Gå til innhold

Har ikke Securitas NOEN makt?

Anbefalte innlegg

Du forsvarer deg strengt tatt aldri med å angripe.
Nei, så tyven har litt vanskelig for å bruke selvforsvar som argument, rent bortsett fra at temaet har blutt snudd på hodet i Norge

Du kan instalere en bolig alarm.

Hvorfor, det har da intet formål?

PS Gratulerer med 3000 posts

Det er klart en alarm har et formål! "De fleste" vil ignorere et alarmert og heller gjøre innbrudd i hus uten boligalarm.

Haha, jepp, har jobbet i Sector Alarm, så har faktisk gått rundt og forkynnet på den måten der ;)

Det er klart en alarm har et formål! "De fleste" vil ignorere et alarmert og heller gjøre innbrudd i hus uten boligalarm.

Stemmer desverre ikke lenger. Tyvene vet at de har 30 minutter minimum på seg på å bli ferdig, og de trenger ikke mer.

Takk for gratulasjoner med post 3000 :)

Men joda, det har en vanvittig prevantiv effekt pga omreisende vektere, dei veit ingenting om kva som skjer når dei bryter seg inn, og velger derfor et hus uten alarm, dei er også smertelig godt klar over at bare 16% av norges befolkning har alarm, så dei velger heller noen andre.

Det finnes konkrete tall som tilviser dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tallene stammer desverre fra en tid da alarmene ikke var så godt kjent og skurkene ikke visste bedre.

Videre kan det påpekes at det er innstaleringen av plakaten, og ikke selve alarmen som gjør effekt.

Tilslutt bare påpeke at den plakaten med aller størst effekt er denne typen:ProtectedRottweilerH165.jpg

Hvorfor? Jeg tror det har noe med faktum at disse vaktene ikke bryr seg ett døyt om Norges Lover :)

Lenke til kommentar

Tallene stammer desverre fra en tid da alarmene ikke var så godt kjent og skurkene ikke visste bedre.

Videre kan det påpekes at det er innstaleringen av plakaten, og ikke selve alarmen som gjør effekt.

Tilslutt bare påpeke at den plakaten med aller størst effekt er denne typen: *bilde*

Hvor er kildene dine?

Lenke til kommentar

Tilslutt bare påpeke at den plakaten med aller størst effekt er denne typen:ProtectedRottweilerH165.jpg

Hvorfor? Jeg tror det har noe med faktum at disse vaktene ikke bryr seg ett døyt om Norges Lover :)

Gleder meg til og se kildene.

Husdyr blir også ofte brutalt drept under innbrudd.

Lenke til kommentar

Hmm, gjorde en liten google på tema og der ser ut til å være noen som har samme syn som meg, om enn ikke de som selger alarmer:

http://voices.yahoo....gs-3520379.html

http://www.insure.co...ty-systems.html

http://www.helium.co...og/side_by_side

Klart du har her i begge tilfeller noe som forsøker å "overtale" den potensielle kriminelle til å prøve sin lykke andre steder.

Om du virkelig ønsker reell sikkerhet trengs noe mer i begge tilfeller, så jeg har dette i huset:

http://www.youtube.com/watch?v=IT78Hd3VXj4

plus at jeg har bevepnet vakt 24/7 200m borte :)

PS. Begge deler er strengt forbudt i Norge, utfra hensyn til tyvene antar man. :)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Sikkerhetstiltak er et interessant tema, men hold av vakthund og diskusjon rundt dette anser jeg som OT i denne tråden. Jeg har derfor flyttet noen innlegg til en nyopprettet tråd, "Er det lov å holde vakthund i Norge?"

Hold videre diskusjon on topic folkens. Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden, men send gjerne en pm.

- Veileder

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Det stemmer, jeg kan ikke være helt sikker på at min informasjon stemmer overens med norske forhold, selv om jeg ville blitt overrasket om det ikke gjorde det.

At mange er (u-)enige har selvfølgelig ingen relevans for (u-)sannheten av min påstand.

Dog, vi har beveget oss noe bort fra temaet om vekteres "makt" (i Norge).

Såvidt jeg kan se har de ikke mer (eller mindre) makt enn Ola og Kari, jeg skulle ønske jeg kunne si det samme om Politiet.

Lenke til kommentar

Det er ikkje snakk om og være (u)enige eller enige, det handler om at du påstår noe som frastår i faktumet,

I Sector Alarm som var firmaet eg jobbet i var det statistikk på at over 98% av dei som hadde instalert en alarm med profilert bolig aldri opplevde innbrudd eller innburdsforsøk et faktum, om Securitas Dirict, Lyse, Noralarm, G4s eller andre levrandører har andre tall skal eg ikkje utale meg om.

Men 98%? er vell en betraktlig andel med tanke på at det er over 200 innbrud i Norge kvar einaste dag, og Sector Alarm sikrer over 250.000 husstander i 4 forskjellige land, der minst 175.000 av dem er i Norge.

Legg fram noken andre tall så kan folk være "enige eller uenige" i usannheten din.

Lenke til kommentar

Det er ikkje snakk om og være (u)enige eller enige, det handler om at du påstår noe som frastår i faktumet,

?? På norsk (eller engelsk om du foretrekker)??

I Sector Alarm som var firmaet eg jobbet i var det statistikk på at over 98% av dei som hadde instalert en alarm med profilert bolig aldri opplevde innbrudd eller innburdsforsøk et faktum, om Securitas Dirict, Lyse, Noralarm, G4s eller andre levrandører har andre tall skal eg ikkje utale meg om.
Hva er "profilert bolig"?

Men 98%? er vell en betraktlig andel med tanke på at det er over 200 innbrud i Norge kvar einaste dag, og Sector Alarm sikrer over 250.000 husstander i 4 forskjellige land, der minst 175.000 av dem er i Norge.

Tja, der er om lag 2 274 000 boliger i Norge og 418 000 fritidshus.http://www.ssb.no/norge/bolig.pdf

Videre ble det "Samlet sett ble 19 000 simple og grove tyveri fra bolig og fritidsbolig anmeldt i løpet av 2010."http://www.ssb.no/lovbrudda/

Mao er snittet på at 93% av hele boligmassen IKKE blir offer for noe innbrudd.

Mao alarmsystemet reduserer risikoen for innbrudd fra 7% til 2%, en ikke uvesentlig reduksjon, men heller ikke noe å åpne champis for. (Antar her at alarmsystemene ikke er veldig utbredte som dine tal kan tyde på, ellers er det muligens 1% slingringsmonn her)

Spørsmålet er da hvorvidt en vakthund reduserer dette mer enn de 5% poengene som alarmen har oppnådd, noe jeg anser som sannsynlig. Klart en kombinasjon vil trolig være enda bedre.

Om vi fortsetter med tallene ser vi at "Tallene fra forsikringsnæringen er dyster lesning for mange villaeiere over hele landet. Ifølge Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) ble det i 2009 utbetalt 619 millioner kroner i forbindelse med innbrudd." Om vi tar dette som grovanslag på tapene (husk dette tallet inkuderer både kommersiell og privat eiendom, men ikke de som ikke har forsikring) så har du ett gjennomsnittelig tap på ca 32,000kr per innbrudd. En reduksjon på 5% gir en verdi av 1,600kr per år. Dvs at din alarm ikke bør koste mer enn dette fordi det innebærer ett tap for kunden (i snitt), samme gjelder selvfølgelig hunden. Til sist bare observere at dette selvfølgelig KUN er relevant om du IKKE har forsikring (som meg). Om du har forsikring blir det hele mye værre, sett fra ett rent økonomisk synspunkt.

Legg fram noken andre tall så kan folk være "enige eller uenige" i usannheten din.

Jeg har allerede påpekt at den informasjon jeg har ikke er offentlig men privat, kjøpt og betalt for. Sorry.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Vel, de burde selvsagt kunne handle utifra prinsippet om rett til selvforsvar (av den de jobber for) og det burde selvsagt inkludere bruk av fysisk vold om nødvendig.

Hvorfor skal du ha rett til å bruke vold mot meg fordi jeg sitter på trikken?

Altså er der klar forskjellsbehandling og privilegier for Statens ansatte. Selv hadde jeg foretrukket likhet for loven, men, men.

Vektere er ikke statsansatte. Politiet er statsansatte.

Lenke til kommentar

Om jeg tar på den juridiske hatten, vil jeg si at det beste å gjøre om noen bryter seg inn i huset ditt, er å la dem ta hva de vil, ikke prøve å hindre denne personen, og ringe politiet snarest. Litt på samme måte som med ran i butikk.

Triste tilstander, med andre ord er det fritt frem for kjeltringer i Norge. Ikke fordi det å rane er ikke er galt, men fordi det å forsvare seg er blitt nesten forbudt.

Du forsvarer deg strengt tatt aldri med å angripe.

Du kan instalere en bolig alarm.

Vel, det finnes jo eksempler på at folk har blitt drept av innbruddstyver. Når en tyv bryter seg inn i huset ditt vet du strengt tatt ikke hva vedkommende vil gjøre når han oppdager at det er folk hjemme.

Det tryggeste å gjøre i en slik situasjon, for å beskytte deg selv og evnt. din familie, vil være å overraske tyven med et balltre e.l. mot skallen, og deretter tilkalle politiet. (evnt. i motsatt rekkefølge)

Det blir helt på trynet å skulle ta hensyn til helsen til en innbruddstyv, sikkerheten til offeret må gå foran, og det er ikke trygt å ha en person med gale hensikter romsterende rundt i huset ditt...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, de burde selvsagt kunne handle utifra prinsippet om rett til selvforsvar (av den de jobber for) og det burde selvsagt inkludere bruk av fysisk vold om nødvendig.

Hvorfor skal du ha rett til å bruke vold mot meg fordi jeg sitter på trikken?

Hvorfor skal du ha rett til å bruke vold mot meg om jeg sitter i slottsparken og røyker hasj?

Altså er der klar forskjellsbehandling og privilegier for Statens ansatte. Selv hadde jeg foretrukket likhet for loven, men, men.

Vektere er ikke statsansatte. Politiet er statsansatte.

Det er vitterlig dette jeg har påpekt.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha rett til å bruke vold mot meg om jeg sitter i slottsparken og røyker hasj?

Aner ikke. Det var du som argumenterte for bruk av vold mot de som ikke har betalt billett. Det er jeg sterkt imot.

Da er det heller ikke forskjellsbehandling.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

?? På norsk (eller engelsk om du foretrekker)??

Hva er "profilert bolig"?

Tja, der er om lag 2 274 000 boliger i Norge og 418 000 fritidshus.http://www.ssb.no/norge/bolig.pdf

Videre ble det "Samlet sett ble 19 000 simple og grove tyveri fra bolig og fritidsbolig anmeldt i løpet av 2010."http://www.ssb.no/lovbrudda/

Mao er snittet på at 93% av hele boligmassen IKKE blir offer for noe innbrudd.

Mao alarmsystemet reduserer risikoen for innbrudd fra 7% til 2%, en ikke uvesentlig reduksjon, men heller ikke noe å åpne champis for. (Antar her at alarmsystemene ikke er veldig utbredte som dine tal kan tyde på, ellers er det muligens 1% slingringsmonn her)

Spørsmålet er da hvorvidt en vakthund reduserer dette mer enn de 5% poengene som alarmen har oppnådd, noe jeg anser som sannsynlig. Klart en kombinasjon vil trolig være enda bedre.

Om vi fortsetter med tallene ser vi at "Tallene fra forsikringsnæringen er dyster lesning for mange villaeiere over hele landet. Ifølge Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) ble det i 2009 utbetalt 619 millioner kroner i forbindelse med innbrudd." Om vi tar dette som grovanslag på tapene (husk dette tallet inkuderer både kommersiell og privat eiendom, men ikke de som ikke har forsikring) så har du ett gjennomsnittelig tap på ca 32,000kr per innbrudd. En reduksjon på 5% gir en verdi av 1,600kr per år. Dvs at din alarm ikke bør koste mer enn dette fordi det innebærer ett tap for kunden (i snitt), samme gjelder selvfølgelig hunden. Til sist bare observere at dette selvfølgelig KUN er relevant om du IKKE har forsikring (som meg). Om du har forsikring blir det hele mye værre, sett fra ett rent økonomisk synspunkt.

Jeg har allerede påpekt at den informasjon jeg har ikke er offentlig men privat, kjøpt og betalt for. Sorry.

Sorry, bullshit faktoren din tok meg ut etter eg leste det som sto i mine quote rubrikker, dette er tåpelig.

Lenke til kommentar

Aner ikke. Det var du som argumenterte for bruk av vold mot de som ikke har betalt billett. Det er jeg sterkt imot.

Hvor hadde jeg argumentert det? Ikke det at jeg nødvendigvis er uenig, men kan ikke minnes dette argumentet.

Da er det heller ikke forskjellsbehandling.

Har privat ansatte vakter (vektere) de samme rettigheter/plikter som offentlig ansatte vakter (politi)? Vel da er det ingen forskjellsbehandling, men jeg hadde ikke inntrykket om at det var slikt laga hjemme på bjerget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...