kentroan Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Hei, jeg bruker å filme filmer i full HD og nå har jeg filmet en film og exportert den slik at den tar opp 80GB av hardisken min. Er det en måte jeg kan komprimere filmen uten å miste noe kvalitet? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Komprimerer du så mister du kvalitet. Freemake og andre konverteringsprogrammer kan omgjøre til valgt filstørrelse http://www.freemake.com/free_video_converter/ slik at du f.eks kan redusere kvaliteten til å passe f.eks en tolags bluray plate (50 Gb) eller en DVD (4,7 Gb). Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 10. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2012 Komprimerer du så mister du kvalitet. Freemake og andre konverteringsprogrammer kan omgjøre til valgt filstørrelse http://www.freemake.com/free_video_converter/ slik at du f.eks kan redusere kvaliteten til å passe f.eks en tolags bluray plate (50 Gb) eller en DVD (4,7 Gb). Vet du om et annet program som du nevnte som også fungerer på mac? Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 @kentroan : Handbrake for OS-X er gratis, mange benytter denne. Elgato H.264 HD er en usb-hardware og software løsning, koster noen kr. Alt igjen avhenger av hva du ønsker å oppnå og konvertere til osv. @Ankh : Komprimering er jo ikke ensbetydende med lossy / tap , finnes jo også lossless formater om man ønsker (bare å google ivei). Men igjen alt avhenger jo av hva man ønsker å oppnå og hvilke programmer man ønsker å benytte. Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 10. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2012 @kentroan : Handbrake for OS-X er gratis, mange benytter denne. Elgato H.264 HD er en usb-hardware og software løsning, koster noen kr. Alt igjen avhenger av hva du ønsker å oppnå og konvertere til osv. Det eneste jeg ønsker å oppnå med komprimeringen min er at filmen går fra en størrelse på 80GB til 10GB eller mindre med minst mulig kvalitetstap. Vil du da anbefale meg at jeg kjøper Elgato H.264 HD? Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) Tja jeg har Elgato sin og morsom sak det, frigjør endel cpu osv men vil heller prøvd ut først med Handbrake. Den gjør samme jobben og er tross alt gratis. Uansett er komprimering tidkrevende så ikke forvent at den er ferdig på 3min :-) ... Ligger på 150-200fps her så noe kjappere enn realtime men ikke fort nok. Handbrake lenke Før du gjør noe så bør du kanskje google litt om videoformater osv og se ann hva du skal bruke filmene til fremover. Ikke alle formater som leses av alle programmer osv eller har andre fordeler eller bakdeler. F.eks hva Apple selv støtter står her. Mens Final Cut Pro støtter enda mer, iMovie mindre osv. Endret 10. mars 2012 av Refraction Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Du trenger ikke noe annet program enn Final Cut om du vil komprimere filmen din. Om planlegger å redigere videre på filmen, eksporter til ProRes 422 (LT) - eller om du bare skal vise den fram, eksporterer du til h.264. Det finnes flust av final cut-toturials på nett om du bruker google. Mistenker forøvrig at du har piratkopiert FCP 7 - og anbefaler dermed å heller bruke 1700kr på Final Cut X, hvor det er en god del enklere å eksportere til ulike formater. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Når jeg tenker komprimering, så har jeg sett altfor mange eksempler på folk som filmer f.eks lokalteater forestillinger for teateret, og så overføres det til en pc og er fort 10-20 Gb. Når de da velger å redusere oppløsningen for å presse opptaket inn på en 4,7 Gb DVD så blir resultatet brutalt dårlig. Ender med at f.eks ansikter bare blir en tom fargeklatt uten å se ansiktstrekk i det hele tatt. De finnes bedre måter å gjøre det på, og noen filmer fvel i flere format samtidig som fotoapparatene gjør når de knipser i raw og jpg samtidig. Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Takker for tipset, jeg skal prøve å google litt etter FCP 7 eksportering til h.264 Men for å få det oppklart så fikk jeg FCP 7 med skolen når jeg startet på medier og kommunikasjon for to år siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå