Gå til innhold

Nytt videokamera / speilrefleks med mulighet for ekstern mikorofin

Anbefalte innlegg

Hei

Har en del oppdrag for tiden med video. Har et samsung video kamera fra før, men det har ikke ekstern mic inngang.

Og jeg merker at mikrofonen tar opp en del støy rundt om i rommet.

Har en prisklasse fra 5000 - 10 000

Og jeg mottar gjerne tips på hva som finens der ute.

Tenkte enten på et dedikert videokamera eller et speilrefleks, men viktig at jeg kan koble på egen mic

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er fornøyd med ditt nåværende videokamera så kanskje du burde heller satse på en ekstern opptaker og synkronisere i etterkant ?

H4n er en veldig populær opptaker og du kan enkelt synkronisere i etterkant.

Autofokus på speilrefleks under filming er omtrent ubrukelig så det er anbefalt og gjøre det manuelt, hvis du skal ha et fotoapparat som fungerer godt til filming burde du heller se på de systemkameraene uten speil siden de har en bedre autofokusfunksjon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

God poeng, kamera blir jo stående på tripod, og det filmer uten at noen kontrollerer det. Så hvis autofokusen er dårlig,er jo det et problem

Dessverre, er jeg ikke veldig fornøyd med mitt nåværende kamera, da det sliter i low light.

Skal ta en titt på systemkameraene, men er det noen som vet noe om det videokameraet jeg postet

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke all verden om videokameraer, men her er noen poenger du bør tenke på.

1. Du skriver at kameraet skal så på stativ og bare filme ubetjent. Av speilrefleksene er det kun Nikon som har autofokus mens du filmer, og den er heller ikke spesielt bra. På Canon må du trykke på en knapp for at kameraet skal refokusere. På den annen side, skal du bare filme med vidvinkel og et oversiktsbilde er det nok best å skru av autofokusen uansett.

2. Skal du filme også i andre sammenhenger er det verdt å merke seg at søkeren ikke kan brukes mens du filmer med speilrefleks.

3. Opptakstid: Alle systemkameraer som selges i Norge er begrenset til opptak på rett under 30 minutter. En god del modeller er også begrenset av filstørrelse og det gir for mange opptak på rundt 12 minutter i beste kvalitet. Kan du nøye deg med VGA-kvalitet tror jeg noen kan gi lengere opptak.

4. Skal du sjekke lydnivå underveis er ikke det så lett med systemkameraer da de stort sett mangler utgang for hodetelefoner.

I dårlig lys kan et systemkamera gi en god del bedre videokvalitet. Hvis du ikke trenger det er et videokamera rimeligerer og enklere i bruk. Det gir også mer dybdeskarphet, men mindre kontroll over dybdeksarpheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode tips.

Hører dog nesten bare snakk om system og speilrefleks. Hva med fks et dedikert videokamera, lest et par anmeldelser av det canon kamera jeg postet litt lenger opp her, og det kommer ut ganske godt, men siden det ikke blir tatt opp her, er kanskje ikke det verdt å tenke på.

Lenke til kommentar

Magic lantern firmware til 550d/600D så har du kongekamera!

Sleng på 50mm f1.8 eventuelt litt bedre versjonen på F1.4 så kan du produsere kvalitetsopptak ;)

Har 550D med magic lantern og kameraet er bare helt konge!

Man får blant annet mulighet for å høre på lyden fra mikrofonen i realtime og endre/minske tilfelle det er for høyt og lavt ved bruk av magic lantern "add on " og masse masse flere funksjoner.

Mest jeg bruker er muligheten til å ha " follow focus" direkt på kameraet. Der man stiller fokuset på 2-3 punkter og ved enkelt tastetrykk så er den fokusert på det punktet du vil ha den.

Annbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...