foenix Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Har lurt på om jeg skal kjøpe meg en billig vinkelsliper av den store typen og montere et sirkelsagblad for å bruke den til oppkapping av hardved. Er det noen her som har prøvd noe slikt. De selger begge deler veldig billig hos Europris, men jeg er litt usikker på kvalitet og om sagbladene tåler den høye hastigheten. Noen her som har erfaring med slikt? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 hvorfor skaffer du ikek en bajonettsag istedenfor? jeg tror det skal godt gjøres å feste et sirkelsagblad på en vinkelsliper. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Undrer på ditt valg av vektøy, for å kappe ved. Tror også du vil få plunder med å skaffe sagblad, med rett diameter på "monteringshullet", så det passer til vinkelsliperen. Mulig du finner overganger som passer, men... Og så er det store hasighetsforskjeller ute å går. Sirkelsager har en hastighet på ca. 800 - 1200 o/min og en vinkelsliper ca. 10 ganger så høy hastighet. Hvordan sagbladet oppfører seg da, er uvisst? Det kan sage dårlig, for godt, eller "fly" i tusen biter! Et sagblad som sager for godt, kan "hugge tak" og rive vinkelsliperen ut av hånda di. Her er det mye usikkerhet. Så skal du apsolutt prøve, så vær forsiktig! Men en vedkapp er ikke dyr. Det samme med en elektrisk motorsag. Begge er mer egnet for vedkapping. Du kan også kjøpe ei vanlig motorsag brukt, til en rimelig penge. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Jeg har allerede kjøpt dette utstyret. Ikke noe problem å lage en flens som kompenserer for hulldiameteren. Karbidbladet jeg kjøpte var beregnet for opptil 9000 r/m mens vinkelsliperen gir ca 6000 r/m. Fikk begge deler for ca kr 400.- Jeg antar at en motorsag er mye farligere. Vinkelsliperen har 2 strømknapper som må holdes inne og et solid grep. Kan ikke tenke meg at dette er farligere enn motorsager som betegnes som verdens farligste verktøy. Da jeg nevnte hardved, mente jeg ikke vedkapping men oppkapping av hardere tresorter, bjørkeknuter m.m. Endret 11. mars 2012 av dagfinn99 Lenke til kommentar
settings Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 er motorsaga såååå falig? mye lettere med motorsaga, bare og bruke verneutstyr... men liker iden med saaagblad på vinkelslipern diameter på bladet? 1 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Diameteren på bladet jeg kjøpte var 216 mm, men kuttdybden blir betydelig mindre enn halvparten av dette siden hodet på vinkelsiperen opptar en del. Man får imidlertid tynnere kutt enn ved å bruke motorsag, så mindre ved går til spille og det blir mindre mengde med sagflis. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Man får imidlertid tynnere kutt enn ved å bruke motorsag, så mindre ved går til spille og det blir mindre mengde med sagflis. tror du "fortjenesten" ved å bruke tynnere sagblad er så merkbar alt i alt? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Ja.. ja, når du allerede har innkjøpt verktøyet, kunne det vært interessant å få tilbakemelding, når du får prøvd dette i praksis da. Kanskje noe for flere, selv om jeg er skeptisk. Men hvis du ikke har erfaring med verktøy som sirkelsager, vinkelslipere og kanskje også motorsager, så vær forsiktig. En motorsag er farlig, men er saktegående. Likevell er det montert en automatisk stopp (ved kast oppover), da de ferreste rekker å reagere når noe går galt. En sirkelsag er mange ganger så rask og har kuttet mang en fot. Og den vinkelsliperen du har kjøpt, er ca 6 ganger så rask som en sirkelsag. Skjer noe galt, så rekker du sansyneligvis ikke å slippe bryterene. Så tenk over hvordan du kapper, hvordan du står, hvis vinkelsliperen skulle "slå" tilbake. NB! Bjørk og bjørkeknuter går under hardved. Men er ikke hardere enn, at du sager det enkelt med håndsager. Endret 11. mars 2012 av geco5 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg er klar over farene og kommer selvsagt til å være forsiktig. I tillegg er jeg ganske sterk i armer og håndledd og kommer til å bruke hansker, ansiktsvisir og tykke klær. Vinkelsliperen har tross alt en beskyttelseskappe som dekker deler av bladet og derfor beskytter mot evt. tilbakeslag. Jeg er enig i at dette kan være farlig dersom man ikke er vant til tyngre håndverktøy fra tidligere og derfor bør man tenke seg godt om og ikke gå i gang med slike ting uten å være meget reflektert og kritisk med hensyn på evt. risiko for alvorlig uhell. Lenke til kommentar
Salior Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg er klar over farene og kommer selvsagt til å være forsiktig. I tillegg er jeg ganske sterk i armer og håndledd og kommer til å bruke hansker, ansiktsvisir og tykke klær. Vinkelsliperen har tross alt en beskyttelseskappe som dekker deler av bladet og derfor beskytter mot evt. tilbakeslag. Jeg er enig i at dette kan være farlig dersom man ikke er vant til tyngre håndverktøy fra tidligere og derfor bør man tenke seg godt om og ikke gå i gang med slike ting uten å være meget reflektert og kritisk med hensyn på evt. risiko for alvorlig uhell. Vel, å bruke hansker er fy fy når en skal bruke sagblad. Om du skulle være så uheldig og komme borti sagbladet med hansken vil den bli dratt inn i sagbladet og gjøre større skade en om du ikke hadde brukt hansker. Ellers tenker jeg også at sagbladet vil få litt twist på seg og "hoppe" som igjen kan være farlig. Det er ikke noe anlegg på en vinkelsliper så ikke så lett og holde den i rett grad hele tiden. Du kan være så sterk du tror du er i armer og håndledd, men et hopp som du ikke forventer i sagbladet klarer du ikke og holde igjen... og ved 6000 o/min med en dia på 210mm kan du selv regne ut hvor mange km/t og meter sagbladet kommer på 0,5sek.... Lenke til kommentar
Quickcraft Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Dette høres direkte livsfarlig ut, og ville aldri prøvd det. På et sagblad er det veldig store tagger i forhold, og vinkelsliperen er ikke forankret i noe, slik som tilfelle ville ha vært om du hadde hatt det på en sag, som står fast. Farten på dette er så stor, at risikoen for at noe galt skjer er ganske stor. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg kan ikke forstå at farten skulle virke i negativ retning med hensyn på tilbakeslag. Jeg tror heller at det kan være en fordel siden bladet da vil skjære bedre med en høyere hastighet enn ved mindre hastighet. Tenk deg en bil som står med et hjul i grøften. Med lav hastighet vil hjulet ha bedre mulighet for å gripe tak, mens ved større hastighet vil det garantert grave seg lengre ned. Dessuten er ikke taggene på sagbladet så veldig store men faktisk ganske små og tettsittende. Lenke til kommentar
Salior Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg kan ikke forstå at farten skulle virke i negativ retning med hensyn på tilbakeslag. Jeg tror heller at det kan være en fordel siden bladet da vil skjære bedre med en høyere hastighet enn ved mindre hastighet. Tenk deg en bil som står med et hjul i grøften. Med lav hastighet vil hjulet ha bedre mulighet for å gripe tak, mens ved større hastighet vil det garantert grave seg lengre ned. Dessuten er ikke taggene på sagbladet så veldig store men faktisk ganske små og tettsittende. Jeg VET at sagblad kan hoppe, men om du absolutt vil prøve skal ikke jeg stoppe deg.... Regner med de har god beredskap på legesenteret nært deg så de kan sy på igjen fingeren.... 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Hei dagfinn99! Skulle vært interessant å høre hvordan det går med prosjektet ditt. Kan du ikke komme med tilbakemeldinger? Sikkert mange som undrer! Lenke til kommentar
foenix Skrevet 30. april 2012 Forfatter Del Skrevet 30. april 2012 (endret) Det gikk desverre ikke så bra som jeg hadde håpet. Jeg prøvde meg på bjørkeknuten som jeg lot ligge på gulvet mens jeg sagde, men bladet hogg seg fast og både bjørkeknuten og vinkelsliperen gjorde et rykk i hver sin retning. Heldigvis ble jeg ikke skadet fordi jeg stod med spredte ben og sagen havnet mellom bena mine. Muligens skjedde dette fordi jeg ikke spente fast arbeidstykket. Med andre ord, en risikosport som krever godt med verneutstyr. Endret 30. april 2012 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Ha....ha.... Da gikk det, som jeg og noen andre fryktet. Heldigvis gikk det bra med deg. Men i tilegg til at du brukte et suspekt redskap, så gjorde du en alvorlig feil, som du også selv nevner. En mindre vedkubbe, eller som i dette tilfellet en bjørkeknute. Slikt må sikres på en måte, som gjør at den ikke beveger seg, hvis sagverktøyet setter seg fast. Selv med en sirkelsag, er det nok at emnet/vedkubben, beveger seg ørlite til siden og så slår sagen! Og det går så fort, at en ikke rekker å reagere. En vinkelsliper har mye høyere turtall og er ennå faligere, når noe går galt. Det kune gått bra hvis du hadde spent fast emnet, men selv da, kan det gå fryktelig galt. Kubben kan vri seg ut av skrustikka. Bladet kan ryke i fragmenter, som flyr "vegg i mellom" og mye annet kan skje. Så ikke prøv! Spenn fast bjørkeknuten og bruk en bajonettsag, eller en håndsag. Da er du trygg. 2 Lenke til kommentar
citronen Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Jeg har over 2000 timer med motorsag, men merkelig nok er den eneste gangen jeg har vært på legevakta i arbeidstida grunnet et vinkelsliperblad som sprakk og traff meg i nøttene. Motorsag er ikke det farligste; det er knemateren. 1 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 http://kaindl.de/de/home-featured/multisage-set-fuer-den-winkelschleifer.html Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 http://kaindl.de/de/...lschleifer.html Huff, det selges mye rart. Anbefaler ingen å benytte slikt verktøy. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Tilsvarende har blitt solgt på Clas Ohlson også, både med tre- og metall(!)sagblad. (nå er det visst kun reserveblader å få tak i, ikke pakken med selve "Safe Saw-systemet") Metallsagbladet er betydelig mer effektivt enn kutteskive, og gir "kalde" jernfliser, ikke glødende gnister. Så lenge man bruker det medfølgende beskyttelsesdekslet som "klapper igjen" så snart man tar den bort fra emnet, så er den neppe særlig mer farlig enn en vanlig håndsirkelsag, som jo også har tilsvarende type fjærbelastet deksel. Uten deksel, derimot -da ville jeg holdt "pølsefingrene" langt unna... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå