Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høyt CPU forbruk når jeg brukker mikrofonen på en G35

Anbefalte innlegg

Får dette problemet vær gang jeg reinstallerer Windows. Har klart å fikse det på ett eller annet vis tidligere, men husker aldri hva jeg gjorde. Begynner å bli drit lei, skjønner ikke hva det kommer av. Her er ett bilde av CPU forbruket mitt når jeg sitter på Skype, jeg har en i5-2550K. Eneste jeg gjør er å snakke på Skype.

1126867.jpeg

Skifter jeg mikrofon på Skype så synker CPU forbruket til minimalt.

Jeg har ett SoundBlaster X-Fi Elite kort installert i tillegg, vet ikke om det kan være årsaken til problemene. Men jeg nevner det nå bare i tilfelle.

Endret av psychotim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt sikker ja. Dette er en fersk installasjon på en splitter ny SSD disk. Og som sagt når jeg skifter mikrofon på Skype blir det normalt CPU forbruk. Om jeg legger på samtalen blir det normalt CPU forbruk. Er bare når jeg bruker mikrofonen på G35 headsettet mitt.

Lenke til kommentar

kanskje noe feil med ditt g35 da, har du prøvd den på andre maskiner om det er samme feil der også, vist du ikke har prøvd det, prøv det også prøver du med et annet headsett på din masking om samme feil innkommer

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter litt mere testing å lesing fant jeg ut at det er en Windows prosess som heter audiodg.exe som forårsaker alle problemene. Løsningene hanldet om å skru av Audio Enhancements og Exlusive Mode, men ingen av disse fungerte for meg. Prøvde også og sette ned Sample Rate til telfon kvalitet, hjelp ikke det heller.

Testet litt forskjellige innstillinger å fant ut at uansett hvilken Playback og Recording device jeg brukte var det en del ekstra CPU forbruk i diverse Voice Chat program. Men når jeg brukte HKet sin mic og høytalere koblet til mitt G330 headset (minijack) var CPU forbruket mer en halvert fra mitt G35 headset.

Prøvde også å koble headsettet til laptoppen, å der var det faktisk høyt CPU forbruk. Syntes det var rart fordi jeg har som sagt klart å fikse problemet tidligere. Kjørte igjennom Windows Update, og CPU forbruket gikk ned, men det er fortsatt unødvendig høyt.

Det som irriterer meg mest er at CPU forbruket ikke er stabilt, men spiker hvert 5 sekund. Jeg ville heller foretrukket et konstant CPU forbruk på 3-5% istedet får en spike på 20-30% vært 5 sekund. Det som også irriterer er at denne spiken er i hovedsak bare på kjerne 1, de 3 andre har et noenlunde stabilt forbruk.

Endret av psychotim
Lenke til kommentar

Logitech G35 headsettet lager sitt eget lydkort gjennom programvaren,dette går utover CPU da den henter kraft derfra. Bruker du headset med minijack til eget lydkort blir CPU bruken mindre da lydkortet tar seg av jobben.

Det du må finne ut er om G35 settet bruker unormalt mye av CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...