Gå til innhold

[Løst] Hva slags server anbefaler dere? Budsjett 20.000kr eller mer mot en god grunn.

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Jeg er interessert i å skaffe en server, denne skal på kort sikt brukes som hjemme server, og deretter evt brukes til å drifte et forum, som jeg har planer om å etablere senere.

Den må ha muligheten til å drifte flere interne HDD eller SAS. Er interessert i USB 3,0. Det hadde også vært greit om jeg kunne koble denne opp mot en NAS server. Jeg setter en grense på 20.000kr, for denne serveren.

Grunnen til at jeg er interessert i å skaffe en server, er å få en bedre forståelse for hvordan dette fungerer, og derfor er jeg interessert i noe skikkelig med mange muligheter.

Det spiller ingen rolle om det er et kabinett eller en rackmonterbar server.

Jeg anser denne som en kandidat.

Hvilken server anbefaler dere? Det kan også være en NAS server som er rask og kraftig.

Søker alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp heller eit supermicro oppsett

Blir ikkje 20k litt lite da? :p

For all del veldig bra, men dyrt er det. Det er jo tross alt priset for bedriftsmarkedet, dog er det driftsikkert.

Nå vet vi jo heller ikkje hvor kraftig serveren skal være , ei heller lagringskapasitet.

Lenke til kommentar

Det er mulig å selv bygge nesten støyfrie servere. Tyan S8812 med 4 x veskekjølte Opteron 6272, SAS, SATA, og fyll opp med disker, pris opp mot 40K

1116816.jpeg

Alternativt, bruk EVGA SR-2 med samme opplegg, pris. ca. 20.000

post-53451-0-75422500-1331299879_thumb.jpg post-53451-0-45382200-1331299925_thumb.jpg

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for svar.

Jeg er interessert i en kraftig server, og er ikke interessert i å bli "snytt", det jeg mener er at jeg betaler for en komponent, så kommer neste utgave rett rundt hjørne til samme pris, men dobbelt så god.

20.000kr er bare noe vi kan "begynne" med, dersom vi har en god grunn til å gå for en dyrere løsning, da vil jeg naturligvis gå for den. Er allerede klar over at servere kan bråke, og den/de skal stå hjemme hos meg til å begynne med. Jeg har Altibox fiberoptisk nett, og det er ingen problemer med å få en ekstremt rask forbindelse dersom den linja som jeg har nå 25/25 mbit/s ikke er tilstrekkelig.

Jeg har en plan om å starte et forum, og teste ut noen løsninger som jeg har tenkt rundt det. Dersom jeg gjør det da trenger jeg ikke en "server-park", fordi forumet vil være i etableringsfasen med få registrerte brukere, og igjen færre aktive brukere samtidig. Jeg ser for meg ett par titalls eller færre som vil bruke forumet. Diskusjon.no har ca. 350 medlemmer som er på hverdag.

Det var en bruker som nevnte "supermicro" oppsett, kan vedkommende gå litt nærmere på dette?

Jeg tror det bør være en rackmonterbar server, men igjen så kan det hende at jeg får litt mer dersom jeg bygger den selv. Men da kan jeg ikke "oppgradere" til flere servere uten at det blir rot. Dersom jeg har rackmonterbar server, da kan jeg samle de inne i et lite rackskap.

Noen flere innspill?

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om du begir deg ut på noe du kan for lite om.

1) ALTIBOX kan teoretisk sett ha flere ukers nedetid mot der du befinner deg. Du er en privat kunde, og om fiberen inn til deg på en eller annen måte ryker vil det ta lang tid før dette fikses. Kan siden du skal lage overleve flere uker uten internett?

2) Om du kun skal kjøre et "vanlig" forum trenger du ingen kraftig server. En mange år gammel server har mer enn nok kraft for å håndtere flere brukere samtidig på et forum.

3) Det at diskusjon kun har ca. 350 brukere innom på en dag stemmer ikke.

Ville tatt dette med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har hatt Altibox i 4 år, og jeg kan ikke registrere at vi har hatt noen nedetid, nok om det. Riktig at jeg kan lite om dette, og det er derfor jeg vil begi meg innpå dette, og har satt en grense på ca. 20.000kr, slik at jeg ikke bruker for mye ressurser på dette. Det er derfor jeg er opptatt av en server med "mange muligheter". Jeg har allerede bestilt data litteratur som skal øke mitt kunnskapsnivå og som skal være en "veileder".

Nå er jeg veldig opptatt av høy ytelse, det er derfor jeg har en stasjonær pc til 32.000kr, og da ser jeg gjerne for meg en server som er tilsvarende. Mitt forum vil ha langt færre brukere enn Diskusjon.no i startfasen dersom det overlever.

Jeg forklarte meg litt utydelig angående brukertall. Diskusjon.no har ca. 350 registrerte brukere som er tilkoblet til en enhver tid. Dette er selvsagt ikke de samme brukerne, men likevel ca. 350 brukere som er tilkoblet samtidig. Så har vi over 1.000 gjester på dette forumet. 1.500 brukere+ som bombarderer serveren med forespørsler krever litt maskinvare. Ikke at jeg trenger det, men dette forumet trenger det.

Lenke til kommentar

Selv om du er privatkunde er det mulig du kan opprette en bedriftsavtale med lavere forventet nedetid.

Dog til en høyere pris, og er det ikke superkritiske ting så ville jeg ikke satset på det.

Uansett, Servere bråker, jeg vet ikke om du har hørt skikkelige servere irl, men det bråker svært mye mer en en vanlig bråkete PC.

Ville satset på å bygge en Server PC selv, og for 20k har får du massevis av kapasitet, mer en nok for et forum og homeserver.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dere vet bedre enn meg hva som duger, når dere insisterer. Men det betyr ikke at jeg skal gå for en billig løsning av laber kvalitet, men vi trenger ikke å overdrive.

Noen som kan gi en uttalelse angående den serveren jeg nevnte i åpningsinnlegget? og de som selger "Supermicro" server i Norge er Nextron.no, og det ser ut til at de fleste maskinvarene ligger på rundt ca. 20.000kr.

Lenke til kommentar

Ta deg en tur på Ebay. Se om du finner noe som er noen få år gammelt. Mye veldig bra som finnes der ute om du leter litt. Ikke trenger det koste så mange kronene heller.

Men for å sette det litt på spissen, et litt stort kabinett og helt vanlig hardware + et skikkelig raid kontrollerkort og noen disker, så er du langt på vei i mål.

Lenke til kommentar

Eventuelt så kan trådstarter bygge en egen server i et "rack-kabinett" siden du foretrekker dette. Går fint og bygge en "server" i 1,2,3U kabinetter med selvvalgt hardware. Siden du var inne på NAS i begynnelsen, er stor lagringsplass et kriterium som skal oppfylles?

Lenke til kommentar

hva med og bestille i fra dell

kjøpte en dell poweredge r310 fikk da noen tusen i avslag pga jobben men denne kosta under 20k før avslag og du kan bytte ut diska senere må ikke være dell disker sas eller sata eller ssd

kjører windows sbs2011 med denne og den bråker ikke mye heller

PowerEdge R310 Chassis, Up to 4 Hot Plug HDDs, LCD Diagnostics 1 10.509,39 10.509,39 SR

Intel Xeon X3470 Processor (2.93GHz, 4C, 8M Cache, 95W TDP, Turbo, HT), DDR3-

1333MHz

1 SR

R310 EMEA1 Shipping Documentation (English/French/German/Spanish/Russian/Hebrew) 1 SR

1U Rack Bezel 1 SR

16GB Memory (4x4GB Dual Rank LV UDIMMs) 1333MHz 1 SR

250GB SATA 7.2k 3.5" HD Hot Plug 4 SR

PERC H700A RAID Controller, 512MB Cache, for Hot Plug HDD Chassis 1 SR

16X DVD+/-RW Drive SATA with SATA Cable 1 SR

2M Rack Power Cord C13/C14 12A 2 SR

Non-Redundant Power Supply (1 PSU) 375W 1 SR

iDRAC6 Express 1 SR

No Operating System 1 SR

Electronic System Documentation and OpenManage DVD Kit 1 SR

You have chosen not to take the Dell PowerEdge installation service 1 SR

Sliding Ready Rack Rails 1 SR

C19 Hot-Swap - R5 for PERC H700, Min.3 Max. 4 SAS/SATA/SSD Hot Plug Drives 1 SR

PowerEdge Order - Norway 1 SR

Base Warranty 1 SR

1Yr Basic Warranty - Next Business Day - Minimum Warranty 1 SR

No Warranty Upgrade 1 SR

Declined Proactive Maintenance

Endret av ssaeth
Lenke til kommentar

Ta deg en tur på Ebay. Se om du finner noe som er noen få år gammelt. Mye veldig bra som finnes der ute om du leter litt. Ikke trenger det koste så mange kronene heller.

En "noen få år gammel" server er noe av det mest slitte og slitne hardwaren man kan få fingrene på.

På meg høres det ut som en relativt kraftig "normal" PC vil være mer enn nok til trådstarters prosjekt.

Lenke til kommentar

En hvilken som helst ferdig-server vil dekke behovene dine, og du bør nok heller bruke 6-7-8000 kr på server, og bruke resten på kursing/opplæring...

En grei, ferdig boks (uten OS) er f.eks. http://www.dustin.no/dell-poweredge-r210-ii-e3-1240-33-8mb-8gb-2x1tb/product/5010619480?intcmp=searchProvider_dacsa

Denne har mer enn nok ytelse til å drive forumet du snakker om, selv om du får flere tusen brukere...

Er helt med på å kjøpe skikkelig serverhardware, i stedet for selvbygg, men du trenger ikke bruke på langt nær 20k på dette.

Lenke til kommentar

En "noen få år gammel" server er noe av det mest slitte og slitne hardwaren man kan få fingrene på.

Spørs jo bare om du kjøper drit eller ikke :)

Jeg er litt glad i utgåtte leieavtaler fra datasentre, så serverne er 12-36måneder gamle og ser ut som de nettop ble tatt fra esken til en brøkdel av nypris.

Solgte i forige uke til et webprosjekt med ca samme budsjett;

1x dl380 g5 8x1,86ghz 16gb P800 m/ 16x 3,5" sas/sata das (lagringsboks)

3x dl140 g3 8x1,86ghz 16gb E200 1x160gb (appservere)

Tror ikke du får tilsvarende server hardware over disk akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...