Gå til innhold

Canon 50mm 1.4 til canon 1000d?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et Canon 1000d kamera med standard objektiv, uten bildestabilisator.

Jeg ønsker å ta fine bilder av nyfødte og gode portrettbilder, primært av barn.

Etter en del søk på nettet, finner jeg ut at canon 50mm 1.4 ser ut til å passe meg best mtp pris og behov.

Hvordan funker dette objektivet til mitt kamera? Kamerahuset er jo noe gammelt og nybegynner. Er det vits i å kjøpe et 50mm objektiv? Eller bør jeg heller først kjøpe et nytt og bedre kamaerahus?

Noen som har erfaringer? Meninger? Andre objektivanbefalinger?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipsene! Skal prøve å sette kit-zoomen min på 50mm ja.

Har sett på 1.8 også, den er jo veldig mye billigere. Men som du skriver ikke like bra.

Så jeg er litt usikker.. Har du noen erfaringer?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt 50mm F1.4 litt, kun lånt. 50mm F1.8 har jeg bare sett på, ikke brukt. 50mm F1.4 har bedre lysstyrke (åpenbart) og mye bedre byggekvalitet. Sannsynligvis litt raskere fokusering også. Optisk er 50mm F1.4 også bedre, men litt nedblendet er det (i følge tester) ganske små forskjeller.

Noen elsker liten dybdeskarphet og er du en av dem så er sikkert den dyreste versjonen verdt prisen. Personlig bruker jeg så store blendere ganske sjelden for normalt vil jeg ha mer dybdeskarphet enn jeg får med F1.4 elelr F1.8 for den saks skyld. Spesielt på veldig korte avstander hvor dybdeskpraheten bare er noen cm med så stor blender. Så gitt et valg vil jeg selvsagt ha best mulig lysstyrke for de gangene jeg trenger det, men det er en avveining mot mange andre faktorer som pris, størrelse og vekt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

ef_50_18ii.jpgef_50_14.jpg

1,8 til venstre. Man ser at fokusringen er helt fremme på objektivet, skikkelig vanskelig å bruke sammenlignet med den fine fokusringen på 1,4. Altså med manuell fokus.

Også ser du at den mangler vinduet med den skalaen der man ser hvor fokus sitter, vet ikke hva det vinduet egentlig heter.

50/1,4 har også mikro-USM AF, det er raskere og stillere enn 1,8 sin AF. Jeg har brukt begge ganske mye

Lenke til kommentar

Kjøpte 50mm 1.4 for ikke lenge siden, og en ting overrsaket meg veldig positivt. Det er laang vandring på fokusringen, så det egner seg fint til å sette manuell fokus presist. Har 1.8 den samme fine utvekslingen på fokusringen?

Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg brukte noen av dem. Jeg hadde 1,4 selv og var fornøyd med den, bortsett fra brennvidden på crop. Dermed solgte jeg den. Jeg syns at 1,8 versjonen, som jeg kjøpte i gave til søstra mi, og har lånt litt innimellom stort sett var irriterende å bruke manuelt, det kjentes slarkt og man fikk litt angst for å komme borti den ringen. Om utvekslingen er den samme? Det aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Kjøpte 50mm 1.4 for ikke lenge siden, og en ting overrsaket meg veldig positivt. Det er laang vandring på fokusringen, så det egner seg fint til å sette manuell fokus presist. Har 1.8 den samme fine utvekslingen på fokusringen?

Ekkel manuell styring på fokusen, viss den hadde vert i orden ville eg like så gjerne hatt den som 1.4, med tanke på pris.

Lenke til kommentar

hva sigma sin 50mm f1.4 ? jeg har den og er meget fornøyd, mye bedre manuel fokus på den enn canon sin 1.8 og 1.4 samt byggekvalitet! eneste er at man kan få en som har bakfokus eller forfokus.

four50s.jpg

Endret av tomme86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så sant du får et riktig kalibrert Sigma objektiv så velg denne. Men husk å prøv det ut i butikken først, så slipper du overaskelser.

Ellers så vil jeg bare si at 50mm f/1.8 er bang for the bucks (ifg. rykter) men dette er en plastikkleke som fort går i stykker. Optisk skal den være skikkelig bra til prisen.

Har testet en slik 50mm f/1.8 og det oser ikke akkurat kvelitet for å si det mildt. Tok ikke bilder med det, men bare satt det på kameraet.

Med tanke på fokusproblematikken til Sigma, så ville jeg satset på 50mm f/1.4.

Har du tid og er tålmodig og vil ha det beste av disse som er nevnt, så kjøp Sigma. Dog bør du være klar over at det kan være ca. 50% sjanse for at du må sende inn kameraet ditt sammens med objektivet for å kallibrere det skikkelig.

Sigma'en er tyngre, større og virker langt mer robust enn dem andre som er nevnt. Optisk skal det vist også være bedre, og prisen er omtrent som 50mm f/1.4.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har et Canon 1000d kamera med standard objektiv, uten bildestabilisator.

Jeg ønsker å ta fine bilder av nyfødte og gode portrettbilder, primært av barn.

Etter en del søk på nettet, finner jeg ut at canon 50mm 1.4 ser ut til å passe meg best mtp pris og behov.

Hvordan funker dette objektivet til mitt kamera? Kamerahuset er jo noe gammelt og nybegynner. Er det vits i å kjøpe et 50mm objektiv? Eller bør jeg heller først kjøpe et nytt og bedre kamaerahus?

Noen som har erfaringer? Meninger? Andre objektivanbefalinger?

På forhånd takk for svar :)

1.4'en til 1000d funker helt fint, men det er opp til deg hva du takler. Har selv kjøpt 1.8'en til mitt 1100d for fotografering av mitt kommende barn, og etter masse testfotografering har jeg erfart at store blenderåpninger krever mye av fotografen. Man får svært smal fokusdybde som man virkelig må ta hensyn til. Ved å bruke denne websiden kan du regne ut fokusdybden. På 50mm f/1.4 må du ha mer enn 70 cm avstand for å komme over 1 cm. Å få ansiktet til ungen i fokus når fokusdybden er 1 cm er utfordrende for å si det mildt. Skal du opp i 5 cm fokusdybde som gir fine babybilder må man 155 cm ifra, og da må du bruke gardintrapp dersom du skal ta bilder rett ovenfra.Om man mestrer teknikken med høyblender-fotografering gir det fantastiske bilder, men det er omtrent som å sette seg inn i en formel-1-bil. Det krever en helt spesiell finesse.

En forsiktig vurdering fra meg er at 50mm 1.4 til 1000d er litt overkill siden det kamerahuset ikke har den beste autofokusen og kan få problemer med å treffe skikkelig. Om du er dyktig til å fokusere manuelt og mestrer dof-problematikken går det helt fint dog.

Lenke til kommentar

1.4'en til 1000d funker helt fint, men det er opp til deg hva du takler. Har selv kjøpt 1.8'en til mitt 1100d for fotografering av mitt kommende barn, og etter masse testfotografering har jeg erfart at store blenderåpninger krever mye av fotografen. Man får svært smal fokusdybde som man virkelig må ta hensyn til. Ved å bruke denne websiden kan du regne ut fokusdybden. På 50mm f/1.4 må du ha mer enn 70 cm avstand for å komme over 1 cm. Å få ansiktet til ungen i fokus når fokusdybden er 1 cm er utfordrende for å si det mildt. Skal du opp i 5 cm fokusdybde som gir fine babybilder må man 155 cm ifra, og da må du bruke gardintrapp dersom du skal ta bilder rett ovenfra.Om man mestrer teknikken med høyblender-fotografering gir det fantastiske bilder, men det er omtrent som å sette seg inn i en formel-1-bil. Det krever en helt spesiell finesse.

En forsiktig vurdering fra meg er at 50mm 1.4 til 1000d er litt overkill siden det kamerahuset ikke har den beste autofokusen og kan få problemer med å treffe skikkelig. Om du er dyktig til å fokusere manuelt og mestrer dof-problematikken går det helt fint dog.

Men en blender jo heller bare ned litt dersom DOF blir for smalt på en gitt avstand? Med forbeold om at lysforholdene tillater det.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Som andre sier her:

50mm f/1.4 er ett meget godt objektiv med tanke på byggekvalitet, USM motor som er rask og stillegående, optisk kvalitet etc. Har denne selv til mitt eldre 30D (ja vurderer å bytte snart, hehe).

50mm f/1.8 er billigere, men mer plastikk følelse. Har ikke USM motor så fokus er tregere og bråker mer. Fokusringen er i front og trang å komme til og denne snurrer rundt også ved atuo fokus innstillinger. Men meget god optisk kvalitet. Kona har denne på sitt 350D(hun vurderer å oppgradere også ;) hehe).

Så personlig ville jeg godt på 1.4 om man skal ta bilder av spebarn og små barn på grunn av støy og mer lysstyrke. 1.4'en blir også fortere skarp enn 1.8. Så 1.4 blir som regel meget skarp på blender 2 ca, men 1.8 blir meget 2.2 eller 2.5.

Akam hadde en sammenligningstest mellom disse (så søk under tester her) og kom fram til konklusjonen at 1.4 er best av de to, men 1.8 er ikke dårlig optisk og 1.8 ga mest for pengene.

Men om spedbarn sover så bør man være så stille som mulig, iallefall helt til man tar det perfekte bildet etter ha justert og fokusert, så knips og vips bilde slik man vil ha det. Om fokusmotor støyer så kan barnet kanskje våkne eller bevege på seg, til og med øynene kniper litt sammen og dermed ødelegger det "perfekte" bildet av den nyfødte.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Men en blender jo heller bare ned litt dersom DOF blir for smalt på en gitt avstand? Med forbeold om at lysforholdene tillater det.

Joda, det er på f2.8-5.6 disse objektivene virkelig skinner. Med 50mm'eren velger jeg så høy iso jeg kan uten å innføre støy, og så lav lukkertid jeg føler jeg mestrer, og så blender jeg så lavt ned som lyset tillater. For innelys havner jeg ofte på iso 1600 og 1/60 sekund og blender gjerne ned til f2.8. Men det er alltid best å sette på mer lys og komme ned på iso 800 og 1/100 sekund, og tillate seg en f4 eller så. Først da kommer de suverene bildene man ønsker å ta vare på.

Poenget mitt er at et f1.4-objektiv løser ikke automatisk alle utfordringene med lavlys-fotografering. Det er greitt å vite om før man investerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre sier her:

50mm f/1.4 er ett meget godt objektiv med tanke på byggekvalitet, USM motor som er rask og stillegående, optisk kvalitet etc. Har denne selv til mitt eldre 30D (ja vurderer å bytte snart, hehe).

50mm f/1.8 er billigere, men mer plastikk følelse. Har ikke USM motor så fokus er tregere og bråker mer. Fokusringen er i front og trang å komme til og denne snurrer rundt også ved atuo fokus innstillinger. Men meget god optisk kvalitet. Kona har denne på sitt 350D(hun vurderer å oppgradere også ;) hehe).

Så personlig ville jeg godt på 1.4 om man skal ta bilder av spebarn og små barn på grunn av støy og mer lysstyrke. 1.4'en blir også fortere skarp enn 1.8. Så 1.4 blir som regel meget skarp på blender 2 ca, men 1.8 blir meget 2.2 eller 2.5.

Akam hadde en sammenligningstest mellom disse (så søk under tester her) og kom fram til konklusjonen at 1.4 er best av de to, men 1.8 er ikke dårlig optisk og 1.8 ga mest for pengene.

Men om spedbarn sover så bør man være så stille som mulig, iallefall helt til man tar det perfekte bildet etter ha justert og fokusert, så knips og vips bilde slik man vil ha det. Om fokusmotor støyer så kan barnet kanskje våkne eller bevege på seg, til og med øynene kniper litt sammen og dermed ødelegger det "perfekte" bildet av den nyfødte.

Lykke til! :)

vil bare si at den har ikke "ekte" USM, den har micro usm og ikke ring usm som L optikken har. Har hørt at fokusmotoren har en tendens til å ryke men det er vel heller en meget lav prosentandel det skjer med (?).

Lenke til kommentar

vil bare si at den har ikke "ekte" USM, den har micro usm og ikke ring usm som L optikken har. Har hørt at fokusmotoren har en tendens til å ryke men det er vel heller en meget lav prosentandel det skjer med (?).

f/1.4 er veldig følsom for støt forfra, så der er det absolutt en fordel med solblender for å unngå uhell(Bajonettfeste er i selve huset, ikke den delen som beveger seg under fokusering).

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Takk for alle råd og tips.

Jeg tror jeg nå har bestemt meg for å investere i f/1.4. Ser det varierer veldig i pris..

Er det noen av dere som har erfaringer med hvor det er best å kjøpe objektiv? På nett? I butikk? Hvor har de peiling? Best pris?

Jeg bor i Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...