Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PCen fryser på random tidspunkt

Anbefalte innlegg

Hei, nylig stod min stasjonære PC kald i et par uker da jeg var på ferie. Når jeg kom tilbake startet den opp som normalt og alt virket helt fint. Jeg merket først problemet da jeg skulle spille Skyrim. Pcen sluttet å virke, bildet på skjermen frøys, tastatur / mus funket ikke. Prosessor-lyset foran sluttet å blinke. Eneste jeg kan gjør er å fysisk restarte med reset knappen. Dette skjer nå hver gang jeg starter opp. Etter 10-20min så fryser den helt, og eneste jeg kan gjøre er å restarte.

Dette har jeg gjort:

• Sjekket temperatur på prosessor (kjørte opp mot 90C) - kjøpte ny vifte ligger nå på stabile 40-50.
  • Kjøpt ny strømforsyning (gamle manglet 24pin som hovedkortet egentlig trenger)
  • Oppdatert BIOS til nyeste versjon
  • Kjørt memtest utallige ganger - ingen feil.
  • Tatt fra hverandre hele PCen og kjørt med de to minnebrikkene en og en for å se om en av de var problemet - det var det ikke

Pcen fryser altså enten mens windows kjører, under oppstart når logoen til windows viser, i BIOS, under ubuntu. I og med at samme problem også oppstår i BIOS antar jeg at hovedkortet er problemet, men vil være sikker før jeg bruker penger på noe nytt. I tillegg så er heatsinken på chipsetet vanvittig varm (men temperaturen i BIOS leses til ish 30-40 grader), jeg kan ikke ta på den en gang - kan det være her problemet ligger?

Oppsett:

• Hovedkort: ASUS P5N-D (rev 1.02G)
  • RAM: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5
  • CPU: Intel Core 2 Quad Q8200
  • Skjermkort: Gainward GeForce 9800GT 1GB GDDR3
    • Strømforsyning: Corsair CX600
    • Operativsystem: Windows 7 (64-bit)

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Monter en vifte midlertidig for å få vekk varmen fra chipsett, så får du svaret på om det er der det ligger.

Litt halvveis løsning, har montert en 80mm vifte med strikk på heatsinken, og ser ut som at det har stabilisert seg nå. Håper det holder seg - evt så ryker hovedkortet for godt om et par mnd, men funker foreløpig. Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...