Gå til innhold

Fast grad vs variokontrast fotopapir

Anbefalte innlegg

Kva er eigentleg skilnaden på desse to?

Eg vil kopiera opp knipsing av familie og venner, så har ikkje ekstremt høge krav til resultatet. Sjølvsagt, det skal vera brukbart. Fin kontrast. Eg tar svart og kvit filmar.

Ein ting til. Er det "vanleg praksis" å testeksponera papiret for kvar negativ ein kopierer opp? I så fall, vil ein ikkje "sløsa" mykje fotopapir? Eller kanskje dette går litt på autopilot når ein får litt erfaring?

Takkar for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Variokontrast eller ikke kan jeg ikke svare på, men har du ikke krav til at alt skal bli perfekt går det fint å gjette omtrent riktig eksponering med litt erfaring, i hvert fall for enkle negativ. Du kan jo justere litt med tiden i fremkalleren også.

Skal du testeksponere før du lager en stor kopi kan du teste med et mindre ark og et representativt utsnitt først for å spare papir. Du kan også gi ett ark flere ekponeringer i striper så du får mer å velge i.

Lenke til kommentar

variokontrast vil si at du kan variere kontrasten med et fargehode på forstørreren. Mer magenta gir høyere kontrast, og mer gult gir lavere kontrast. (Blått, om du har det, lar du stå på null) Det finnes oversikter fra papirprodusentene på hvilke innstillinger på din forstørrer som tilsvarer de ulike kontrastgradene som fast kontrast fotopapir har.

En teknikk som utnytter variokontrast er å gi ulik kontrast til ulike deler av bildet, eller dele opp eksponeringen slik at noe er med en kontrastgrad og resten med en annen. Da kan du, hvis det gjøres rett, få svært gode resultater. Men det krever øvelse.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...