D-600 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 En kan velge å vise rutenett i søkeren på mitt kamera(d90)noen som vet om en kan velge å vise det "gyldene snitt " i stedet? Synes det hadde vært genialt med tanke på komposisjon;) Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Secci%C3%B3_%C3%A0uria_-_Golden_section.png Er ikke så ekstremt vanskelig å få til, jeg klarer det fint med standard rutenett på D90. Gjør du feil så kan du alltid rette opp i Lightroom. Edit: Fokuspunkt 5, til høyre for midten er vel ganske nært det gylne snitt. Endret 9. mars 2012 av Bjohansen Lenke til kommentar
telealf Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Ja enig, dette hadde vært en nyttig sak. Det er jo mange kameraer som har visning av tre-delings. Av de få jeg har prøvd er det ikke mulig å bytte mellom ulike nett. Så det beste er å øve seg på å bruke eksisterende nett. P.S. Mange blander sammen rule-of-thirds, tredeling, men dette er noe annet. Mange ting slik som bankort og fyrstikeske er lagd etter det gylne snitt, med kortsiden etter det gylne snitt ut fra langsiden. Linjer for det gylnde snitt vil være nærmere sentrum enn tre-deling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå