Gå til innhold

Validere CD-key på flere steam-kontoer? (familie)


Anbefalte innlegg

I "Gode gamle dager" var det slik at man kjøpte et spill, matet det inn i cd-rom-stasjonen, og og installerte det. Så kunne både lillebror, storebror, mellombror, far og svigermor spille det på denne maskinen.

 

Men hvordan er det med spill som KREVER steam for å ta de i bruk? Tenker spesifikt på Skyrim, men også generelt. Får man ikke da bare en "Dette spillet er knyttet til en annen Steam-konto/allerede validert" når lillebror prøver å bruke det, og storebror allerede har knyttet det til sin Steam-konto. Tenkte jeg skulle prøve Skyrim (som samboeren har kjøpt i fysisk utgave), men spillet krever jo Steam...

 

Man vil jo naturlig nok ikke dele innloggingsinfo med alle som er innom (mtp at de da kan belaste kredittkortet ditt med alle mulige spill og gifte dem til seg selv), så dette er jo fullstendig totalt idiotisk for enhver husstand med mer enn en person - så idiotisk at jeg regner med at det finnes en fullstendig åpenbar løsning som jeg har gått glipp av?

 

Anyone care to enlighten me?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såpass ille, jaja. Da blir det ingen kjøp av spill som krever Steam heretter. De skal kun piratkopieres. Sånn håpløs skjit gidder jeg ikke å støtte.

 

Lurer på hvor lang tid det tar før de innfører det samme på kosnoll?

 

"This game has already been activated with Xbox Live. Buy your own god damn copy, don't steal from us buy ilegally using your brothers license,"

Lenke til kommentar

Såpass ille, jaja. Da blir det ingen kjøp av spill som krever Steam heretter. De skal kun piratkopieres. Sånn håpløs skjit gidder jeg ikke å støtte.

 

Lurer på hvor lang tid det tar før de innfører det samme på kosnoll?

 

"This game has already been activated with Xbox Live. Buy your own god damn copy, don't steal from us buy ilegally using your brothers license,"

Utgiverne har forsøkt å forhindre videresalg av konsollspill i lang tid. Neste konsollgenerasjon vil jeg tro ender opp med en løsning der videresalg av konsollspill blir umulig.

 

Kan forstå at du syns konseptet er ille, men videresalg og deling av spill er like ille som piratkopiering. Utviklerne får akkurat like mye igjen. Steam er i prinsippet DRM med ekstra fordeler, om enn av en ganske tung form. Hvis du skal holde deg unna alle spill som låser spillkoden sin til en online-konto av en form tror jeg ikke du får spilt mange spill på PC fra de siste 3 årene.

Lenke til kommentar

Det samme gjelder jo alt annet og. Det er fantastisk for kjøleskapsprodusentene om alle må ha sitt eget kjøleskap som kun kan åpnes med fingeravtrykk og retina-scan. I tilleggg er det jo massive summer å hente for matvarekjedene og grønnsaksdyrkere. Ville du funnet deg i dét kun av den grunn? "Dette er både direkte urimelig og moralsk forkastelig, men noen tjener penger, så da må det være greit?"

 

Når man har EN spill-PC i huset, SKAL alle som vil, og som har fysisk adgang til den, få spille spillet. Slik har det alltid vært før Steam kom, og meg bekjent er det enda ingen av de andre internattbasrte brukertilknytningsløsningene (EAs Origin, Ubisofts hvadetnåheter-skjit) som nekter deg det, selv om de begrenser antallet kontoer som kan benytte det.

 

Å påstå at videresalg er et tap blir også litt for enkelt. Hvis du vet at du får solgt spillet til halv pris en måned senere, er det mye større sjanse for at du kjøper. Uten et florerende annenhåndsmarked hadde flere produsenter vært en brøkdel av hva de er. De samme fordelene får selvfølgelig ikke spill-produsenter ettersom kjøpsprisen er så mye lavere, men man hadde i hvert fall vært langt mer troendes til å kjøpe et spill man ikke var 100% sikker på at man kom til å like.

 

Ingen kan hevde at det er greit at to 12-år gamle brødre ikke kan spleise på et spill, som for dem er flere måneds"lønner", bare for å oppdage at kun en av dem kan spille det, fordi de har hver sin brukerkonto. Eller at jeg skal kjøpe et spill som samboeren min ikke skal kunne være i stand til å bruke fordi hun skal bli tvuinget til å kjøpe en egen versjon. Eller at jeg skal kjøpe en BluRay-film som samboeren ikke kan se, fordi HUN ikke har kjøpt den.

 

Men jeg regner vel ikke med at du er i stand til å forstå det, når du evner å presse ut av deg at to brødre som "deler" et spill og bruktsalg er "like ille som piratkopiering". Newsflash: Hva som er "ille", er ikke noe som følger av EAs regnskapsbøker. Hva som er ille er noe som følger av sunt vett, litt rettferdighetssans og en dæsj moral.

 

Og jeg regner med at jeg kommer til å spille akkurat de spillene jeg ønsker på PC i flere år fremover. Uten å betale for dem, om det jeg uansett får når jeg betaler er et mindreverdig leieforhold der ingen med fysisk adgang til samme PC kan spille samme spill.

 

Å nekte flere brukere av samme PC samme innhold som er kjøpt av en av dem, er like akseptabelt som om CD skulle komme inn og sette bind for øynene på samboeren min når jeg skrudde på kabelboksen fordi det bare var jeg som stod som betaler av et abonnement.

 

Jeg har alltid ristet litt på hodet over de som skriker høyest over cd-nøkler og DRM (unttatt da jeg kjøpte Call of Juarez, og DRM-en sørget for tolv minutter lange lastetider, mot piratenes 45 sekunder). Men et sted går MIN grense, og den går der noen skal nekte noen andre i husstanden å bruke fysiske underholdningsprodukter jeg har kjøpt for egne penger og båret inn min egen dør. Om konsekvensen av det blir at jeg ikke får spilt et par spill, eller piratkopierer dem, er det helt greit for meg. Jeg betaler ikke penger for å bli rævkjørt med en kaktus.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Steam har jo en del 50/75% salg av og til.

Er enig selv da er det dårlig, men det er slik det har blitt.

 

Men hvis det var slik jeg fysisk kan bare ha et spill installert på 1 maskin av gangen ville det blitt ille. Nå er det enkelte spill som både krever steam aktivering og seperat DRM aktivering og da er det kjedelig spessielt om man spiller på helgedager og ikke får hjelp å få ny lisensnøkkel.

Lenke til kommentar

Løsning: en brukerkonto på PCen for spill som alle i familien kan bruke, fjern kredittkortinformasjonen fra Steam og andre tjenester.

 

Piratkopiering fører kun til mer restriktive DRMer, færre og dårligere spill på PC generelt, og du får ikke spilt online. Det er veldig få spill i dag som har en god single-player, derfor påstår jeg at du ikke får spilt noe særlig spill i fremtiden om du irriterer deg slik over dette.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Du trenger ikke "lagre" betalingsinformasjon i STEAM. Med andre ord, så unngår du problemet med at lillebror eller andre belaster kortet ditt.

Det er jo litt sent etterpå. :p Ikke minst er det veldig tungvindt, og i tillegg går du jo glipp av alt det steam liksom skal bringe til bordet: In-game chat med dine venner (ikkealle andre i familiens) og achievments.

 

Løsning: en brukerkonto på PCen for spill som alle i familien kan bruke, fjern kredittkortinformasjonen fra Steam og andre tjenester.

Det samme gjelder her og.

Piratkopiering fører kun til mer restriktive DRMer, færre og dårligere spill på PC generelt, og du får ikke spilt online. Det er veldig få spill i dag som har en god single-player, derfor påstår jeg at du ikke får spilt noe særlig spill i fremtiden om du irriterer deg slik over dette.

Du, rælig talt er det noe av det dummeste jeg har hørt. GRÅDIGHET er den eneste pådriveren for DRM.

Hadde piratkopiering vært det de ville til livs, hadde det selvfølgelig vært mulig å ha flere brukere på samme PC som fikk tilgang til akkurat samme spill. Det er det ikke. Dermed er det åpenbart at de er ute etter å tyne mest mulig ut av betalende kunder. Piratene derimot, får et godt produkt uten restriksjoner.

 

Og ang online-biten: Med mindre jeg spiller FPS, FIFA eller enkelte bilspill er online-delen som regel fullstendig verdiløs for meg. Og FPS spiller jeg så godt som ikke.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...