader. Og 3-eren er jo i samme stil, og bygger opp forventningen vår til en spetakulææær avslutning. Bare det å fyre av missiler på den siste Reaperen, mens man unngår de jævla Bansheene som dukker opp, får det til å boble og bruse i kroppen. Og så det siste kvarteret av spillet, gir deg en følelse av svik. Av tap. Av tomhet. Hundrevis av timer med oppbygging, flere år med venting... Til et usselt lite mageplask.

 

Viser bare hvor mye vi spillere elsker spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...