KarmaZ Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Hei, jeg er på utkikk etter et brukervennlig slektsprogram. Gjerne også hvor man kan legge ved/eller at programmet viser søskenbarn, tremenninger, tanter/onkler osv. Har prøvd litt forskjellige program i det siste. Men av disse har det vært uryddig, lite forstående, hvor man kun legger inn mor/far, bestemor/bestefar osv. vil gjerne ha et program som utdyper seg mer i slekt, og ikke bare mor/far/sønn opplegget. Så håper noen kan rådføre meg til et program som man selv har gode tilbakemeldinger på. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 (endret) Hvorfor ikke prøve et nettbasert program som MyHeritage. Du kan prøve det ut gratis, og så kan du eventuelt abonnere etterhvert. Den store fordelen med MyHeritage er at du kan utnytte at andre også legger inn slektsledd. Si at en tremenning av deg legger inn og dere får match på personer så kan disse bekreftes og man får en form for kobling mellom slektstre. MyHeritage har også et nedlastbart program, "Family Tree Builder" med mye av den samme funksjonaliteten - blant annet Smart Matching. Gratis i utgangspunktet, men utvidet funksjonalitet koster en USD 75 i året - som egentlig er utvidet funksjonalitet på nettløsningen. Om du ikke har prøvd MyHeritage og Family Tree Builder anbefaler jeg disse. Og her kan du fint legge til tanter/onkler, søskenbarn, tremenninger etc. Endret 8. mars 2012 av Bolson Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) "Alle" moderne slektsprogrammer gjør det du ber om. Jeg vil anbefale å starte med lista til DIS Norge. De har tips for nybegynnere også. Sjøl bruker jeg Legacy som er laget i USA, men oversatt til norsk. Standardutgaven er gratis og deluxe edition koster USD 29,95. Jeg ville i alle fall ha sjekket ut GRAMPS som er gratis. Jeg vil ikke anbefale de rent nettbaserte tjenestene som Geni, MyHeritage o.l. fordi du her raskt kan miste herredømmet over ditt eget slektstre. Dessuten er de ikke laget som slektsprogram som sådan, men for den som vil samarbeide med andre om slekta. Flere har visstnok fått Adam, Eva, gud og allah i slektstreet sitt på disse stedene når de kopler seg mot hovedtreet. Sjekk denne diskusjonen på Digitalarkivet som en av mange som problematiserer dette. Disse nettbaserte tjenestene kan eventuelt brukes i tillegg til et slektsprogram du har installert på din datamaskin. Slektsinformasjon fra disse stedene er ikke nødvendigvis troverdig og bør verifiseres mot (primær)kildene før du legger den inn hos deg selv. Edit: Presisering. Endret 12. mars 2012 av BonzoDog Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå