Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp innenfor spesifikasjoner på GPU

Anbefalte innlegg

Sitter å venter på at de nye nVidia kortene skal komme på markedet, for så å kjøpe ett av skjermkortene jeg har sett meg ut.

Dette såklart fordi jeg regner med at de kommer til å synke endel i pris.

Dette er kortene jeg vurderer:

http://www.dustinhome.no/asus-radeon-hd6970-2gb-dc-gddr5-pci-e-dvi-dp/product/5010550139

http://www.dustinhome.no/asus-geforce-gtx-570-directcu-ii-1280mb-pci-e-dvi-hdmi/product/5010550662

Når jeg kikker på spesifikasjoner på disse 2 kortene, så ser jeg det er veldig forskjell. (I mine øyne hvertfall).

Jeg har ikke så peiling på disse tingene, så jeg håper noen kan forklare meg hva de forskjellige tingene som står under "prosessor/minne" vil ha å si for meg i praksis. Slik at jeg kan finne ett kort som passer best mulig til meg.

Jeg bruker en 42" full-HD TV og en 24" PC skjerm tilkoblet for øyeblikket. Har planer om å ha en 27" PC skjerm i tillegg etterhvert.

Spiller alt mulig av spill, så lurer på om jeg kommer til å dra noe fordel av AMD sine 2GB minne.

Alle svar tas imot :new_woot:

Endret av Sending!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville kjøpt ett HD 7870 når det kommer

jeg ville ikke regnet med at prisen går ned i det hele tatt, spesielt ikke på forrige generasjons skjermkort, for de har jo allerede fått sine erstattere

man finner ikke skjermkort via sånne specs, men via benchmarks, kjøling og hvor stille det er

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Ja jeg satt akkurat å kikket på dette:

http://www.dustinhome.no/asus-radeon-hd7870-directcu-ii-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/product/5010624036?intcmp=searchProvider_dacsa

Kanskje det er ett bedre alternativ ja.

Men har sett flere steder her inne at det lønner seg å vente litt med kjøp, pga pris-dropp ved slipp av nye skjermkort. Har folk endret mening ang dette?

ingenting er sikkert om prisdropp, lite er visst om kepler, bare Nvidia og noen få andre vet ytelsen til kepler

men hvis du tror på ett prisdropp, så er det bare å vente :)

Lenke til kommentar

Specs har lite å si. Det hele går på arkitekturen av GPUen.

GTX 580 har for eksempel en klokkehastighet på 780 MHz (utregninger i sekundet), mens nye 680 skal angivelig bare ha en 705 MHz klokkehastighet, men skal visst yte like godt som 3 stk 580.

De eneste speccsa du burde se etter er hvor mye minne kortet har. Kjører du veldig høye oppløsninger, er det greit med mye minne, eller om du renderer en del. 1920x1080 er ikke en høy oppløsning, og 1.5 GB til 2.0 GB er mer enn nok. De eneste gangene man egentlig trenger mye minne (3GB og nå nylig opptil 6 GB) er når man kjører høy oppløsning over 3 skjermer.

Når du skal kjøpe et skjermkort må du rett og slett se på tester gjort i diverse spill. Ta også i betraktning at de nyeste AMD-kortene har noe umodne drivere, og vil etterhvert vise bedre ytelse.

Jeg anbefaler 7850 eller 7870, eller å eventuelt bare vente en liten stund på de nyeste Nvidia kortene. :)

Lenke til kommentar

Specs har lite å si. Det hele går på arkitekturen av GPUen.

GTX 580 har for eksempel en klokkehastighet på 780 MHz (utregninger i sekundet), mens nye 680 skal angivelig bare ha en 705 MHz klokkehastighet, men skal visst yte like godt som 3 stk 580.

For det første er det MSAA vs FXAA og andre optimaliseringer i demoen, Samaritan har ikke stått stille i et år. Forskjellen mellom MSAA og FXAA i deferred shading som brukes i Samaritan er ofte noe slik som 100% ytelse i FXAA vs 70% ytelse i MSAA hvis du ser på BF3.

For det andre skalerte visstnok de tre 580ene til 1.6x et kort i Samaritan i tillegg til potensielle microstutterproblemer, om dette er sant trenger et 680 å kun ha 10-15% bedre ytelse enn et 580.

Realistisk ser du da på kanskje 10-30% over et 580.

Vi får se i morgen om ryktene om 12. mars er sanne

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Riktig som du sier, men realistisk sett kan vi forvente et kort som er minst 30% bedre enn forgjengeren, etter min mening. Skal også nevnes at du er rimelig anal angående microstuttering. Har kjørt både SLI og Crossfire på forskjellige oppsett, med forskjellige generasjoner kort, og brukt bekjente sine flerkort-oppsett, men den lille microstutteringen jeg har opplevd synes jeg ikke er spesielt ille.

Dette er dog en diskusjon for en annen tråd. Eventuelt kan du følge opp med en quote i en passende tråd. :)

Trådstarter: For å oppsummere må du se på tester gjort på diverse kort, og helst i spill som du selv spiller, for selv om HD6950 gjør det bedre i en benchmark kan GTX570 gjøre det bedre i spill. Specs avhenger altså av arkitekturen, og specs kan bare sammenlignes på kort som kjører samme GPU(enten de er klokket opp eller ned).

Endret av MrPr0
Lenke til kommentar

Pris på kommende kort som vi ikke vet noe med sikkerhet om er ganske enkelt ikke mulig å si sikkert, men siden nVidia konkurrerer med AMD er det ikke urimelig å anta at kort i samme sjiktet vil ha mer eller mindre samme pris.

Altså at hvis GTX 660 yter omlag like godt som HD 7870 vil det koste noe rundt det HD 7870 koster.

-Deluze

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg gidder å vente på at resten av de nye Nvidia kortene skal komme, da jeg uansett vil ha ett kort med Asus DirectCU II kjølingen, eller noe veldig lignende. Og regner ikke med å se noen slike utgaver av de nye kortene med engang.

Har ventet litt på HD 6970: http://www.dustinhom...duct/5010550139

Men jeg ser nå at det ikke er HDMI utgang på dette kortet, noe som overrasker meg litt. Hvorfor er det uten HDMI utgang?

Så er det HD 7870: http://www.dustinhom...duct/5010624036

Men syntes det ser ut som en annen type kort.

Bare 2 slots og plastikken rundt kortet går ikke helt ut i kantene, som gjør at det ser litt mere "jalla" ut, syntes jeg.

Fikk igjen litt på skatten, så kan strekke lommeboke litt ekstra.

Vurderer nå HD 7950: http://www.dustinhom...duct/5010621054

Jeg har vel i bunn og grunn ikke behov for ett så dyrt kort, men..

Meninger om dette, eller andre forslag? :hmm:

Lenke til kommentar

Fant ut at det man enkelt kan bruke overgang fra DisplayPort til HDMI :roll:

Da kan jeg bestille HD 6970 alikevel, og slippe litt billigere unna.

Men det står ikke på lager, og heller ikke noe dato eller bestillingstid hos Dustin.

Er kanskje ikke mulig å bestille dette kortet lenger?

Endret av Sending!
Lenke til kommentar

Fant ut at det man enkelt kan bruke overgang fra DisplayPort til HDMI :roll:

Da kan jeg bestille HD 6970 alikevel, og slippe litt billigere unna.

Men det står ikke på lager, og heller ikke noe dato eller bestillingstid hos Dustin.

Er kanskje ikke mulig å bestille dette kortet lenger?

Både Powercolor og Sapphire har dual fan kort med heatpipes som også støyer en god del mindre enn referance-kjøleren.

Komplett har tilbud på Powercolor HD6970 i Superweekend-kampanjen, 1995kr. Vil påstå at det er et greit kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...