timmi_d Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 (endret) Hei. Jeg skriver en masteroppgave om basel iii og virkningen rammeverket vil ha på den norske banknæringen. Jeg skal i hovedsak se på hvordan norske banker er stilt for å møte de nye kapital- og likviditetskravene. Deler av kapitalkravene trer i kraft i 2013, og bankene er nå inne i en implementeringsperiode der de må rapportere til myndighetene. Metoden jeg i utg. punktet hadde tenkt å bruke var å undersøke årsrapportene (2011) til de 5 største norske bankene og bruke disse til å vurdere om trenden for norske banker er at de allerede oppfyller kravene i dag (31.12.2011). Det jeg etterhvert har funnet ut er at norske banker er noen av de mest solide i verden, og funnene jeg vil få er at alle bankene allerede oppfyller kravene. Dette gjør at en slik løsning blir lite interessant og jeg vurderer å gå bort fra denne metoden (evt. endre problemstilling). Det jeg lurer på er om noen har innspill, forslag til alternative metoder å løse en slik problemstillinga på, eller evt. andre problemstillinger rundt basel-rammeverket. Og om det finnes andre dagsaktuelle temaer for norsk banknæring som kan være interessant å undersøke. Setter stor pris på innspill:) Endret 8. mars 2012 av timmi_d Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Du kan se på hvordan disse nye kravene vil påvirke bankenes virke framover. Eventuellt om det vil slå ut i høyere lånerenter, vanskeligere å få lån etc. Hvordan ser finansieringen av bankene ut, har de endret gjeldsgraden.. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Kan være verdt å se på hva som legges til grunn for risikovektene, og om endrede risikovekter kunne ført til en annen konklusjon. Her tenker jeg spesielt på mulighetene for at bankenes idé om at det er umulig å tape på boliglån ikke lengre holder stikk; disse utgjør en stor andel av balansen med ekstremt lav vekting, selv en marginal endring i risikovektingen ville medføre en stor reduksjon i oppfattet soliditet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå