Gå til innhold

Sikker tilgang til hjemmenettverk fra internett, hvilken VPN tjeneste?

Anbefalte innlegg

Driver og redesigner nettet mitt hjemme for å tillate tilgang fra internett.

I hjemmenettverket er det i dag en Linkys ruter som kjører DD-WRT. På innsiden er det en " Windows 7 maskin" som fungere som filserver og mediasstreamer. Jeghar forsøkt å åpne tilgang til RDP for denne og det fungerer smooth. Har dog ingen VPN tjeneste kjørende for øyeblikket og synes det virker litt risky å ha denne åpen ut mot internett.

I tillegg er det ymse spillemaskiner, Pc'er i nettet som jeg ikke skal ha tilgang til.

Har åpnet porter i ruter som tillatter RDP trafikk inn mot denne "win7maskinen". Bør jeg heller endre dette til VPN porter og heller kjøre VPN mot server for så å kjøre RDP gjennom VPN tunellen? Hvilken VPN protokoll bør jeg i så fall bruke? Det er tenkt at både MAC'er og Win7 PC'er skal kunne logge seg på å "Win7server" i nettet.

I tillegg til dette kjører jeg en FTP tjeneste på maskina med filazilla og ganske heavy kryptering med sertififikater. Anser denne for å være ganske safe.

Noen synspunkter på VPN tilgang om om "win7server" bør ha flere nettverkskort, slik at jeg kan ha et eget NIC og en port i ruter som brukes til VPN og inngående connections? Har da mulighet til å definere et eget ipnett mot internett og bruke et annet nic i server som går mot mitt interne nett.

Holder det at jeg kun forwarder enkelte portert til en gitt ip "win7server" for VPN og FTP tilgang? Resten av utstyret i nettet blir da stående i samme subnett.

Har som sagt kun én server jeg kan kjøre mot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig hadde jeg valgt å installere/aktivere OpenVPN på Linksys routeren, da kan du jo få tilgang som om du hadde vært fysisk koblet til ditt eget LAN. Du har bare ett punkt å sikre (OpenVPN) og slipper å gjøre re-konfigurering hver gang du skal ha ta i andre maskiner eller tjenester.

Men det du ikke skriver noe om: Er det bare DU som skal ha tilgang eller er det andre også ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...