Gå til innhold

Sagblad i vinkelsliper?

foenix

Anbefalte innlegg

Tilsvarende har blitt solgt på Clas Ohlson også, både med tre- og metall(!)sagblad. (nå er det visst kun reserveblader å få tak i, ikke pakken med selve "Safe Saw-systemet") Metallsagbladet er betydelig mer effektivt enn kutteskive, og gir "kalde" jernfliser, ikke glødende gnister. Så lenge man bruker det medfølgende beskyttelsesdekslet som "klapper igjen" så snart man tar den bort fra emnet, så er den neppe særlig mer farlig enn en vanlig håndsirkelsag, som jo også har tilsvarende type fjærbelastet deksel. Uten deksel, derimot -da ville jeg holdt "pølsefingrene" langt unna...

Glemmer du ikke hastigheten? Det er stor forskjell på en vinkelsliper og en sirkelsag, i turtall. Eller har du erfaring med dette selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemmer du ikke hastigheten? Det er stor forskjell på en vinkelsliper og en sirkelsag, i turtall. Eller har du erfaring med dette selv?

Har prøvd den med metallsagblad selv, ja. Ser ikke helt at hastigheten gjør den store forskjellen, så lenge bladene er beregnet for turtallet og ikke mister tenner eller "eksploderer". Dette er noe som, i alle fall i teorien (og i advarslene/håndbøkene) også kan være en fare om man bruker kappeskiver for en 230mm vinkelsliper i en 125 eller 115mm (etter de først er nedslitt til passe diameter, naturligvis...), fordi turtallet på den lille sliperen er høyere enn de store skivene er ment for, mens periferihastigheten (på ny skive med full diameter) er omtrent lik.

Kommer du først borti bladet på en håndsirkelsag, så kapper du med overveiende sannsynlighet av deg fingeren da også, så den større hastigheten tror jeg ikke gjør så mye forskjell i farligheten -med et lite forbehold om blader som mister tenner.. Faren for å "hogge fast" i arbeidsstykket kan forsåvidt være mindre med høyere turtall, ref. motorsag.

Lenke til kommentar

Det er nok betydelig mindre fare for ulykke med en liten vinkelsliper siden det da blir mindre friksjon og lavere skjærehastighet. Jeg kjøpte faktisk en pakke med diamantslipeskiver på netthandelen engang, og i den pakken fulgte det også med et sagblad som kunne brukes i vinkelsliperen. Dette bladet hugget seg ikke fast da jeg kappet en tykk plank av kirsebærtre på langs.

Når det gjelder de store vinkelsliperne så tror jeg at man bør ligge langt unna slikt og heller prøve et annet alternativ..

Lenke til kommentar

Har prøvd den med metallsagblad selv, ja. Ser ikke helt at hastigheten gjør den store forskjellen, så lenge bladene er beregnet for turtallet og ikke mister tenner eller "eksploderer". Dette er noe som, i alle fall i teorien (og i advarslene/håndbøkene) også kan være en fare om man bruker kappeskiver for en 230mm vinkelsliper i en 125 eller 115mm (etter de først er nedslitt til passe diameter, naturligvis...), fordi turtallet på den lille sliperen er høyere enn de store skivene er ment for, mens periferihastigheten (på ny skive med full diameter) er omtrent lik.

Kommer du først borti bladet på en håndsirkelsag, så kapper du med overveiende sannsynlighet av deg fingeren da også, så den større hastigheten tror jeg ikke gjør så mye forskjell i farligheten -med et lite forbehold om blader som mister tenner.. Faren for å "hogge fast" i arbeidsstykket kan forsåvidt være mindre med høyere turtall, ref. motorsag.

Ok, hvis du selv har forsøkt. Da er jeg ikke så skeptisk. :) Likevel vil jeg fortsatt anbefale folk å kjøpe sag, for kapping av ved, eller trebasserte materialer.

Men, når jeg nevner hastighet så er det i første rekke faren for "hugg" i materialet (som skal kuttes) og den ukontrollerte bevegelsen i vinkelsliperen, som jeg tenker på. Selv en sirkelsag, som har en relativt lav hastighet, hugger hvis en er litt uoppmerksom, eller ukonsentrert. Har sett flere eksempler på dette (selv av proffer) opp igjennom flere ti-år i byggebransjen.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...