Gå til innhold

[Løst] Hva slags server anbefaler dere? Budsjett 20.000kr eller mer mot en god grunn.

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Takker igjen for henvendelsene.

Jeg har besluttet at jeg vil gå for en server som er ny. Økonomi er heller ikke stort problem, så vi trenger ikke å tenke så mye på at det ikke må være så dyrt.

Jeg tror jeg vil gå for en rack server, pga mulighet for fremtidig ekspansjon, og da er det litt upassende å ha mange kabinett servere.

Den serveren som flere har har snakket om, Dell Poweredge R210, er ingen dum idé, den virker som en god kandidat. Kanskje jeg skal gå for denne?

Men det var noen som foreslo noe fra Supermicro, kan noen lenke til en spesifikk server som de tenkte på?

Jeg kan se at det finnes blad servere hos Nextron.no, Er dette priser for bare skapet? eller per/stk? eller begge deler? Litt usikker her.

Noen som kan gi en uttalelse angående de serverne som Komplett.no tilbyr? Særlig den rack serveren.

Jeg vil ha litt mer informasjon om de andre før jeg går for Dell Poweredge serveren.

Takker for flere innspill :)

Lenke til kommentar

Firedobbler du budsjettet ditt så får du kjøpt deg;

7u supermicro bladecenter

- 2x strømforsyninger

- managment module

- switch

2x Blades

- 2x E5620 quad 2,4 ghz

- 24gb ddr3

- ipmi modul

Siden jeg er fan av brukt utstyr selv, så viser jeg da hva du brukt får for en lavere pris:

HP c7000 bladecenter

- 6x strømforsyninger

- 1x gbit pass through

- 2x cisco 3020 16port gbit switcher

- 10x fans

- managment/admin module

16x HP BL460c servers

- 2x L5335 quad 2,0ghz

- 16gb ddr2 ecc

- Smart array E200I

- NC325M pci-e quad gigabit adapter

- qlogic 4gb fiber channel adapter

256gig ram/128x2ghz, hadde vært morro leke med hjemme gitt.

Skulle jeg kjøpt nytt over disk ville jeg personlig bestilt en DL380 G7, da CTO med storage chassis for 16x2,5" istedenfor standard 8.

Gjerne for backup 1-2 ganske basic DL120/DL140 med en P800(evnt P412 om spare noen tusenlapper) som har et msa50 12x3,5" array.

(liker 3,5" over 2,5" for backup delen siden du kommer bedre utav det prismessig med mindre antall 2-3tb disker vs et lass 1tb 2,5". komprimisset er lavere ytelse, men nok til backup bruk)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

En grei, ferdig boks (uten OS) er f.eks. http://www.dustin.no/dell-poweredge-r210-ii-e3-1240-33-8mb-8gb-2x1tb/product/5010619480?intcmp=searchProvider_dacsa

Denne har mer enn nok ytelse til å drive forumet du snakker om, selv om du får flere tusen brukere...

Har to stk av denne modellen - en er 2 år og en ca 1 år gammel (altså ikke helt identisk hardware). De holder i bøtter og spann for trådstarters behov, og kvaliteten er glimrende. Laget for 24/7/365 drift, mine to har vel en oppetid på 99,6 og 99,8 %. Relativt små av størrelse er de også. Ulempen er at 1U servere bråker noe infernalsk, 40mm vifter med 5 - 6 000 omdreininger er ikke akkurat stille. For meg er det ikke noe problem, da jeg har begge plassert hos Verizon.

Dette er profesjonelle servere med 2 stk Intel nettverkskort, Mulighet for raid 1, DRAC og mulighet til å overvåke server via IPMI (sjekke status, slå av/på server osv).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så disse Dell Poweredge serverne bråker mye? Det er litt viktig at de ikke bråker for mye, da serveren skal befinne seg i residensen.

De serverne som sikkert er mest stillegående er nok Tower, men det har jeg besluttet at jeg ikke skal ha.

Ingen som har noe mer å si, rettet mot innlegg nr 22? Jeg vil da bestille Dell Poweredge imorgen, med mindre noen mener at jeg burde heller gå for Supermicro etc.

Lenke til kommentar

Viftestøy er et generelt problem for alle 1U og 2U servere, dvs de som er laget for rack - pga små og hissige vifter. Hvor disse vanligvis plasseres er ikke støy noe problem - og det leges således ikke særlig vekt på. Jeg har hatt tower og 1U server ved siden av hverandre, så jeg vet hva forskjellen er

Men du kan løse støy problemet i stor grad ved å skaffe deg et rackskap og lydisolere dette noe bedre - og sette noen store vifter inn i dette. Jeg driver faktisk å planlegger et skap med skikkelig støydemping selv. Skal bruke et par/tre store saktegående vifter til å sende luft gjennom dette. Planen min er nemlig å få alt jeg har hjemme, dvs servere (3 stk), switcher etc plassert et sted. Jeg kommer også til å gå over til rackkabinett, så jeg planlegger et 18 - 20U kabinett. Ja jeg har 3 stk hjemme i tillegg til to hos Verizon.

Poweredge R210 er et helt greitt utgangspunkt for å lære. Nok ytelse og ikke for dyrt. Dog kan du fint drive læreprosessen på en boks til 2 - 3 000 kroner. Skal du senere ha opp et forum eller nettløsninger som skal være offentlig tilgjengelig og ha høy oppetid anbefaler jeg ikke å kjøre dette hjemmefra. Da er det å leie rackplass i et datasenter etter min mening eneste fornuftige. Her har du redundans på strøm, internett, kjøling og langt bedre overvåking.

Lenke til kommentar

Du vil mildt sagt merke at du har den kjørende.

Spesielt 1u servere så har du en rekke på 4-8 små hissige 4000-8000rpm vifter som skal trekke luften gjennom hele kabinettet, mens på 2-4u har de litt mer spillerom så du har 2rekker med vifter som er litt mer stillegående.

Ville nok heller ikke valgt R210 om den potensielt skal kjøre et forum siden bare 2diskbays.

Skulle jeg bruke en R210 måtte det blitt som appserver med iscsi mot en kraftigere enhet som har databaser/lagringen.

Jeg ville som minimum hatt 8 diskbays, gjerne R510.

2x sas raid1, hypervisor samt systempartisjonene

4x sas raid5, mass-storage

2x ssd raid1, databaser

Er selv såpass heldig at jeg har en grei huseier som lot meg trekke kabler gjennom ganger etc, så jeg har racket stående i boden et stykke unna leiligheten med 4gbit fibertrunk inn til leiligheten.

Hadde nok ikke funket ha det stående i leiligheten med mindre noe seriøs lydisolering.

Så har testoppsett/lab hjemme.

Ville aldri hatt bruksserverne mine stående hjemme selvom jeg har grei oppetid, så er risikoen for nedetid for stor.

Du skal ikke være nede mange timene før du taper brukere permanent.

Har bruksserverne mine stående i colocation i nederland samt noen vps hos leaseweb i nederland som failovers.

Lenke til kommentar

Ville nok heller ikke valgt R210 om den potensielt skal kjøre et forum siden bare 2diskbays.

Skulle jeg bruke en R210 måtte det blitt som appserver med iscsi mot en kraftigere enhet som har databaser/lagringen.

Jeg ville som minimum hatt 8 diskbays, gjerne R510.

2x sas raid1, hypervisor samt systempartisjonene

4x sas raid5, mass-storage

2x ssd raid1, databaser

Du skal ha "svært" store forum for at slike oppsett er nødvendige. Vanlige forum f.eks basert på SMF og phpBB med en del 1 000 brukere kjører faktisk på svakere maskinvare enn R210, og det gjør de greitt. Poenget er bare å sette opp serveren på rett måte, i realiteten betyr det nok minne og caching.

Jeg vil også si at det er tåpelig å bruke 15 - 20 til 30 000 på et oppsett man primært skal lære med, og bruke som fillagring hjemme. Greitt at fillagring tar plass - og slik er ikke R210 det beste med 2 HD bays. Men fillagring krever ikke mye ytelse, og min erfaring (som faktisk implementerer og drifter nettløsninger, forum etc) er å bruke en server til den biten og en annen til fillagringen.

Dog legger vi løsningene mer og mer i cloud oppsett der vi har muligheten til å skalere ressurser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker igjen for nye henvendelser.

Det ser ut til at jeg ikke kan la være å ta stilling til at serveren bråker for mye. Er det så mye bråk at en ikke ville ha klart å sove? Dersom den befant seg i et soverom? (Den skal ikke befinne seg i et soverom). Den vil befinne seg i min residens, ved hjemmesentralen.

Hva må jeg gjøre for å finne en stillegående server? Velge en annen rack server, velge en annen type server, eller gå for en dyrere server?

Jeg tenkte på det at Dell Poweredge bare hadde to stk HDD bays, hvor hver støtter 3TB, altså 6TB totalt. Selger Supermicro noen stillegående rackservere eller bladservere som er stillegående?

Her er det bare å foreslå andre modeller, som er mer stillegående. Det er dere som vil påvirke min beslutting kraftig for hvilken server jeg går for.

Lenke til kommentar

Rack eller blades er sjelden stille - unntatt for løsninger med spesielle kjølesystemer. Husk at de er laget for å plasseres i serverrom/serverskap der støy spiller minimal rolle. Hva som spiller rolle er plass og kjøling. Min erfaring at dette gjelder uansett om merket er HP, Dell, Supermicro eller andre. Og man får ikke sove om den er i soverommet.

Når du sier at du ønsker å lære/forstå server er det etter min mening operativsystemet som er det viktigste og ikke hardwaren. Greit å ha tilgang til funksjoner som DRAC og/eller IPMI. Raid lærer man like godt gjennom software, og virtualisering/hypervisor kan man i realiteten teste ut på det meste. Resten er software, software og software. Det er her man virkelig finner mulighetene - og ikke i hardware. Hardware er egentlig bare snakk om ytelse og skalering, men personlig synes jeg det er langt artigere å få nettløsningen til å håndtere høyere trafikk gjennom å tune de ulike delene av programvaren.

Og det er gjennom installasjon, tuning og konfigurering av operativsystem og programvare man lærer det grunnleggende om server, ikke gjennom å putte inn et overkilloppsett som man knapt bruker noe som helst av. Derfor kan du i realiteten starte med den 3 år gamle stasjonære for den del.

Og ønsker du mindre støy og mere diskplasser er klart tower et bedre alternativ. Du får løsninger som skulle gi deg nok å leke med i lang tid for under 10 000 kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Da har jeg besluttet at jeg går for Dell Poweredge R210: Hvordan bestiller jeg Denne hos Dustin.no? Jeg er en privatkunde og da er ikke denne tilgjengelig, så jeg må være bedriftskunde, og da må jeg ha firmanavn og organisasjons nr, noe som jeg ikke har.

Noen som kan henvise til et annet sted med nøyaktig samme oppsett? Jeg gikk inn på Dell, og da måtte jeg lage oppsettet selv, og da ble jeg litt usikker, med tanke på at det er noe mangelfull informasjon på dustin.no angående versjon av prosessor osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men problemet er at jeg bor ikke i et "Block Watne hus", og derfor vil ikke lyden bli et alt for stort problem. Hvis det skulle vise seg at det blir et problem, da kjøper jeg bar en ny server :)

Jeg har løst det med Dustin.no, og har bestilt serveren.

Takker for alle hjelp jeg fikk i tråden.

Lenke til kommentar

nå har dell redusert støy betraktlig på de nye 1u rxx serverne

har en r310 med 4x sas disker og den høres nesten ikke

har også en r200 med 2 x sas og den lager litt mere støy

har også en 1950 lll med 2 x sas og den bråker sinsykt i forhold

har også en 2900 lll tower med 8 x sata disker og den er den værste

faktisk så mener jeg at om jeg hadde putta r310 inn i et kleskap så hadde jeg ikke hørt den

så jeg tror ikke r210 er noe problem på støy var værre før

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...